logisztika

Kalóztámadás és tűz az autószállítókra

2022.05.20.

Békeidőben is kemény támadások érik az autóipart kiszolgáló logisztikai láncot, mely gyakran akadozik a világjárvány és a háború miatt, de így is többmilliónyi autót visznek földön, vízen, levegőben.

 

Jobb sorsra érdemes az autószállítók világa, ami nem csak akkor izgalmas, amikor hajótűz, vagy túlsúlyos tréler miatt kerül a hírekbe.

Mindig van kockázata az autók és motorok utaztatásának, még az olyan kiemelt ágazatokban is, mint a motorsport, mert az idei szezonban már az is előfordult, hogy késve érkezett a pályára néhány Forma 1-es és MotoGP csapat. Pedig szabad kapacitás lenne bőven, hiszen a hajótársaságok nem dúskálnak a megrendelésekben. Pláne a járműipar részéről.

A számok tükrében

A rekordévben 92,2 millió, a pandémiás 2020-ban 77,7 millió, tavaly 80 millió új gépkocsit kellett elszállítani a gyártóhelytől a fogyasztóig, ami óriási mennyiség és komoly logisztikai feladat. Az idei anyaghiányok miatt ennél biztosan kevesebb autó gurul ki a gyárakból, de a kisebb mennyiség is 70 milliós darabszámot jelent.

Menetrend

A szerelőszalag végén, az utolsó ellenőrzés után általában 2-3 liter üzemanyagot tankolnak az akkor még tényleg nulla kilométeres autóba, mely néhány körös gyári próba után a tárolótérbe kerül. Napok, hetek múlva innen szállítják tovább kamionnal, vagy vonattal az elosztótelepekre, vagy a kikötőkbe. Az észak-amerikai és ázsiai piacra szánt modellekbe akár 10-15 litert is tankolnak, mert többször is mozgatják az autót amíg trélerre, vagy vasúti szerelvényre, majd hajóra kerül.

A hatalmas kikötői tárolókból a hajókba tartó út jelentős távolság, ami üríti a tankot, hiszen a motor többnyire nem éri elé az üzemi hőmérsékletet, ez pedig az átlagosnál jóval nagyobb fogyasztással jár. Újabb jelentős távolságot tesznek meg az autók a hajóról lehajtva a kikötői telephelyen át a célállomásig, vagyis a szalonig, ahol az ügyfél várja.

Magyar vonal

A magyarországi gyártók mindegyike rendelkezik vasútvágánnyal, így kétféle szállítási mód is rendelkezésre áll a győri Audinál, a kecskeméti Mercedesnél és az esztergomi Suzukinál, ahonnan korábban Csepelre szállították az exportra szánt autókat, volt olyan időszak, amikor hetente két hajó indult, ezekre egyenként 230 autó fér. Amellett, hogy lakott területen kellett keresztül menniük a kikötőbe tartó kamionoknak, a Duna vízállása is rizikós faktor.

Dobozosokból kevesebb fér a vagonra   Fotó: Boros Jenő

Vízenjárók

A hajóutazás speciális műfaj: a folyami szállításnál eléa behúzni az autó kézifékjét és a legrövidebb sebességfokozatba kapcsolni.

A tengeri szállítóhajók némelyikének kapacitása eléri a hat-nyolcezer autót, a behajtott visszapillantó tükrökkel utazó kocsik közötti távolság három centiméter, rögzítésük a vontatásra is használt sodronyos csatlakozással történik, elől-hátul vonó-szemekkel rögzítve. Rakodásnál a sofőr csak az irányítóra figyelve manőverezhet.

A legnagyobb tengerentúli forgalmat lebonyolító kikötő a németországi Bremerhafen, a dél-koreai autók Koperbe érkeznek, a szerb exportmodellek a montenegrói Bar kikötőjét használják.

Félkilométeres szerelvények

Vasúton ékelik, kamionon feszítő hevederrel is rögzítik az autókat, melyeket egyre inkább zárt vagonokban szállítanak, így védik azokat az alkatrésztolvajok és a villamos vontatású mozdonyok szikrája ellen. Korábban a nyitott vagonok régi típusú fékjei is kárt okoztak az autókban.

Az 594 méteres vonatszerelvények 27 méteres vagonokból állnak, egy vagon 13-15 tonna tömeggel terhelhető, és általában 12 autó fér el rajta. A kétszintes vasúti kocsik felhajtó rámpáit villanymotorok emelik, az elektromos áramot az állomásról kapják.

