Üzemanyagcellás technológia
A Saudi Aramco olajtársaság, illetve az ipari gázok és vegyszerek kereskedelmével foglalkozó Air Products közösen teremti meg egy leendő hidrogén alapú társadalom alapjait a Közel-Keleten. A két vállalat már 2018-ban létrehozott egy hidrogént és elektromos energiát előállító vegyes vállalatot, most pedig, az együttműködés következő állomásaként az év második negyedévében üzembe helyezik Szaúd-Arábia első hidrogén töltőállomását. A nagy tisztaságú hidrogént az Air Products saját fejlesztésű SmartFuel technológiáját alkalmazva veszik majd fel a kúton azok az üzemanyagcellás gépkocsik, amelyeket a Toyota biztosít a kísérleti projekthez.
Miközben a közel-keleti államok adják a világ kőolajexportjának mintegy harmadát, egyre erőteljesebb az érdeklődés a régióban a fenntartható, zöld energiaforrások és technológiák iránt. Ez akkor is üdvözlendő törekvés, ha nem nemes szándék, hanem önös érdek vezérli az országokat: ugyanis minél kevesebb olajat használnak fel saját maguk, annál többet tudnak exportálni, aminek a nyersolajkészletek kimerülésével egyre nagyobb jelentősége lesz. Ebben az energetikai átállásban kulcsfontosságú szerep jut a hidrogénnek, amelyet a napsütésben rendkívül gazdag térségben hatékonyan és olcsón tudnak előállítani megújuló forrásból (napenergia) származó elektromos energiával. Emellett a hidrogén fosszilis energiahordozókból történő előállítása is valós lehetőség abban a térségben, amely a Föld olajkészletének több mint felével rendelkezik
Szaúd-Arábia csak 2018-ban hétmilliárd dollár (1,9 billió forint) értékben ruházott be nap- és szélerőművek fejlesztésébe és telepítésébe, míg az Egyesült Arab Emírségek, amely jelenleg földgázból fedezi a közművek energiaszükségleteinek 98 százalékát, 2050-re energiatermelésének 75 százalékát megújuló forrásokra kívánja átállítani, és nagyságrendileg 50 milliárd dirham (3,8 billió forint) értékű beruházással készül támogatni az ilyen irányú projekteket.
Miközben a megtermelt hidrogén 90 százalékát várhatóan ipari szektorokban (olaj- és gázipar, valamint finomítóipar) fogják hasznosítani, a fenntartható módon megtermelt energiaforrás a közlekedést is forradalmasítani fogja.Az átállás részeként az Emírségekben széles körben be kívánják vezetni a hidrogén üzemanyagcellás járműtechnológiát; ennek érdekében Dubajban már 2017-ben üzembe állították a térség első Toyota Mirai flottáját.A Szaúd-Arábiában most induló projekthez szintén a Toyota biztosítja a járműflottát. A 2014-ben bevezetett Miraiszedán a világ legnagyobb számban eladott, piaci forgalomban lévő hidrogén üzemanyagcellás személygépjárműve. A 152 lóerős villanymotorral felszerelt Mirai egy tankolással több mint 500 kilométert képes megtenni, két nagynyomású hidrogéntartálya mintegy hat perc alatt teljesen feltölthető.