Mercedes-Benz
Folytatódik a vita a Daimler kecskeméti gyárában készülő autók klímaberendezésében is használt hűtőanyag körül - ezúttal már a bíróságon.
A globális felmelegedést serkentő anyag helyettesítésére egyelőre egyetlen anyag, az R1234yf jelű hűtőközeg szolgál. A Daimler is ezt használta, majd tavaly ősszel közölte, hogy az anyag rendkívül tűzveszélyesnek bizonyult a töréstesztek során, ezért inkább visszatérnek a korábbi megoldáshoz. Ehhez módosítani kellett a típusengedélyeket, amihez a német közlekedési hatóság (KBA) hozzájárult. A Daimler azt a megoldást választotta, hogy korábbi típusengedélyek hatálya alá vonta az érintett modelleket, a KBA-nak pedig nem volt kifogása ez ellen.
Franciaországban viszont az idén júniusban megtiltották a régi anyaggal működő légkondicionálóval szerelt Mercedesek forgalmazását, arra hivatkozva, hogy a kocsik nem felelnek meg az uniós előírásoknak. Bekapcsolódott Brüsszel is, kötelezettségszegési eljárással fenyegetve meg Németországot, amiért nem tartja be a 2006-os irányelvet.
A Mercedes a keddi perben azt szeretné elérni, hogy a tilalmat azonnali hatállyal vonják vissza a hatóságok. A helyzet megletősen grotesz, sok francia kifizette a kocsi árát, a Mercedes szállítana is, de nincs engedélye. Több ezer leendő vásárló nem jut hozzá az A, a B, az SL és a CLA modellekhez.
A franciák viszont a tilalom feloldásához feltételül szabják, hogy a Mercedes új modelljeiben a R1234yf típusjelű anyagot használja, a Mercedes szerint viszont az anyag tűzveszélyes, nem állja ki a biztonsági próbát.
Egy biztos, a keddi ítéletet óriási érdeklődés előzi meg, a bíróságnak nem kis gondot okoz, hogy rekordszámú újságíró szeretne résztvenni a tárgyaláson. Tekintetét mindenki Párizsra veti.
Közben a Reuters hírügynökség arról számolt be, hogy a Toyota bizonyos, Európában árusított típusánál visszatért a régi anyaghoz, az R134a típusjelűhöz.