Renault-Nissan
Az elmúlt pár hétben a Nissan pénzügyi problémáival és egy, a Hondával való leheteséges egyesüléssel volt tele az internet. Mivel a két japán cég összeolvadása egyre komolyabbnak hangzik, a Renault is megszólalt az ügyben, mint a Nissan legnagyobb részvényese. A francia csoport igyekszik menteni a lehető legtöbbet, régi partnerének bukásával a Renault is rengeteget veszíthet.
Belsős források szerint a Renault sürgeti a Nissan vezetését, hogy olyan megoldásokat találjanak a cég pénzügyi helyzetére, amely a francia gyártónak is pozitív hozadékokkal jár. A Renult Csoport nem akarja még több pénzzel támogatni a japánokat, hanem egy külső féltől várja el ugyanezt. Mivel a francia gyártó rendelkezik a Nissan részvényeinek 36 százalékával, bármilyen kérdésben az ő szava lesz majd döntő.
Általánosan a Renault azt nyilatkozta, hogy bármilyen lehetőséget megragadna, ami segíthetné a Nissan helyzetét, de minden egyes ötletet megvizsgálna saját érdekeinek szempontjából is. A cég szerint a Hondával való tárgyalások továbbra is kezdeti szakaszukban tartanak, és egy másik nagy cég, a taiwani Foxconn elektronikai cég is fellépett, mint lehetséges üzleti partner.
A Nissan és a Honda egyesülése tűnik a leglehetségesebb kimenetelnek. (Forrás: motor1)
A Nissan helyzetének egyik legnagyobb felelőse a kínai gyártók egyre erősebb hatalma, mind az ázsiai, de egyre inkább az amerikai és európai térségben. Az 1970-es évektől kezdve a két piacot elárasztották a japán kisautók és hatalmas sikert arattak az üzemanyagválság idején, mivel sokkal jobb fogyasztást és hasonló kényelmet biztosítottak, mint a batár amerikai járművek és német luxusautók. Most hasonló a kínai gyártók helyzete, mivel az elektromosság jegyében olyan modelleket sorakoztatnak fel, amelyek méltó alternatívát jelenthetnek az amerikaiaknak, japánoknak és dél-koreaiaknak.
Saját tapasztalat: pár napja a városban sétálva megláttam egy hatalmas SUV-t, ami egy Ssangyong és egy Škoda ötvözetének tűnt. A tulajdonos nem messze állt, megkérdeztem, mégis mi ez. Omoda, mondta, nemrég hozatta Kínából. Soha nem hallottam még a cégről és bár ez a modell nem elektromos volt, csupán hibrid, a helyzet igencsak érdekes. Jobban megéri Kínából importáni autót, mint európait vásárolni szalonban, mivel a kényelem hasonló, az ára viszont még importtal is sokkal kedvezőbb. Fontos még megemlítenem, hogy az Omoda csupán két éve jött létre, mint márka.
Az olyan kínai gyártók, mint az Omoda, szempillantás alatt törnek be a nyugati piacokra. (Forrás: Omoda press)
A Nissan és Honda mellett a Renault is személyes csatát vív a BYD-hoz hasonló kínai márkákkal, mivel francia gyártó igyekszik betörni az elektromos piacra, egyelőre kevés sikerrel. A Nissannal és Mitsubishivel való partnersége pedig nem sok segítséget adhat a jelenlegi helyzetben. A gyártó egyik vezetőségi tagja, Jean-Dominique Senard még korábban nyilatkozta, hogy a Renault nyitott új partnerségi kapcsolatokra. Már a potenciális Honda-egyesülés hírei is segítették a céget, mivel december 18-án 7,4 százalékkal nőtt a Renault részvényének értéke, miközben mind a Nissané, mind a Hondáé csökkent.
És hogy mi lesz a Renault és a Nissan kapcsolatával? 2020 óta egyre kevesebb közös projektet vezet a két cég, ám továbbra is maradt néhány futó feladat, például az a megállapodás, miszerint a Renault kis Nissan EV-ket gyárt francia telepein. Az, hogy egy esetleges összeolvadás, vagy akár kivásárlás esetén mi lesz ezekkel a tervekkel, ezen a ponton igen ködös, de mivel sem a Honda, sem a Nissan nem akart részletekbe menően nyilatkozni a tárgyalásaikról, így a Renault sem kezd pánikolni. Sőt, a francia gyártó egyelőre hátradőlve figyeli, mi fog történni, mivel a Nissan jövője nagyban fogja befolyásolni a Renault következő éveit is.
Nyitókép forrása: Reuters