NÚSZ
A vezérigazgató közölte: az e-matricák vásárlásából bruttó 48,5 milliárd forint folyt be, 11 százalékkal több a tavalyi első félévinél. Ami az e-útdíjakat illeti, a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek úthasználatából bruttó 137,8 milliárd forint bevétel származott, ami 19 százalékkal haladta meg az előző év első félévét.
Bartal Tamás hangsúlyozta: ez az összeg egy az egyben költségvetési bevétel. Törvény garantálja, hogy ezt a magyar közutak fenntartására, karbantartására kell fordítani. A vezérigazgató hangsúlyozta: évek óta megfigyelhető tendencia, hogy a gazdasági növekedéssel együtt nő az útdíjbevétel is.
Növekvő bevételek, változó tendenciák
A vezérigazgató elmondta: tapasztalataik szerint változóban van a korábbi évek tendenciája. A heti országos matrica helyett inkább a havi és az éves országos matricát választják az emberek. Bár a heti országos matricából 5 százalékkal kevesebbet vásároltak az autósok, még mindig ez a legkeresettebb termékük: több mint 4 milliót értékesítettek. Ezzel szemben a havi országos matrica-bevétel jelentősen megugrott: a korábbiakhoz képest 16 százalékkal emelkedett. Az éves országos és az éves megyei matricákból 10-10 százalékkal több fogyott.
Ennek oka, hogy a személygépkocsi-tulajdonosok sokkal tudatosabbak, és hosszabb távra terveznek. Mobilisabbak az emberek, illetve több pénzük van az utazásra. Minőségi ugrást lehet megfigyelni a vásárlási szokásokban. Aki eddig heti matricát vett, az inkább havi matricát vásárol, a havi helyett pedig inkább éveset. A megyei országos matrica helyett is inkább éves országos matricát vásárolnak az autósok.
Egyórás türelmi időszak
Értékelése szerint nagyon bevált a 60 perces szabály, ami a kormány döntésének értelmében 2018. január 1-én lépett életbe. Aláhúzta: ez nem azt jelenti, hogy 1 órán át ingyenesen lehet használni az autópályát, hanem a megváltott matrica visszamenőlegesen 60 perccel korábban lép hatályba. Több mint 1,5 millióan használták ki a tavalyi évben a 60 perces szabályt.
Külföldiek - magyarok
Ami az e-matricát használók megoszlását illeti: a külföldiek aránya az elmúlt 6 hónapban 35,1 százalék volt. Ez az arány a tapasztalatok szerint 50 százalék fölé emelkedik majd év végéig, mert a nyári szabadságok és az év végi ünnepek miatt erőteljesebbé válik a tranzitforgalom.
A heti országos matricának több mint a felét – 50,8 százalékot, több mint 2 millió darabot – külföldiek vásárolták meg.
Az e-útdíjat vásárló kamionosok esetében is a külföldiek vannak többségben. Országokra lebontva a kamionosok 40 százaléka román. Ezzel az első helyen állnak a felhasználók között. Őket a lengyelek és a bolgárok követik.
A személygépkocsiknál érdekes elmozdulásról számolt be. Az első három dobogós – román, német, osztrák – nem változott. Viszont látványos a románok előretörése: személygépkocsiknál az arányuk már 25 százalékos. Hozzá kell tenni, hogy a német, osztrák és olasz felségjelű személygépkocsik tulajdonosai többségükben román vendégmunkások.
Értékesítési csatornák
A korábbi szokások változatlanok: az ügyfelek több mint 90 százaléka továbbra is fedélzeti egység alkalmazásával fizet útdíjat. A HU-GO rendszerben a regisztrált járművek száma a 2018. júniusi 354 ezerről 410 ezerre nőtt.
Bartal Tamás kitért arra is, hogy az autósok többsége változatlanul a benzinkutaknál vásárol e-matricát, de egyre nagyobb a NÚSZ saját internetes értékesítése, ami az útdíjfizetési szolgáltató tudatos stratégiájának eredménye.
Nőtt az ellenőrzés és a behajtás hatékonysága
A vezérigazgató úgy fogalmazott: ez az év az ellenőrzések éve a NÚSZ életében. A terveknek megfelelően erősítették ellenőrzési tevékenységüket, mert az elmúlt években emelkedett az utakat fizetés nélkül használók száma, különösen a külföldiek körében. Ezért új ellenőrzési módszereket fejlesztettek ki és kezdtek alkalmazni. „A menet közbeni ellenőrzés, amikor a szembe haladó sávot figyelik a mobil eszközeikkel, nagymértékben hozzájárult a jó eredményeinkhez. Két hónap alatt közel 150, úgynevezett szellemkamiont kaptunk el ezzel a módszerrel” - mondta el a sajtótájékoztatón.
Bartal Tamás aláhúzta: különösen nagy hangsúlyt fordítanak a külföldi rendszámú járművekre, mert tavaly év végén a magyarországi utakat e-matrica nélkül használók között a külföldiek aránya elérte a 70 százalékot, a kamionok esetében pedig 77 százalék volt a külföldiek aránya a bliccelők között.
Az idei első félévben a NÚSZ Zrt. rendszerei és munkatársai összesen több mint 197 millió járművet ellenőriztek. A fokozott ellenőrzés eredményeképpen fél év alatt az e-matricák esetében megállították az utakat jogosulatlanul használó külföldiek számának növekedését.
Bűnszövetkezetek
A belföldi jogosulatlan úthasználók száma kissé nőtt néhány bűnszövetkezetként működő cég miatt. Ebben az ügyben a NÚSZ együttműködik a rendőrséggel és az adóhatósággal. „A legtöbb e-matricás jogosulatlanságot felhalmozó 3 cég mindegyike gépjármű-kereskedelemmel foglalkozik” - jelezte a vezérigazgató.
Az e-útdíjaknál összesen 25 százalékkal sikerült csökkenteni a jogosulatlan úthasználatok számát, ezen belül a belföldi kamionosok esetében 50, a külföldiek esetében pedig 18 százalékkal. „Ez azt mutatja, hogy a kamionos piacon bekövetkezik az a várva várt tisztulás. Lassan kiesnek a piacról azok a csaló kamionosok, akikre mi magunk is vadászunk, akár menet közbeni ellenőrzéssel, illetve más eszközökkel” - fogalmazott.
Bliccelők listája
Az e-matrica és e-útdíj rendszerben a bliccelő külföldiek közül minden negyedik, ötödik bliccelő jármű román illetékességű. Meglepő, de sok bliccelést követnek el német vagy osztrák személygépjárművel. Az e-útdíj rendszerben pedig a lengyelek és a szlovákok követik a románokat.
Az összes pótdíjbevétel 3,2 milliárd forint volt az első félévben, 3,5 százalékkal több, mint tavaly az első hat hónapban. Bartal Tamás kiemelte azt is, hogy 84 százalékkal tudták növelni a külföldiektől behajtott pótdíjak összegét.