Formula E
Bővül az utcai Formula E
Egyre népesebb a villamosok mezőnye: a Renault, Audi, Jaguar, Mahindra után a BMW, a Mercedes és Porsche is beszáll a villanyautók világbajnokságába. Ez egyrészt jelzi a trendet, másrészt a zaj-, és füstmenetes futamok iránti igényt, meg persze a gyártók költségcsökkentési és termékpolitikai stratégiáját. Mert az utóbbi két német márka eddig aktívan részt vett a jóval drágább Le Mans sorozatban (WEC) és a DTM-ben. A Mercedes kisebb megszakítással 1988 óta szerepel a Német Túraautóbajnokságban (DTM), 26 év alatt tízszer nyert bajnoki címet, ezzel a sportág legsikeresebb konstruktőre.
Pace car után versenyautó
A BMW már korábban megtette az első lépéseket azzal, hogy a bajorok adják a felvezető autót, ami természetesen villamoshajtású, jövőre pedig versenycsapatként a Mercedesszel egy időben rajtol majd, a Jaguar pedig már idén ősszel beszáll. A pletykák szerint a Damiler, pontosabban a Mercedes színeiben akár Rosberg is ringbe szállhat, mert tetszik neki a villamoshajtásúak világbaknoksága.
Toto Wolff, a Forma 1-es Mercedes csapat főnöke: „Nagy érdeklődéssel figyeljük a Forma-E növekedését, mert az elektromos hajtás komoly szerepet játszik majd az autóipar jövőjében, amelynek történetében a versenyzés mindig is komoly fejlesztési platform volt.”
Az akkumulátorok szűkös kapacitása miatt jelenleg autót cserélnek futam közben a pilóták, de a 2018-2019-es és immár ötödik idényben a fejlesztéseknek köszönhetően már eggyel is végig versenyezhetnek.
Tankolás helyett autócsere
A Formula E széria tíz csapatos mezőnyében a hosszadalmas akkutöltés helyett jelenleg autót cserélnek a pilóták. A csendes és füstmenetes futamokat városközpontokban rendezik, így volt ez a menetrendszerűen két naptári éven áthúzódó 2016-2017-es szezonban is, melynek utolsó futamát Kanadában rendezték. A Montreal ePrice-t meglepetésre nem a favorit Bouémi, hanem Jean-Eric Vergne nyerte, a korábban taroló, de itt csak 11-ik helyre érkező pilóta csak másodikként zárta a szezont, melyben az Audival versenyző Lucas di Grassi lett a világbajnok. A Renault e.dams a csapatok közötti elsőséggel búcsúzott a szezontól.
A favoritnak látszó Buemi kudarcát többek között az okozta, hogy az első futamon az akkupakk cseréje miatt 10 helyes rajtbüntetést kapott, ám így is feljött a negyedik helyre, amit a mérlegelés után – túlsúly miatt - vettek el tőle. A második futamban is folytatódott a pechsorozat, mert egy letört szárnyelem miatt kellett a bokszba hajtania.
A következő évad december 2-án kezdődik az 1,86 kilométeres Hong Kong-i pályán, ahol tíz kört tesz meg a mezőny, a rekorder köridő jelenleg 1 perc 02 másodperc.
A Formula E bajnokság eredménye
Pilóták
Lucas di Grassi, ABT Schaeffler Audi Sport – 181 pont
Sebastien Buemi, Renault e.dams – 157 pont
Felix Rosenqvist, Mahindra Racing – 127 pont
Sam Bird, DS Virgin Racing – 122 pont
Jean-Eric Vergne, TECHEETAH – 117 pont
Nico Prost, Renault e.dams – 93 pont
Csapatok
Renault e.dams – 268 pont
ABT Schaeffler Audi Sport – 248 pont
Mahindra Racing – 215 pont
DS Virgin Racing – 190 pont
TECHEETAH – 156 pont
NextEV NIO – 59 pont
Andretti Formula E –34 pont
Faraday Future Dragon Racing – 33pont
Venturi Formula E – 30 pont
Panasonic Jaguar Racing – 27 pont