piacelemzés
A személyautó márkák versenyében visszavette a stafétát a Toyota (6152 személyautó, 19,71 százalékos javulás 2021-hez képest), a japán márka piaci részesedése 12,84 százalék, mögötte az áprilisban még első Suzuki a második (5766 személyautó, 26,65 százalékos gyengülés), harmadik jócskán lemaradva a Ford (4278 személyautó, 14,51 százalékos csökkenés), negyedik a Volkswagen (3755 autó, 17,75 százalékos plusz). Ötödik a Kia (3628 autó, 0,55 százalék javulás), hatodik a Skoda (2959 személyautó, 23,1 százalék mínusz). Jól kezdte az évet a magyar piacon az Opel (1801 személyautó, 76,74 százalékos növekedés), jól megy a Ssangyongnak (824 autó, 95,72 százalékos ugrás), az Abarthnak (195 autó, 44,44 százalék növekedés), a Porschénak (173 autó, 33,08 százalékos plusz), a Teslának (169 autó, 1777,78 százalék felívelés), a Cuprának (113 autó, 205,41 százalék javulás), a Subarunak (47 autó, 34,29 százalék plusz), a Bentley-nek (12 autó, 140 százalék gyarapodás) és az Aston Martinnak (10 autó, 233,33 százalékos emelkedés).
Rosszul kezdte az évet a Fiat (-54,65 százalék, 1376 személyautó) és a Seat (-35,09 százalék, 333 autó). Nem úgy fogy a Jeep (-80,71 százalék, 272 autó), mint a tavaly ilyenkor, sem a Land Rover (-59,11 százalék, 83 autó), gyengélkedik a Jaguar (-65,57 százalék, 21 autó), a Ferrari (-30,77 százalék, 9 autó) és a Lamborghini (-66,67 százalék, 1 autó).
A magyar személyautó-piacon 2022 első négy hónapjában az alsó-középkategória volt a legnépszerűbb (2625,44 százalék részesedéssel, bestseller modell az Év Magyar Autója 2022 közönségdíjas Suzuki S-Cross 3233 autóval), a B kategóriás SUV-ok a második helyet foglalják el (20,12 százalék részesedéssel) (bestseller az Év Magyar Autója 2021 díjas Suzuki Vitara 2087 autóval), ezután jönnek a C SUV-k (17,74 százalék a részesedés). Ezek közül a legkelendőbb a Toyota CH-R modell (1037 autó). A legnépszerűbb egyterű a Dacia Jogger (294 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Skoda Superb (510 autó), a kisautók között a Toyota Yaris vezet (918 autó), a minik között a Fiat 500 (1034 autó) az első, a nagyautók között vezet Mercedes-Benz E-osztály (T, AMG) (148 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (68 autó), a luxusautók között nagyon belekezdett a Mercedes-Benz S-osztály (169 autó), a B kategóriás egyterűk között a Toyota Proace City Verso (278 autó), a D kategóriás szabadidő-autók között a Volvo XC60 (403 autó), az E kategóriás SUV-ok között a BMW X5/M (332 autó), az F kategóriás prémium szabadidő-autók között pedig az Audi Q7/SQ7 (103 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Ford Transit (797 jármű), a kishaszonjárművek között a Toyota Proace City (164 jármű), a legmenőbb pickup a Magyar Év Autója 2021 díjat nyerő Ford Ranger 599 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (917 jármű).
Az év első öt hónapjában is sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy Aston Martin Speedster, egy Rolls-Royce Phantom, egy Bentley Flying Spur, egy Ferrari F8 Spider, egy Ferrari Portofino, egy Ferrari F8 Tributo, egy Ferrari 812 GTS, egy Lotus Exige, egy Jaguar F-Type, egy Toyota Mirai, egy Lamborghini Urus, két Aston Martin DBS, két Audi S8, három Aston Martin Vantage, négy Rolls-Royce Cullinan, négy Lexus LC500, négy Aston Martin DBX, négy Mercedes-Benz GLS Maybach, öt Ferrari SF90, öt Audi RS 7 Sportback, öt Alpine A110, öt Ferrari Roma, öt Bentley Continental, hat Bentley Bentayga, hét BMW X7 M, kilenc Mercedes-Benz EQS AMG, tíz Mercedes-Benz EQE AMG, tizenegy Audi SQ8, 12 Audi e-tron GT, 15 Porsche Panamera, 16 Audi RS 6 Avant, 18 BMW M5, 22 BMW i4 M50, 23 Mercedes-Benz S-osztály Maybach, 30 Porsche Taycan, 34 Porsche 911, 41 Porsche Cayenne, 48 BMW iX, 50 Mercedes-Benz G-osztály AMG, 55 Mercedes AMG GT.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (95 százalékos piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (összesen 2210-et, 18,8 százalékos növekedés). Romlott a buszértékesítés, 121 ilyen járművet – ezek kétharmada hazai gyártmány - vettek januárban Magyarországon (9,7 százalékos visszaesés).
Top 70 új autó Magyarországon 2022-ben (személyautó és kishaszonjármű, I-V. hónap)
1. Suzuki S-Cross 3233
2. Suzuki Vitara 2087
3. Kia Ceed 1824
4. Toyota Corolla 1698
5. Dacia Duster 1324
6. Skoda Octavia 1135
7. Toyota C-HR 1037
8. Fiat 500 – 1034
9. Toyota Yaris 918
10. Ford Tourneo Custom 917
11. Toyota RAV4 – 871
12. Volkswagen T-Roc 825
13. Ford Transit 797
14. Ford Kuga 790
15. Kia Sportage 762
16. Renault Master 746
17. Ford Puma 725
18. Hyundai i30 - 693
19. Toyota Yaris Cross 684
20. Ford Ranger 599
21. Toyota Hilux 589
22. Volkswagen T-Cross 584
23. Ssangyong Korando 582
24. Opel Astra K 561
25. Ford Focus 515
26. Skoda Superb 510
27. Hyundai Tucson 490
28. Volkswagen Passat 460
29. Volvo XC60 - 403
30. Ford Ecosport 394
31. Opel Mokka 380
31. Skoda Kodiaq 380
33. Ford Transit Custom 378
34. Skoda Scala 371
35. Opel Crossland 338
36. Volvo XC40 – 336
37. Volkswagen Taigo 334
38. BMW X5/M 332
39. Dacia Sandero 326
40. Mercedes-Benz Sprinter 325
41. Volkswagen Golf 324
42. Hyundai Kona 313
43. Volkswagen Polo 309
44. Kia XCeed 300
45. Dacia Jogger 294
46. Dacia Lodgy 290
47. Peugeot Boxer 284
48. Nissan Qashqai 283
49. Fiat Ducato 281
50. BMW 3/M3 - 280
51.Toyota Proace City Verso 278
52. Kia Niro 260
53. Audi A3/RS3 Sportback 256
54. Renault Trafic 254
54. Volkswagen Tiguan 254
56. Renault Clio 250
57. Mercedes-Benz GLC/AMG 247
58. Citroen C3 - 239
59. Suzuki Jimny Van 238
60. Ford Mondeo 235
61. Volkswagen Crafter 230
62. Volkswagen Arteon 227
63. Suzuki Swift 225
64. Hyundai i20 - 201
64. Mitsubishi L200 - 201
66. Skoda Karoq 200
67. Abarth 500 - 195
68. BMW X6/M 191
69. Mercedes-Benz C-osztály 189
70. Honda CR-V 185
(forrás: Datahouse)