elektromobilitiás

Elektromos járművek szervizigénye

2023.12.14.

Tényleg semmire nincs gondja a tulajoknak?

Amióta csak felbukkantak a piacon, amikor tisztán elektromos autókról beszélünk, az ítélkezők tábora két részre oszlik. Az egyik a szkeptikusok csoportja, akik vagy görcsösen ragaszkodnak a hagyományos hajtásláncú járművekhez, vagy pedig az elektromos járművek hátrányait sorolják a magas bekerülési költségektől egészen a töltőhálózat lefedettségének szerény mértékéig. A másik tábor a korai elfogadóké, akik viszont az előny oldalra pakolják érveiket, miszerint ez a jövő, zéró a lokális emisszió és nem utolsó sorban rendkívül alacsonyak a karbantartási költségek is.

Utóbbinak több szempontból is érdemes utána járni, ezért a kiterjedt EV kínálattal rendelkező Porsche Csoport hazai műszaki és vevőszolgálati igazgatójához, Markos Lászlóhoz fordultunk a válaszokért.

Szó sincsen karbantartás-mentességről

A beszélgetést annak a ténynek a rögzítésével kezdtük, hogy szó sincsen a tisztán elektromos üzemű járművek (EV) esetében arról, hogy azokat soha nem kell szervizbe vinni. Bár igaz, hogy az akkumulátor és a villamos gép külön időszakos karbantartást nem igényel, és a klasszikus értelemben vett váltómű sincsen a kocsiban, ezeket leszámítva a jármű nagyon hasonló a hagyományos hajtású társaihoz.

Példaként a legnépszerűbb Volkswagen EV-t, az ID.3-ast emelte ki, amelyet az első 2 év után kell először revízióra vinni, de ezt követően azért évente várják a márkaszervizek ezeket a kocsikat. Ennek oka, hogy a megfelelő üzem- és közlekedésbiztonság garantálásához elengedhetetlen az időszakos szemle, hogy az esetlegesen előálló hibákat időben orvosolhassa a szerviz.

Az EV-kben is megtalálhatóak a különböző folyadékok. Példaként a fékfolyadékról volt szó, amelyet – hasonlóan a hagyományos autókhoz – kétévente le kell cserélni. Ezen kívül ellenőrizni kell a futóműalkatrészeket, a hajtáslánc elemeit, a hűtők állapotát és a kopó alkatrészeket, mint a fékbetétek és -tárcsák, gumiabroncsok, de még az ablaktörlő lapátok is. Sőt, az utastér levegőjének tisztaságáról gondoskodó légszűrőt is cserélni kell a meghatározott időközökben.

Nagyon fontos tisztában lenni vele, hogy a több száz (pl. Audi e-tron esetében 800) voltos fedélzeti feszültség olyan biztonságtechnikai lépéseket is megkíván, amelyek belsőégésű motorral szerelt autóknál nem merülnek fel. Ez pedig nem más, mint az érintésvédelmi vizsgálat. Nem fordulhat elő, hogy bármi miatt a használók veszélynek legyenek kitéve, ezért a nagyfeszültségű akkumulátor megfelelő szigeteltségéről időközönként meg kell győződni.

Nem csinálhatja bárhol, bárki

A Volkswagen márkaszervizek közül országosan 22 helyszínen van már olyan felkészült csapat, akik szakértői a nagyfeszültségű járművek javításának, karbantartásának. A csoport egy saját, 15 napos belső képzést tart a szervizek munkatársainak, amelyek extra költségét kétharmad részben át is vállalják a szervizektől, hiszen közös érdekük, hogy a szolgáltatások köre bővüljön.

Az elektromos járművek karbantartóinál egyébként két szintet különböztetnek meg. Az első az úgy nevezett nagyfeszültségű szakember. Ezek a szerelők az ország összes márkaszervizében szolgálnak már és képesek az EV-k alapvető karbantartásainak ellátására. A felső szint a specialista, ők minden javításra, megbontásra jogosultak, őket az említett 22 helyszínen találhatjuk meg, de nem kell keresnünk, amennyiben olyan probléma van az autóval, amit csak ők tudnak megjavítani, saját márkaszervizünk szervezi, hogy a megfelelő helyre kerüljön a kocsi.

Természetesen nem csak a kollégákat kell tovább képezni, hanem a szervizekben új beruházásokra is szükség van az EV-k szakszerű fogadásához. Ehhez a márkaszervizeknek tízmilliós nagyságrendű beruházásokat kellett eszközölniük.

Kevés, de fajlagosan magas költségű karbantartás

Az elektromos autók karbantartási igénye alkatrészoldalról messze kedvezőbb, mint egy belső égésű motoros járműé, de az előzőekben taglalt szervizoldali költségek, a tanfolyamok és az infrastruktúra fejlesztése miatt az óradíjtáblázat legdrágább soraiba tartoznak az EV-k.

Így, bár motorolajra egyáltalán nem kell költeni és például fékalkatrészekre is csak a hagyományos autókhoz hasonlítva töredék költségek jelentkeznek, a karbantartásokok óradíja miatt a prémiumkategóriás autók munkadíjával kell számolni.

Az akkumulátorok állapotáról külön vizsgálattal lehet meggyőződni

A villanyautók állapotával kapcsolatban mindig fontos kérdés, hogy annak használata során a nagyfeszültségű akkumulátor milyen mértékben degradálódott. Ezt az időszakos vizsgálatok során csak akkor ellenőrzik, ha valamilyen ügyfélpanasz van az energiatárolókkal kapcsolatban.

Jó hír viszont, hogy az eddigi tapasztalatok alapján bíztató számadatok születtek. Nemrégiben egy ID.3-as akkumulátorán 40 ezer kilométer után mindössze 3-4%-os kapacitásvesztést lehetett mérni.

Érdemes számolgatni

Ma egy EV nem jelent minden autós feladatra 100%-os megoldást, de egy 3-400 km hatótávolságú elektromos autó azért az igények nagy részét képes kielégíteni és figyelembe véve az egyéb kedvezményeket, az otthontöltés lehetőségét, karbantartása, fenntartása még a magasabb szerviz óradíjak mellett is kifizetődő lehet.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.09
A Széchenyi István Egyetem, az ABZ Drone Kft. és a Cloud for Intelligent Airplace Zrt. (CloudIA)....
2024.05.09
Nem mindennapi teljesítmény büszke birtokosa egy budapesti Volkswagen Jetta és annak gazdája, Szűcs....
2024.05.09
Aki ellátogat a ZKW autóipari beszállító üzemébe, bepillantást nyerhet a raktárlogisztika jövőjébe....
2024.05.09
Lébény közelében egy szakaszon lassan halad a forgalom - írja csütörtökön délelőtt fél 11-kor a....
2024.05.09
A Continental a tavalyi évben először szállított gumiabroncsokat a világ tíz legnagyobb volumenű,....
2024.05.09
Tegnap írta alá az Audi Hungaria Iskolaközpont Győr – Audi Hungaria Deutsche Schule Győr és a....
2024.05.09
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. három....
2024.05.09
Rosszul lett egy utas az Austrian Airlines osztrák légitársaság Bécs felé tartó járatán.....
2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....