Tesla
Úgy tűnik, a Tesla sikeres negyedévet fog zárni, sőt, rekordot is dönthet elektromos autó-eladások terén, miután idén nagyjából 2 millió járművet értékesített Elon Musk cége, viszont a vezérigazgató év eleji elvárásait nem fogja elérni az eredmény. Miután lassultak az eladások, Musk 2023 elején úgy döntött, csökkenti a Tesla négy elérhető modelljének árát, főleg Kínában, ahol a cég rengeteg teret veszített a BYD-hoz és más helyi EV-gyártókhoz képest.
Az árverseny és az elektromos autók utáni kereslet megingása azonban mégis a Tesla malmára hajtotta a vizet, mivel a piacra éppen csak belépő gyártók, mint például a Ford, visszavettek terveikből a rengeteg bizonytalanság miatt, így az Egyesült Államokban a Tesla szinte vetélytárs nélkül maradt a szegmensben, így az év végére a gyártó részvényeinek értéke a duplájára nőtt. Garrett Nelson, a CFRA Research amerikai elemzőcég így vélekedik az autógyártóról:
A negyedik negyedév legtöbbször a legkeményebb is a kézbesítés terén a Teslának, így arra számítunk, hogy ez idén is így lesz.
A Tesla 1,82 millió járművet adott el 2023-ban amely 37 százalékos növekedés a tavalyi adatokhoz képest. Ebből a számból majdnem félmillió - 473 ezer jármű - csak a negyedik negyedévben kelt el. Januárban Musk azt jelentette be, hogy 2023-ra a kétmilliós darabszám lesz a cél, ha nem jön közbe semmi. Végül októberben mégis akadt ellátási nehézség. A cég végül leárazást tartott az év végén a zászlóshajóknak számító modelljeiből, és a Tesla azt szeretné, ha minden évben legalább 50 százalékkal növelhetnék az eladásokat.
Az Egyesült Államokban és Németországban az államvezetés már nem fogja támogatni az elektromos autó-vásárlást, így a Tesla ezeken a piacokon számíthat némi visszaesésre, de mivel ezzel már előre lehet számolni, az is lehet, hogy ismét árcsökkenést tapasztalhatnak majd a vásárlók a Tesla-modellej esetében. Több elemzőcég is úgy számolt, hogy az EV-gyártó 2,04 millió és 2,14 millió eladott járművel számolhat majd a jövő év végén.
A Visible Alpha nevű elemzőiroda 2,2 millió jármű eladását jelezte előre a cég számára, amelyet a nemrég megjelent Cybertruck és az újragondolt Model 3-nak tudnak be, viszont azt is hozzátették, hogy ez sem lehet elég arra, amit Musk célul tűzött ki. A Deutsche Bank egyik elemzője, Emmanuel Rosner szerint "A Tesla őszintén elismerte, hogy a cég jelenleg egy lassú növekedési fázisban van", tehát a probléma nem alaptalan.
Musk egy korábbi sajtótájékoztatón azt mondta, a Cybertruck a Tesla-eladások kis részét fogják csak kitenni, mivel a gyártási folyamat "hatalmas kihívások" elé állítja a céget. Emellett a Tesla egy olcsóbb jármű fejlesztésén is dolgozik. Tom Narayan, az RBC Capital Markets iroda elemzője szerint a Cybertruck csak 3 százaléka lesz a Tesla 2024-es eladásainak, szerinte a fura kinézetű pickup csupán "glóriafény", amely bevonzza az új vásárlókat.
A Cybertruck eladásai alig pár százalékát tehetik ki a Tesla eladásainak 2024-ben. (Kép forrása: Tesla)
Más problémái is akadnak Musk cégének: az önvezető mechanika, amely a Teslákban van, már számtalan balesetet és fejtörést okozott a mérnököknek. Nemrég 2 millió Teslát hívott vissza a gyártó az amerikai utakról, mert probléma akadt az autópilótával. Musk azonban továbbra is hisz abban, hogy a cég egyik fő húzóereje az önvezető-technológia lehet pár éven belül, így a rendszer fejlesztését továbbra is fenntartják.
Az biztos, hogy az elektromos autó-piac több nehézséggel is küzd, a Tesla viszont remekül elvan az eladásaival. Az, hogy a vezérigazgató milyen célokat tűzött ki és hogy azok mennyire megvalósíthatóak a jelenlegi helyzetben, más kérdés. Hiába akar Musk vezető szerepben maradni az EV-piacon, az előrejelzések szerint a Tesla nem fogja elérni az elvárt kvótát.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Nyitókép forrása: Tesla