robotautó

Ki a nyerő: robot kontra F1-es pilóta

2024.05.08.

A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban.

Fantasztikus magyar siker született a Yas Marina Circuit pályán, ahol az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen @HUMDA Lab Nonprofit Kft. csapata az újoncok között a legjobb eredményt érte el, miközben abszolút ötödik helyen zárt.

Nemzetközi egyetemek és kutatóintézetek nyolc elit csapata versenyezett autonóm autókkal a 2,25 millió dolláros összdíjazásért.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó kutatóintézet, a HUMDA Lab csapata elsőként vívta ki a lehetőséget, hogy részt vegyen az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) önvezető formulaautós versenyen, amelyen világszinten is elismert egyetemek és kutatóközpontok csapatai indultak. Az Egyesült Arab Emírségek legendás Abu Dhabi Yas Marina Circuit F1-versenypályáján rendezték a viadalt Super Formula autókkal 2024. április 27-én.

Az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) viadalon olyan önvezető formulaautók csaptak össze, amelyek képesek érzékelni a környezetüket és emberi közreműködés nélkül versenyeznek a pályán. Az A2RL a mesterséges intelligencia (AI), az autonómia és az extrém sportok integrálásával a jövő mobilitásának határait feszegeti. Az esemény a világ egyik legnagyobb autonóm versenysorozata lehet.

A HUMDA Lab csapata március elején érkezett meg Abu Dhabiba, hogy elkezdhesse a felkészülést az A2RL versenyre. Az első fázisban a müncheni műszaki egyetem csapatával, a TUM Motorsport Team-mel közösen, elsőként teljesítették a shakedown-t, azaz a beüzemelő tesztet. Szintén jelenetős mérföldkőnek számított az első sikeres kör teljesítése a Yas Marina versenypályán. A munka ezen szakaszában, még minden eredményt és adatot megosztottak egymás közt a csapatok.

Április elején kezdődött az éles felkészülés, ekkor már saját autóval és szoftverrel dolgozott a HUMDA Lab. Számos műszaki problémába ütköztek a felkészülés során, de a csapat a szervezők által kijelölt versenyszerelő gárdával együttműködve megoldotta a problémákat.

A résztvevők mindegyike exkluzív hozzáférést kapott egy, a tavalyi évben bemutatott Dallara Super Formula SF23 versenyautóhoz, amelyet kifejezetten az A2RL-nek szereltek fel olyan szenzorokkal, számítógépekkel és aktuátorokkal, hogy képes legyen önvezető módon versenyezni.

Az autó fenntartható bio-kompozit anyagokból készült, tömege 690 kg, és 300 km/órás maximális sebességével jelenleg a Formula-1 autói után a világ leggyorsabb „open-wheel” versenyautója. Minden résztvevő autója mechanikusan és hardveresen megegyezik, így a csapatok feladata, hogy szoftveres algoritmusaikat adaptálják erre a modern járműre és összemérjék tudásukat a többiekkel.

– Büszkék vagyunk rá, hogy a világ olyan elitklubjába kerülhettünk be, amelyben a legrangosabb kutatóegyetemek és kutatóintézetek mérkőznek meg egymással. A HUMDA Lab számára kijelölt és kiemelt feladat az önvezető algoritmusok kutatása, melyhez az A2RL-ben való részvétel kiváló motiváció – emelte ki Bári Gergely, a HUMDA Lab technológiai igazgatója.

– A HUMDA Lab kompetencia tekintetében lefedi mind a szoftverfejlesztés és gépi tanulás, mind a járműdinamika és motorsport területeit. Ezeket olyan referenciaprojektekben volt lehetőségünk eddig próbára tenni, mint az önvezető F1Tenth versenyek, vagy az Indy Autonomous Challenge szimulációs versenysorozata.

A következő lépcsőfok az A2RL. A felkészülés nyolc hete alatt nem ritka, hogy a csapat kora reggeltől késő estig a pályán van és folyamatosan dolgozik az autón és a szoftveren, hogy minden készen álljon az április 27-i versenyre. Hatalmas izgalommal várjuk mit hoz a viadal és legfőbb célunk, hogy újonc csapatként is megálljuk a helyünket, a lehető legtöbb adatot, tapasztalatot és rutint szerezzük meg ebben a környezetben – tette hozzá Bogár-Németh Ármin, a HUMDA Lab A2RL csapatának vezetője.

A2RL Grid - 8 csapat és a TII demonstrációs autója az ember vs. mesterséges intelligencia versenyen. A sorozat célja az autonóm rendszerek fejlesztése, bevezetésének és felgyorsítása, a jövő mobilitásának fejlesztése.

Az első autonóm autóverseny 12 óra alatt több mint 10 ezer embert vonzott a pályán és több mint 600 ezer online nézőt. Nyolc teljesen autonóm, mesterséges intelligenciával hajtott autó küzdött a 2,25 millió dolláros pénzdíjért.

Négy autonóm autó versenyzett kerék a kerék ellen a világ első kísérletében, de köben volt egy érdekes viadal, melyne a korábbi F1-es pilóta, Daniil Kvyat 10,38 másodperces előnnyel győzött az ember-mesterséges intelligencia közötti versenyben.



