Young Car Mechanic

Kovács Bálint nyerte a hazai YCM döntőt - portré

2022.06.13.

Ő képviseli Magyarországot a Young Car Mechanic autószerelő verseny nemzetközi döntőjében

Az Inter Cars nemzetközi autóalkatrész és garázstechnika nagykereskedelmi vállalat támogatásával rendezett, fiatal autószerelők versenye, a Young Car Mechanic (YCM) 2021-ben egy magyar fiatalember Ölbei Zsolt sikerével zárult, akiről mi is közreadtunk egy hosszabb portrét a győzelem után.

 

Hogyan lesz valakiből YCM versenyző?

Kovács Bálint 2001-ben Zalaegerszegen született és minden eddigi iskoláját is a megyeszékhelyen végezte el. Általános iskolája az andráshidai Öveges József Általános Iskola volt, ahol a 7-8. osztályban Bálintot már elfogta az az érzés, hogy inkább szakmai középiskolát választana egy klasszikus gimnázium helyett. Ennek oka, mint oly’ sokaknál a gépek iránti rajongása volt. Ezen belül is a mezőgazdasági gépek, traktorok, aratógépek érdekelték. Erre jelentősen rásegített az a lehetőség, hogy egy ismerősük gépjavítással foglalkozott a környéken és már kisgyermekként felülhetett az óriási gépekre, ahol emlékei szerint akár órákat is eltöltött.

A tanárai inkább a gimnáziumot javasolták neki, de Bálint hajthatatlan maradt, neki a szakma kellett. Ettől függetlenül – hogy mindenki megnyugodjon – megírta a felvételit a Kölcsey Ferenc gimibe, ami sikerült is, de végül az első helyen megjelölt Zalaegerszegi Munkácsy Mihály Szakgimnáziumot választotta, azon belül pedig a autószerelő szakra ment. A 4+1 éves képzés érettségit és egy éves szakmai gyakorlatot adott. (Az iskola ma a Zalaegerszegi Szakképzési Centrumon belül Munkácsy Mihály Technikum néven aktív.)

Bálint 2020-ban érettségizett, 21-re pedig végzett a szakmai gyakorlattal is, amelyet a zalaegerszegi Autó Fatér szervizben végzett. A tanuló nem volt ismeretlen a szervizben, mert a szakgimnáziumi képzés nyári szüneteiben, a második évtől minden évben egy-egy hónap szakmai gyakorlatot kellett elvégezni és Bálint azokat is ebben a műhelyben töltötte. Bálint megemlíti még az interjúban, hogy tett is azért, hogy megkedveljék őt a szervizben. Sokszor akkor is bement dolgozni, amikor nem lett volna kötelező, tehát az iskolai elméleti képzés után délutánonként önszorgalomból is felöltötte a melósruhát és tanult, tanult kitartóan.

A szorgalmas fiúra tanárai is felfigyeltek és figyelmébe ajánlották az AOTV országos tanulmányi csapatversenyt. Ezt a versenyt a tavalyi évben meg is nyerték csapatával. A YCM szervezői pedig ott vannak ezeken a versenyeken és árgus szemekkel figyelik, kik azok a legtehetségesebb indulók, akiknek esélyük lehet egy nemzetközi autószerelői versenyben.

Idén is így volt ez, és a YCM szervezői az AOTV pontszámok alapján ismét kiválasztották a hat legígéretesebb tanulót, ezek között volt Bálint is.

 

 

Hogyan került Bálint a döntőbe?

Az AOTV verseny egy online fordulóval indul, ahol a diákok azonos időpontban jelentkeznek be egy szerverre és válaszolnak meg különböző szakmai kérdéseket, illetve oldanak meg feladatokat. Nem csak a válaszok pontossága számít, hanem a rendszer figyeli a ráfordított időt is.

