elismerés
A Porsche nyerte az „Automotive TopCareer Award 2021” díjat: Thomas Heringer, az Automobilwoche kiadó igazgatója (balra) gratulál a Porsche HR-menedzserének, Moritz Burgholdnak. (Fotó: Ifa)
Évekig csökkent az autóipar vonzereje a fiatalok számára, most viszont úgy tűnik, hogy a fejlődés ismét fordulatot vesz. Főleg a gyártók és a beszállítók érdeklik a leendő egyetemi végzettségűeket. Az „Automotive TopCareer Award” díjban a Porsche sportautó-gyártó áll az összesített rangsorban, a második helyen pedig az autóipari beszállító, a Bosch következik.
A díj az Institute for the Automotive Industry (IfA) és az Automobilwoche tanulmányán alapul. Az Ifa több mint 1000 fiatalt kérdezett meg, fele-fele arányban fiatal férfit és nőt. Az iskolai osztályozási rendszerben ("1 = nagyon vonzó" - 6 = nem vonzó ") minősítették a cégeket. (Németországban fordítva van, mint Magyarországon, ott az 1-es a legjobb osztályzat.)
A következő cégek nyertek szegmensek szerint rendezve:
- Autógyártók: Porsche (1,81), Mercedes-Benz (2,00) és Audi (2,20);
- Autóipari beszállítók: Bosch (1,90), ZF Friedrichshafen (2,56) és Continental (2,57);
- Autóipari csoport: Emil Frey (2,80), Hahn Group (2,81) és ahg Group (2,96);
- Az autókereskedelem szolgáltatói: TÜV Süd (3,09), Dekra Automobil (3,17) és mobile.de (3,22);
- Pénzügyi szolgáltatók: Porsche Financial Services (2,46), Mercedes-Benz Bank (2,57) és BMW Bank (2,81);
- Tanácsadó cégek: McKinsey & Company (2,33), The Boston Consulting Group (2,46) és MHP (2,54);
- Induló vállalkozások: Carwow (2,83), hey.car (3,08) és Vive La Car (3,13).
Az autóipar továbbra is egyértelmű vonzerejének különbségétől szenved az autóipari beszállítói a gyártói iparhoz képest. "Az autóipari kiskereskedelmi csoportoknak proaktívan kell megközelíteniük a munkáltatói márkaépítés kérdését. Különösen a középvállalatok szerezhetnek pontokat a tervezési lehetőségek és a lapos hierarchia tekintetében" - mondja Benedikt Maier, az IfA ügyvezető igazgatója.
A korona csökkenti a fizetési elvárásokat
A leendő értelmiségiek is szeretnék, ha magas szintű tudásukat megfizetnék. A koronavírus azonban visszavetette a fizetési elvárásokat. 2020-ban még elégedettek voltak a 45 000 eurós/év kezdő fizetéssel, egy évvel később már 44 000 euró volt. A koronavírus-járvány kezdete előtt a mesterszakos hallgatók évi bruttó 51 ezer eurós fizetést tartottak megfelelőnek, most ez 49 ezer euró. A kezdő közgazdászoknak alacsonyabb fizetési elvárásaik vannak, mint a leendő mérnököknek.
Azonban nem a pénz az egyetlen tényező, amely befolyásolja a fiatalok jövőbeli munkáltatójának kiválasztását. A „munkakörülményeket” (81 százalék) és a „biztos munkahelyet” (60 százalék) sokan „nagyon fontosnak” tartják. A „vezetői kultúra a vállalatban” (42 százalék), a „modern munkakörnyezet” (34 százalék) és az „etikai alapelvek” (34 százalék) már nem annyira fontosak.
Az előző évhez hasonlóan most is jól látható, hogy álláskereséskor az Internet a legfontosabb információforrás a résztvevők számára. Csaknem kétharmaduk (63 százalék) kap információt a potenciális munkaadóktól a vállalati weboldalakon. A kapcsolati és karrierhálózatok, valamint az állásportálok valamivel kevésbé relevánsak. Az offline információforrásokon belül továbbra is nagy jelentőséggel bírnak a személyes ajánlások: a legfontosabb offline információforrásként a „Barátok és ismerősök” kerül megnevezésre (60 százalék).