Olykor hatszáz méteres az autószálító szerelvény    Fotó: Boros Jenő

Zöld béka díj

Az Audi Hungária már több mint évtizede a fenntarthatóság szempontjait figyelembe véve juttatja el vevőihez termékeit, ezért deklarált célja a vasúti szállítás részarányának emelése, ezzel is csökkentve a környezetterhelést.

A Győrben készült autók kétharmadát a vállalaton belüli tíz kilométeres sínhálózaton szállítják, legnagyobb részük a németországi anyavállalat felé veszi az irányt, íy jutnak el több európai gyárba az Audi Hungária által gyártott motorok. Az Ingolstadt és Győr közötti direkt vasúti összeköttetés logisztikai szempontból ideális, hiszen köztes megálló nélkül teszik meg a vonatok a 650 kilométeres távolságot.

Az Audi Hungaria millió tonnákban mérhető károsanyag-csökkentését már Zöld Béke díjjal is jutalmazták.

Tengerentúlra fóliázott TT-k a győri Audinál   Fotó: Boros Jenő

Fóliázott export

Olykor naponta hatvan vagon szállítja Győrből Ingolstadtba és még vagy hatvan országba az autókat, a tengerentúli vevőkét különleges védőzsákba csomagolják, hogy kifogástalan állapotban érkezzenek meg új tulajdonosaikhoz.

Van olyan autó, amelyik tízezer kilométert utazik, mire tulajdonosa átveheti a kereskedésben. Már ha megérkezik. Mert olykor tűz és vihar miatti elsüllyedés nélkül is veszélyes a tenger.

Altató gáz és gázolaj lopás

A kamionok kétszintes trélerei variálhatók, így a magasabb furgonokból általában 2-3, a laposabb és rövidebb személyautókból 6-8 fér el. A közúti szállításnál vandalizmus veszélyezteti a járműveket. A nyilvános parkolókban a sofőrök is veszélyben vannak, mert éjszaka pihenőjükkor altatógázt juttatnak be a szellőző rendszeren keresztül a fülkébe, majd feltörik az ajtózárat, de az sem ritka hogy leszívják a kamion üzemanyagtartályait.

A kamionosok királyai az autószállítók   Fotó: Boros Jenő

King of the road

Kalandos az életük és tényleg az autószállítók a kamionosok királyai, de nagy a felelősségük: a sofőr többször mozgatja az értékes szállítmányt, melyen a legapróbb manőverezési hiba, például egy belógó faág is súlyos sérüléseket okozhat az új autón. Logisztikailag is izgalmas feladat megtervezni a felrakodást a célállomások sorrendjében.

Gyártója és importőre válogatja, hogy milyen kiegészítő biztosítást köt árújára. Minden autószállító rendelkezik CMR biztosítással, ami fedezetet nyújt a cég hibájából eredő károkra, de nem érvvényes vismajor esetekre, tehát viharkárra, árvízre, demonstrációra, háborúra.

Kalóztámadások

2010. január másodikán kalózok támadták meg a Kia és Huyundai autókkal megpakolt Asian Glory-t, a Szingapúrból Dzsiddába tartó hajó az Indiai óceánon, a szomáliai partoktól 600 mérföldnyire került fogságába. A brit zászlóval közlekedő teherhajó 25 fős legénység megúszta a kalandot, ahogy a Sazaib hajó 29 fős pakisztáni legénysége is, akik 2009. december 29-én kerültek kalózok fogságába a szomáliai partok mentén. Őket január 2-án engedték el a Seychelles-szigetektől 900 kilométernyire északra. Arról nem szóltak a hírek, hogy mekkora volt a váltságdíj.

Közel négyezer autóval süllyedt el a Felicity Ace     Forrás: LSB/Portugal Navy

Tűz és víz

2019. szeptemberében röviddel azután, hogy elhagyta a brunswicki kikötőt, felborult a Golden Ray nevű autószállító hajó, 24 fős legénység megmenekült, de a közel-keleti exportra szánt négyezer Kia és Hyundai a tengerbe veszett.

Az idei év nagy vesztesége a Felicity Ace hajó, melyen közel négyezer autót szállítottak, az új Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche és VW, modell mellett több régebbi BMW, Ford, Honda, Kia, Land Rover és Mini is tönkrement a tűzben, ami miatt később a hajó felborult, majd teljes rakományával elsüllyedt.

