Titanic
12 éves voltam, mikor a kezembe került Dékány András regénye. Ez:
Egy nap alatt kiolvastam, a történet lebilincselt és azóta is felkapom a fejem a hírekre, amik a Titanicról szólnak. Persze, hogy kattintottam arra a címre is, ami az angol nyelvű sajtóban jelent meg: „Tények, amiket elhallgattak előttünk a Titanicról”. És bár ez a terjedelmes cikk az alap, amiből dolgozom, én ennél óvatosabban fogalmazok: olyan érdekességekről írok, amelyek valósak, mégsem teljesen közismertek.
A tudósok úgy vélik, hogy a Titanicot elsüllyesztő jéghegy i. e. 1000-ben kezdett kialakulni. A Sheffieldi Egyetem Földrajzi Tanszékének két professzora által végzett kutatás szerint ma sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy jéghegyre bukkanunk, mint a Titanic idején.
A hajó megépítése 26 hónapig tartott. 3 millió szegecset használtak fel hozzá. A hajó főhorgonya 16 tonnát nyomott. 1911-ben 20 lóra volt szükség ahhoz, hogy két mérföldre szállítsák, az öntés helyétől a vasútállomásra.
Az óriáshajó építése 7,5 millió dollárba került a 20. század elején, ami ma 183,4 millió dollárnak felelne meg. James Cameron azonos című filmjének elkészítésére több pénzt költöttek, mint magának a Titanicnak a megépítésére. AZtán a hollywoodi produkció olyan bevételt hozott, ami elegendő lenne 11 új Titanic-hajó építésének finanszírozására.
A Titanic négy kéményéből nem mindegyik működött. Csak három szolgált az égéstermék, a korom elvezetésére. A negyediket pusztán szellőztetésre használták és bizonyos fenséges esztétikát adott a hajónak.
Azok az utasok, akik megengedhették maguknak az első osztályú jegyeket, fényűző bánásmódban részesültek. A tehetősek megkóstolhatták a párizsi kávézók finomságait, teakertekben pihenhettek, a könyvtárban olvasgathattak, squashpályán teniszezhettek és fűtött úszómedencét élvezhettek. Rengeteg szeszes italt is bekészítettek a fedélzetre, 20 000 üveg sör és 1500 üveg bor volt raktáron. A bőséges alkohol mellett 8000 szivar is elérhető volt az első osztály vendégei számára.
Az első osztály utasai 352 dalt tartalmazó könyvet kaptak. A fedélzeten lévő zenészeknek az utazás előtt meg kellett tanulniuk az összes zeneművet, hogy ezek bármelyikét el tudják játszani az utasok kérésére.
A jéghegyet először április 14-én este fél 12-kor észlelték. Egy őrszem vette észre és kétségbeesetten kongatta a figyelmeztető harangot. A hajó sietve éles szögben elfordult, hogy elkerülje az ütközést, de már késő volt. Hogy miért az utolsó pillanatban látták meg a jéghegyet, arra lehet magyarázat. Tim Maltin történész szerint a hajó elsüllyedésének éjszakáján a légköri viszonyok valószínűleg szuper fénytörést okoztak - ez álcázhatta a jéghegyet. Állítólag mindössze 37 másodperc telt el a jéghegy észlelésétől az ütközésig.
A Titanic a katasztrófa estéjén több jégjelentést is kapott, hasonló útvonalon haladó hajóktól. De nyilvánvaló, hogy a kritikus jéghegyre vonatkozó figyelmeztetés nem jutott el időben a Titanic kapitányához. A távírászok túlterheltsége miatt 30 másodperces késéssel érkező üzenet nem tette lehetővé, hogy időben irányt változtassanak.
A "Titanic: Az új bizonyítékok" című dokumentumfilm szerint a hajó fedélzetén keletkezett tűz is hozzátehetett ahhoz, hogy az ütközésből katasztrófa lett. A tűz a hajó indulása előtt három héttel 1800 Fahrenheit fokos hőmérsékleten égett, e miatt gyengülhetett meg a fém.
A baleset napjára tervezett mentőcsónak-gyakorlatot máig rejtélyes okokból törölték. A gyakorlat lemondásáról Edward Smith kapitány döntött.
Okos dolognak tűnhet, ha a hajótest sérülése esetén a mentőcsónakokat azonnal leengedik. A Titanicon azonban csak egy teljes óra elteltével bocsátották vízre az első csónakokat.
A tengervíz hőmérséklete fagypont alatt volt, amikor a hajó elsüllyedt. Ezt a Titanic közelében tartózkodó SS Californian kapitányának méréséből tudjuk.
A Titanic első cukrászmestere, Charles Joughin annyit ivott, hogy sikerült túlélnie a fagyos hőmérsékletet. A nagy mennyiségű whisky, amelyet a hajó elsüllyedése előtt fogyasztott, elég melegen tartotta a testét ahhoz, hogy kibírja a két órát az óceánban, mire kimentették.
Egy japán túlélő, Masabuni Hosono élete hátralévő részét elítéltként töltötte, mivel a japán kormány gyávaságnak tekintette, hogy nem halt meg a többi utassal együtt.
A Titanic legfiatalabb utasa 2 hónapos volt. Millvina Dean volt a legfiatalabb utas a hajón és a leghosszabb ideig élő túlélő. Ő 2009-ben, 97 éves korában halt meg.
Ami a Titanicból az óceán fenekén maradt, azt teljesen felemészti egy baktérium. A vasfaló mikroorganizmus megtapad az acélfelületen és szép lassan porrá emészti azt.
A hajó 1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor csúszott az óceán felszíne alá. A tragédia 1517 ember életét követelte. Az akkoriban elsüllyeszthetetlennek hitt Titanic a kereskedelmi hajózás történetének egyik legnagyobb katasztrófája.
Forrás: eu.usatoday.com, starsinsider.com