automata váltó
Automatikus vagy kézi? A sebességváltó-választás továbbra is megosztja az autósok világát, még akkor is, ha a tendencia most már egyértelmű. Amerika gyakorlatilag már évtizedekkel ezelőtt búcsút mondott a klasszikus kézi váltóknak, míg Európában csak néhány évvel ezelőtt kezdték el ugyanazt az utat követni.
A tendenciáról a Ford tanulmánya tanúskodik. Eszerint az elmúlt három évben megháromszorozódott a márka automatikus váltóval ellátott személygépkocsijainak és haszongépjárműveinek eladása: a 2017-es 10,4% -ról 31,3% -ra nőtt 2020-ra.
"Az automata váltó számos előnye között szerepel, hogy az autósok így jobban ki tudják élvezni a legfrissebb járművezető-támogatási technológiákat, még kényelmesebbé válnak a manőverek a parkolástól a sűrű forgalomban történő vezetésig " - mondta Roelant de Waard, a Ford of Europe alelnöke. "Arra számítunk, hogy ez a tendencia folytatódni fog, mivel egyre több ember választja a jövőben az automata váltóval felszerelt elektromos járműveket."
A Ford több mint 70 éve értékesít automata sebességváltóval felszerelt autókat. A mai kifinomult technológia azonban már fényévekkel előbbre tart, mint ahonnan az úttörő – három állású – Ford-O-Matic indult.
Az utastéri zajcsökkentéstől a mozgásszervi betegségek enyhítéséig a modern automata váltók számos előnnyel járnak. Ide tartoznak a vezetés kényelmét javító különféle technológiák, amelyek - például az adaptív sebességtartó automatikának köszönhetően - lehetővé teszik a járművezetők számára, hogy a városi forgalomban megállás után automatikusan újrainduljanak, vagy egy gombnyomással leparkoljanak. Az új Mustang Mach-E SUV például gyakorlatilag egyetlen pedállal működtethető, mivel a gázpedál felemelésekor a regeneratív fékezés olyan mértékben lassítja az autót, hogy a fékpedálra ritkán van szükség.
Emellett a FordPass alkalmazás lehetővé teszi egyes automata Fordok esetében, hogy az autós távolról indíthassa a motort, ami nagy segítség az utastér előzetes légkondicionálásához vagy a szélvédő leolvasztásához hidegebb reggeleken.
Az automata sebességváltók növekvő száma részben annak köszönhető, hogy egyre többen választják az ezzel felszerelt kis és közepes méretű autókat. Az automata váltós Fordok közül ide tartozik a Focus: az Európában ez év januárjában eladott modellek 30,9 százaléka már automata volt, szemben a 2017. évi 7 százalékkal. Már a Fiesta és a Puma is kapható automata váltóval, ami az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti. A Fiesta esetében ez akár 15 százalékos megtakarítást is jelenthet.