Zárt vagonos Transzibéria express      Forrás: LSB

Vonat helyett megint inkább hajó

Válság és világjárvány után háború nyirbálja az autóipart és szállítóágazatát, az ukrajnai bombázások miatt a vasúti és légi forgalom megbénult. Amíg korábban még a japán autókat is oroszországi vágányokon szállították a helyi és az európai piacra, most inkább a hajót preferálják a távol-keleti márkák. Pedig hosszú ideig jól működött a transzszibériai vasút (TSR) 2007-ben bevezetett szolgáltatása, melynek keretében teljesen zárt, időjárástól és tolvajoktól is védett szerelvényeket állítottak forgalomba. Ezeket elsőként a japánok használták, a járatot az Oroszországi Vasutak és a Mazda vasúti szállítója, a RailTransAuto (RTA) szervezte: a Zarubinótól Moszkváig tartó 9300 kilométeres utat tíz nap alatt tették meg a harminc zárt vagonból álló szerelvények. Az orosz-ukrán háború miatt váltott a japánok.

A Mazda megint hajóra szállt

A Mazda UK mostantól a közvetlenül Japánból importál autókat a háború, valamint a logisztika és a vásárlói választék optimalizálása érdekében hajóval szállítja a Royal Portbury Docks-ba. Barcelona, Antwerpen és Zeebrugge után a japán autógyártó negyedik európai kikötője lett Bristol, ahol évente több mint félmillió jármű importját bonyolítják le. Az első 2355 autóból álló Mazda szállítmány március 28-án érkezett a NOCC Atlantic fedélzetn a Royal Portbury Dock kikötőbe

A bristoli kikötő autós tere     Forrás: LSB/Mazda 

Tarifák

A dráguló szállítási díjak is nehezítik a logisztikusok gondját: a magas üzemanyagárak és emelkedő biztosítási díjak ellenére lassú és sokba kerül a konténer szállítás. A COVID és az energiaárak alaposan megdobták az árakat és megnyújtották a szállítási időket Ázsia és Európa között: 2019-ben egy negyven lábas konténert 30 nap alatt elszállítottak 3-5 ezer dollárért, 2021 őszén ez már 18 ezer dollárba került és 45-60 napig tartott. A szállítási idők idén sem lettek rövidebbek, az árak jelenleg 11-14 ezer dollár között vannak.

Póttevékenység

A 2008-as válság idején gyorsan megteltek a gyártók és kereskedők telepei, a raktárak, valamint a használaton kívüli repülőterek betonjai, hangárjai, ezután a kikötőben dekkoló hajókat használtak az eladatlan új autók tárolására. A hajónkénti 2500-5800 darabos kapacitás azonban nem alig segített valamit.

Értékes veterán a repülő rakterében    Forrás: Lufthansa Air Cargo

Aircargo

A vonathoz képest többszörös fuvardíjak miatt autót ritkán szállítanak, jellemzően csak drága modellekre váltanak aircargo jegyet, bár előfordult, hogy kényszerből olykor így szállítottak győri motorokat a kínai Audi gyárba. Gyakran vitt versenyautókat a Lufthansa és a DHL, de az is előfordult, hogy Forma 1-es csapatok képviselői utasokat kértek meg kisebb pótalkatrészek szállítására, amit a bokszokba is érvényes VIP-jeggyel fizetnek meg. Sokan bevállalják a futár szerepet.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.19
A Kazincbarcikai Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen jármű önkényes elvételének bűntette....
2024.03.19
Othmar Michl az Uniqa Biztosító Zrt. vezérigazgatója, a Magyar Köztársasági Érdemrend....
2024.03.19
Nemtetszésüknek adtak hangot a Forma-1-es pilóták a 24 futamosra felduzzasztott versenynaptár miatt....
2024.03.19
Felelősségre vonhatják az autóst, aki nem tett eleget segítségnyújtási kötelezettségének. ..
2024.03.19
Rengeteg olyan autóst talált a rendőrség egy hét alatt, aki nem használta ezt az alapvető....
2024.03.19
Az MHP tanácsadó cég az év eleje óta a Porsche AG teljes tulajdonában van. A cég jelenleg közel....
2024.03.18
Teszteltük a Honda CR-V csúcsmodelljét, a temérdek kényelmi és biztonsági extra meggyőző volt,....
2024.03.18
Összeütközött egy busz és egy szeményautó a IX. kerületben - ez már a második fővárosi buszbaleset....
2024.03.18
Gerald (52) egy bécsi, Donaustadtban levő benzinkúton akarta kitakarítani VW-jét. Amikor meglátta a....
2024.03.18
Hét év szünet után újra Zsiros Gábor lesz a navigátora a rali országos bajnokságban legutóbb....