járműtörténelem
A vezérigazgatót a dolog tovább nem érdekelte. Annál inkább aoznban a három jó barátot. Levelezés indult, amelynek 1908-ban képviseleti szerződés lett az eredménye. Az eredtileg mezőgazdasági géppel induó cég 1909-ben a Ford autók képviseletének átvételével lépett az autószakmába” - így emlékezett vissza Illés István, az Autó című szaklap egykori szerkesztője 1959-ben A hazai automobilizmus története és múzeumi dokumentáció című gépiratban a vállalkozás születésére.
A cég Hahnék Üllői úti lakásában rendezte be a „képviseletet”, majd Kelenföldön, a Csóka utcában megvásároltak egy telket. Az itt berendezett műhely fél évszázadon át javította a Ford különféle termékeit!
1927: A Kossuth Lajos utcai üzlet homlokzata. Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Hahnék hatalmas reklámpkampányba kezdtek a Ford termékek népszerűsítése érdekében. Az autós újságok címlapjait bérelték ki, hogy a „vanádiumacél-automobil” előnyeit hirdessék: „Olcsóbb, mint a lótartás... Könnyű súly... Egyszerű kezelés”.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a cég életében kezdetben az autók valójában mellékszereplők voltak. A fő hangsúly mezőgazdasági gépeken volt, a Case mellett a német Heinrich Lanz külfönféle termékei, továbbá tejgazdasági eszközök és sajtgyári berendezések szerepeltek a kínálatban. 1913-1914. között Géperővel címmel vállalati újságot publikáltak, amelyből néhány szám jelent meg.
A Kossuth Lajos utcai üzlet belsőtere. Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Sajnos ebből a korszakból egyelőre nem került elő részletes statisztika. Az első adatok 1920-ból származnak: a világháború pusztítása után Magyarország területén 5070 személy- és 731 teherautót regisztráltak, ebből összesen 218 volt Ford gyártmányú! Valószínű, hogy ezek tekintélyes része valójában roncs állapotú volt, hiszen 1923-ra 147 darabra csökkent a hazai Ford állomány.
Innen viszont ugrásszerű növekedésnek indult a márka: 1927. év elejére az országban 622 személy-, 459 teher- és 113 egyéb rendeltetésű Ford márkajelzésű automobil közlekedett.
A Csóka utcai központ az 1920-as években. Az államosítás után ezen a telepen építették fel a Járműfejlesztési Intézetet központját, amely ma JÁFI-AUTÓKUT néven működik
A Ford képviseleti tevékenységében továbbra is Hahn Arthuréké volt a főszerep, de Budapesten és vidéken is több cég kezdett foglalkozni a márkával. A Hahn-féle vállalkozás súlyát növelte, hogy az egyik cégtulajdonos, Frey Edre a Magyar Automobilkereskedők Országos Egyesületének lett az alelnöke. Szakértelmüket a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is igénybe vette peres ügyek esetén. Üzletmenetük fejlődéséből logikusan következett egy belvárosi bemutatóterem megnyitása. A választás a Késmárky-Illés bérházra esett, ahol 1925-1927 között a Kiszel-féle étterem működött. A belsőteret az autók két szinten történő elhelyezése miatt átépítették. A beköltözésre 1927. szeptember 1-én került sor: „Minden budapesti ember ismeri ezt a ragyogóan szép helyiséget, amelynek másfél emeletes márvány portálja valóban egyik legszebb dísze a Kossuth Lajos uccának. Hahnék még szebbé akarják varázsolni ezt a helyiséget, és igen célszerűen rendezik be. A Ford-féle személy- és teherautókat, szántógépeket és az ipari célokra szolgáló tehervontatású Fordson traktorokat a földszinten lévő mintateremben fogják beraktározni, és ugyanitten lesz az alkatrészüzlet is, míg az irodahelyiségekül a félemeleti helyiségek fognak szolgálni”
A Csóka utcai telep az első világháború idején.
Mivel a Ford egyre jövedelemezőbb üzletnek bizonyult, ráadásul a Fordson traktor iránt nagy volt az érdeklődés, a további mezőgazdasági gyártmányok eltűntek a portfolióból. Helyükre az amerikai Frigidaire cég hűtőszekrényei léptek! Ezen kívül a Goodyear gumiabroncsok képviseletére létrehoztak egy külön vállalatot.
A belvárosi bemutatóterem mellett szintén 1927-ben Székesfehérvárott, a Magyar Király Szállodában nyitottak fióküzletet, amelynek vezetésével Székely István gépészmérnököt, a Fehér Miklós mezőgazdasági gépgyár egykori főnökét bízták meg.
És még mindig 1927-nél maradva: augusztus végén Hahn Arthur házasságot kötött Karsai Valériával!
A Hahn Arthur cég a gazdasági válságot is átvészelte. 1932-ben bezárták a fehérvári üzletet, míg Budapesten a Kossuth utcából az Andrássy út 10 alá helyezték át bemutatótermüket.
1932-ben bezárták a fehérvári üzletet
1938-ban a Ford közvetlen vezérképviseletet létesített, amely lecsökkentette a Hahn Arthur&Tsai cég szerepét. Ettől kezdve leginkább általános autójavító vállalatként funkcionáltak. A második világháború után egészen az 1950-ben bekövetkezett államosításig folytatták tevékenységüket.
Az ekkor 72 éves Hahn Arthurt és feleségét Jászkisérre telepítették ki. Hahn Arthurné 1954-ben, férje 1955-ben hunyt el.
A cikk a Magyarok Ford-országban Ford Magyarországon című kiadvány anyagainak felhasználásával készült.
Négyesi Pál