A németországi TUM (Müncheni Műszaki Egyetem) szerezte meg a győzelmet az első Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) versenysorozat szombati (április 27.) megnyitóján, a Yas Marina Circuit pályán. Miközben a rajtrácson felsorakoztak az autók, amelyek emberi sofőrök helyett antennákkal, szenzorokkal, mesterséges intelligencia képességekkel és drive-by-wire rendszerekkel voltak felszerelve, nyolc csapat versengett egymással két napon át a versenyek és kihívások során. A TUM kódolási és mérnöki képességei révén a világelső, négy autóval zajló verseny döntőjében legyőzte a versenytársakat, és bezsebelte a 2,25 millió dolláros nyereményalapból a győztesnek járó részt.

Az első verseny egy tudományos kísérletet vitt a versenypályára, és az autonóm technológia határait feszegette, miközben az extrém sportok szórakoztató értékét soha nem látott mértékben növelte.

Az A2RL egyedi Dallara Super Formula SF23-as autóival az emberi találékonyság és a mesterséges intelligencia határait tesztelték, miután hónapokig tartó aprólékos előkészületeket követően szimulációkban finomították a vezetési AI-algoritmusokat. Mindegyik csapat azonos Super Formula versenyautót használt - a világ leggyorsabb nyitott versenyautója a Forma-1 után -, amelyet az ASPIRE testvérvállalata, a Technológiai Innovációs Intézet (TII) alakított át autonóm versenyzésre.

A csapatoknak összetett feladattal kellett szembenézniük a kódolás során. A tapadási szintek megértésétől, a gumiabroncsok hőmérsékletének kezelésétől, az ellenfelek mozgásának előrejelzésétől, a sikeres előzések végrehajtásától és az SF23 működtetésétől kezdve egészen a tapadás határáig, az AI-nak mindazt el kellett végeznie, amit a versenyzők intuitív módon csinálnak. Ráadásul a pályán egyszerre négy autonóm autó versenyzett, ami egy világelső kísérletet jelentett, ami újabb kihívást jelentett.

Az utolsó körös csatározásban a német TUM egy merész előzéssel megszerezte az első helyet, amikor az élen haladó olasz UNIMORE csapat lelassult és megállt a pályán. A csapatnak a versenypályán gratulált Őfelsége Theyab bin Mohamed bin Zayed, aki a bajnoki trófeát adta át, valamint Őfelsége Faisal Al Bannai, az ATRC főtitkára és az Egyesült Arab Emírségek elnökének stratégiai kutatási és fejlett technológiai ügyekkel foglalkozó tanácsadója.

Simon Hoffmann, a német csapat vezetője elmondta: Ez az esemény rendkívüli volt, és a döntő volt a meghatározó pillanatunk. Teljesen el vagyunk ragadtatva az eredménytől; ez sokat elmond a közös mérnöki tudásunkról, a kódolási szakértelemről és a puszta elszántságunkról. Ez egy bizonyíték arra, hogy a mesterséges intelligencia hihetetlen ereje a jövő autonóm mobilitásának fejlődését irányítja!"

A nézők élvezhették a lebilincselő AI versus Human Race versenyt is, ahol a Technológiai Innovációs Intézet (TII) autonóm autója a neves Forma-1-es pilóta, Daniil Kvyat ellen mérte össze tudását. Bár Kvyat 10,38 másodperccel megelőzte autonóm ellenfelét, a látványos, 45 perces verseny rávilágított arra, hogy az autonóm versenyautó mennyire közel áll az emberi pilótához.



Iskolások AI versenye

A fő esemény mellett a 14 és 21 év közötti középiskolásoknak és egyetemistáknak szóló A2RL STEM Challenge versenyen 18 helyi iskola, valamint a délkelet-michigani Boys and Girls Club nemzetközi nevezője vett részt, hogy 1:8 méretarányú autonóm autókkal versenyezve mutassák be tudásukat, képességeiket és innovációjukat. Az A2RL STEM Challenge győztese a Heriot-Watt Egyetem lett.

A résztvevők

Fly Eagle – Beijing Technologiai Intézet; Khalifa Egyetem (Kína és Egyesült Arab Emírségek); Code19 Racing (Egyesült Államok); Constructor Egytem (Németország); Széchenyi Egyetemi Csoport – HUMDA Lab (Magyarország); Kinetiz - Nanyang Technológiai Egytem (Szingapúr); Polimove Autonomous Racing - Politecnico di Milano (Olaszország); TUM Motorsport Team - Müncheni Műszaki Egyetem (Németország); Modenai és Reggio Emíliai Egyetem – Unimore (Olaszország).

A versenyt az ASPIRE csapat nyerte, a német TUM egy utolsó körös előzéssel biztosította győzelmét a CONSTRUCTOR, a POLIMOVE és az UNIMORE csapat előtt.

A bajnoki trófeát Őfelsége Sheikh Theyab adta á Őfelsége Faisal Al Bannai társaságában.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....
2024.05.19
Ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség....
2024.05.19
A M1RA versenyzője, Bucsi Attila emberfelettit nyújtott a TCR Eastern Europe túraautó-bajnokság....
2024.05.19
- Hajóbaleset történt szombat éjjel a Dunán, Verőce közelében, a balesetben ketten meghaltak, három....