Innen lehet bekerülni a regionális döntőkbe, ahol már személyes megjelenést és feladatmegoldást igénylő versenyszámok vannak. Bálint versenye Siófokon volt, innen is ők kerültek ki győztesen, így jutottak az AOTV döntőjébe. Ezzel a versennyel párhuzamosan és az eredményeket értékelve választja ki az Inter Cars azt a hat tanulót, akik a YCM versenyben is megmérettethetik magukat. Bálint benne volt ebben hat versenyzőben.

A Young Car Mechanic országos döntője

Az autószerelőverseny döntőjét a győri Csanak Autó szervizben rendezték meg. A döntő tulajdonképpen egy munkanapot szimulál, 8 darab 45 perces feladatot kell megoldaniuk a versenyzőknek.

Bálint szerint a legnehezebb feladat a ZF állomásán volt, egy BMW nyolcsebességes automataváltó mechatronikájának szétszerelését, hibafeltárását és összeszerelését kellett 45 perc alatt megoldani. Ráadásul ezen az állomáson ő volt az első versenyző. A feladatot könnyítette, hogy volt leírás az alkatrészhez, cserébe mindez lengyelül állt rendelkezésre – hiszen az életben sincs mindig magyar nyelvű forrás.

Csak említés szinten a feladatok között természetesen volt motorolaj és -szűrő csere, vezérműszíj csere és a korszerű járműjavítás szellemének megfelelően számítógépes diagnosztika is. Bálinttal egyetértettünk abban, hogy az YCM, mint verseny nem pusztán a mostanában egyre divatosabb, de annál költségesebb hibafeltárás-alkatrészcsere folyamatra koncentrál, hanem a javítható elemeket igenis meg kell próbálni megjavítani. Ezzel egyébként nem csak a költségek tarthatók alacsonyan, hanem a fenntarthatósági és környezetvédelmi mutatók is jócskán javulnak.

Az eredményhirdetésbe a különdíjak kiosztásánál – amiből Bálintnak kettőt is odaítéltek – csúszott egy kis baki, ugyanis az egyik cég képviselője „A győztes mindent visz” kiszólással adta át a különdíjat, pedig akkor még nem is voltak nyilvánosak a végeredmények. Nem keltett hiú ábrándokat a dolog, mert a végén valóban Bálintot hozták ki győztesnek, de azért az egymáshoz viszonyított pontszámokat nem árulták el a versenyzőknek. Bálint is kiemelte, hogy megismerve a srácokat, mindenki nagyon felkészült és elhivatott volt, s szerényen még hozzátette, hogy talán a szerencse is segítette az egyik állomáson, amit a rendelkezésre álló idő egyharmada alatt teljesített tökéletesen, mert ő éppen nemrégiben végezte el ugyanazt a feladatot élesben.

Így került Bálint a Young Car Mechanic nemzetközi döntőjébe, amit a tavalyi magyar siker jogán Magyarországon rendeznek meg. Bálint titkon azért bízik benne, hogy meg tudja ismételni Ölbei Zsolt tavalyi sikeres szereplését.

 

Jövőkép

Azt gondolhatnánk, hogy Bálint, mint a kétkezi munka művelője szeretne kizárólag a javítóállásokon dolgozni, de neki ennél sokkal nagyobb és komolyabb tervei vannak.

Bálint a téli jelentkezési időszakban a győri Széchényi István Egyetem Járműmérnöki Karára jelentkezett. Nem szeretne ugyanis megállni a szakmának ezen a szintjén, hanem – ahogy mondani szokták – ki szeretné maxolni a lehetőségeket.

Ha még távolabbra kell tekinteni, akkor Bálint már csak óvatosan fogalmazza meg a terveket. Nem szeretne kikerülni a szerelési munkából, de legjobban egy saját műhely gondolata foglalkoztatja. Éppen ennek a nem szorosan az autószereléssel összefüggő, de az üzletvezetéshez elengedhetetlen tudásnak a megszerzése lenne a cél az egyetemi képzéssel.

Ott leszünk a döntőben

Az Autószektoron beszámolunk, mint az AOTV mind pedig a YCM döntőjéről, ott leszünk és szurkolunk Bálintnak!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....