közbeszerzzés

Téglaművek és flaszter-műhelyek, úton, útszélen

2020.11.13.

Sufnituning? Minek, ha műhely sem kell, mert utcán is lehet. Vagy mégsem?

Útszéli autójavítás                                                                                     Fotó: Boros Jenő

Tégla a kerék alatt

Lézerfényszórót házilag javítani, hibridben akkucellát cserélni, vagy kikapni a motort és a váltót? Átlagembernek lehetetlen küldetés, pláne utcán, mégis sokan megpróbálják. Mert van egy műfaj, ami soha nem hal ki, úgy látszik, a sufnituning örök életű, ahogy az utcai autószerelés is. Pedig ez még akkor sem ajánlott, ha olyan szakember végzi, aki hétköznapjain egyébként jól felszerelt márkaszervizben dolgozik.

De mit lehet tenni, ha rokon vagy barát kér sürgős segítséget hétvégén. Na ekkor jön a sufnituning, már amennyiben van valami műhelyféle, vagy fészer, mert ennek híján marad az utca, ami nagy kihívás. És nemcsak azért, mert évszaknak megfelelően hideg, meleg, esős, vagy szeles, hanem azért is, mert nincs akna, vagy megfelelő kocsiemelő. Vannak akik így is megoldják, mert fél kerékkel járdára, a másik oldallal némi deszkára, vagy néhány téglára állnak, akár több egymásra rakásával, amivel nem csak az autót emelik, de a kockázati szintet is.

A téglarakás magasításával a kockázat is nő                                             Fotó: Boros Jenő

És autót mosni?

Azon kívül, hogy nem a legbiztonságosabb, még szabálytalan is, mert tilos vállalkozói tevékenységet folytatni közterületen, ide tartozik az autószerelés, gumijavítás, de még a kocsimosás is.

Településenként és kerületenként eltérő a szabályozás, de az biztos, hogy mindenütt szankcionálják az ilyen jellegű tevékenységet. Vannak olyan területi hatóságok, melyeknél a bírság mértéke elérheti a 150 ezer forintot. A közterületek használatáról és a köztisztaságról szóló rendelet szerint "tilos a közkifolyóról folyóvízzel, vegyszerrel történő autómosás, vagy mosatás."

Pobjeda szerelés                                                                    Forrás: Fortepan/Krutz Márton

Egyszer volt...

A szűkös háttéripar, vagyis a mosók és javítóműhelyek ritkasága miatt a szocialista korszakban dívott a sufnituning, ha pontosak akarunk lenni, akkor inkább a flaszter-műhely, mert jobb híján sokan erre kényszerültek. A jármű-kereskedelemnek titulált merkúri autóelosztó-rendszerben nehezebb volt új és használt kocsihoz jutni, ezért a népek sokáig megtartották a régit, amit olykor az utcán fusizva javítgattak. Ami persze megfelelő szervizhálózat és alkatrész hiányában nehezen ment. Jóval nehezebben, mint napjainkban, amikor ez már leginkább csak pénzkérdés, meg persze megfelelő szerviz és szakembergárda megtalálása.

Márkás szolgáltatások

Az elmúlt évtizedekben nagyot változott az autóvilág, hiszen nem csak a járműpark gyarapodott, de bővült a szervizhálózat is és a szalonok mellett komolyan felszerelt műhelyek működnek, gyárilag képzett szakemberekkel, diagnosztikai műszerekkel, folyamatosan frissített szoftverekkel, minőségi és minősített szerszámokkal, biztonságos emelőkkel, aknákkal.

Mostanság arra is ügyelnek, hogy már azelőtt lefóliázzák a kormányt és az ülést, amikor a munkafelvevő a szerelőhöz kormányozza az autót a műhelyben. Ennek ellenére nem mindig marad minden tiszta, olykor az autó és a beépített alkatrészek előélete sem makulátlan. Özönlenek a hazai piacra a lopott és hamisított darabok. A szellemi tőke sem mindig legális tiszta származik, hiszen a diagnosztikai műszerek és számítógépek olykor illegális szoftverrel és adatbázissal dolgoznak.

Az autóját javításra beadó ügyfél sokszor nem látja, hogy mit is építenek kocsijába, márpedig baj esetén ő is bűnössé válik, amennyibe nem megfelelő a javításnál alkalmazott technológia, vagy alkatrész, például a fékbetét.

Olykor a plató is megteszi....                                                                      Fotó: Boros Jenő 

Számla van?

Reklamációs estekben biztosítékot jelenthet a hivatalos számla, ami különösen fontos, ha szerelési, vagy anyaghiba miatt történik baleset, és meg kell állapítani a személyi felelősséget. Számla nélkül ez lehetetlen küldetés. Személyi sérüléses baleset esetén súlyos következményei lehetnek a tulajdonosra, üzembentartóra nézve, és ettől kezdve az utcai tuning már nem csak közterületi szabálysértés.

Nyakig a motortérben                                                                                 Fotó: Boros Jenő

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....