Toyota
A Toyota a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokra készülve több mint 100 db FC buszt kíván bevezetni, elsősorban a tokiói térségben. Ezzel összhangban az FC buszok már 2017 elejétől megvásárolhatók Japánban, hogy a nagyközönség minél szélesebb körben megismerje a tömegközlekedésben részt vevő FC buszokat.
A Toyota FC buszt a Toyota fejlesztette ki, felhasználva a Hino Motors, Ltd (Hino) vállalattal közös FC buszfejlesztési tevékenységek során szerzett tapasztalatokat. A Toyota üzemanyagcella rendszert (TFCS)1, amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás gépkocsi (FCV) számára fejlesztettek ki, azzal a céllal alkalmazták, hogy a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosítson, valamint hogy kivételesen jó környezetvédelmi teljesítményt nyújtson: a rendszer ugyanis működése közben egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más káros anyagot.
A busz ezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgál. A 9 kW2 maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh3 kapacitásra képes FC busz ilyenformán elektromos áramforrásként is szolgálhat például természeti katasztrófák esetén, evakuációs központokban (pl. iskolai tornatermekben4), vagy az általa megtermelt elektromos energia háztartási gépek működtetésére is alkalmas.
A Toyota csoport a jövő rendkívül ígéretes energiaforrásának tekinti a hidrogént. A Mirai FCV piacra bocsátása mellett a Toyota üzemanyagcellás buszok és villás targoncák fejlesztésében, valamint háztartási célú, telepített üzemanyagcellák fejlesztésében is részt vett.
A Toyota FC busz főbb műszaki adatai
Jármű |
Hosszúság / szélesség / magasság |
10 525 / 2 490 / 3 340 mm |
Férőhelyek száma (ülő, álló, sofőr) |
77 (26+50+1) |
|
Üzemanyagcella köteg |
Név |
Toyota üzemanyagcella köteg |
Típus |
Szilárd polimer elektrolit |
|
Maximális teljesítmény |
114 kW × 2 egység (155 LE ×2 egység) |
|
Villanymotor |
Típus |
Szinkron váltóáram |
Maximális teljesítmény |
113 kW × 2 egység (154 LE ×2 egység) |
|
Maximális forgatónyomaték |
335 Nm× 2 |
|
Nagynyomású hidrogén tartály |
Tartályok száma |
10 |
Névleges üzemi nyomás |
70 MPa (kb. 700 bar) |
|
Tank tárolási sűrűség |
5,7 wt% |
|
Tartály belső térfogata |
600 liter |
|
Hajtó akkumulátor |
Típus |
Nikkel-metál hidrid |
Nagykapacitású külső energiaforrás |
Maximális teljesítmény |
9 kW |
Kapacitás |
235 kWh |