pápamobil
Szenteste Ferenc pápa megnyitotta a szent kaput, ezzel kezdetét vette a Giubileo, így nevezik olaszul a 25 évente megrendezésre kerülő szentévet. Ferenc pápa nem rajong sok régi vatikáni szokásért, néhányat meg is szüntetett, miközben nyitott az új dolgok, így az elektromos autózás iránt.
Az apostolok lova, majd egy dízel Dacia és hidrogénes Mirai után az idei karácsonyra megjött a második zöld üzemmódú pápamobil, így egyre tisztább és biztonságosabb a vatikáni autóflotta, mely ismét egy csillagos autó kapott, de már elektromosat. Az első G-osztályú modellt az 1980-as években szolgálta II. János Pál pápát, ahogy ez, úgy az ML is múzeumba került 2002-ben.
Mercedes Nürburg 1929
A pápamobilok előtt apostolok lován, majd hintón közlekedtek az egyházfők, de hosszú volt az út az elsőig autóig. Egy XIII. századi freskón I. Szilveszter fehér lovon vonult be Rómába, a XIX. században már kétfogatú díszhintókon közlekedtek a pápák.
Már több mint negyedszázados volt az automobil, amikor bebocsátást nyert a Vatikánba. Emilio Zanzi életrajzíró szerint: „X. Pius nem szerette az automobilokat. A vidéki származású öregember nem ült pöfögő járművekbe, pedig garázsa tele volt szép kocsikkal.”
Monsignore Farlen, New York püspöke 1909-ben egy Italával ajándékozta meg X. Piust, aki állítólag sohasem használta, pedig az autó megbízhatóságára jellemző, hogy két évvel korábban megnyertet a Peking-Párizs maratonit.
XI. Pius már rendszeresen autóval közlekedett, sőt, többször vezette az 1922-ben ajándékba kapott Fiat Bianchi Tipo 15-öst, mely akkoriban olasz diplomáciai rendszámot viselt. 1929-ben, a Vatikán önálló államként történt elismerésekor a fekete betűs olasz rendszámtáblák helyett piros betűseket kaptak a klérus autói. A Fiat után 1926-os Bianchi, 1929-es Isotta-Fraschini, majd Le Baron karosszériás Graham-Paige került a pápai járműparkba: utóbbit XII. Pius kedvence volt. A következő hivatali autó, a Citroen Lictoria 6-os 1930. június 30-án állt szolgálatba.
Trónus az 1930-as pápamobilban
A Pápai Állam járműparkja többnyire adományautókból állt. Gianni Agnelli saját cégének termékeivel, többek között Fiat N 525-össel ajándékozta meg a vatikáni garázst. Leone Castelli építész egyedi különlegességet tervezett XI. Pius pápának: a kocsi ajtajával automatikusan nyíló tető megkönnyítette a beszállást. Sokáig ezt használta XII. Pius is, akit aztán Cadillac szállított a Castel Gondolfo-i nyári rezidenciára. A következő amerikai modellre, az 1954-es Chevrolet Impala alvázára az olasz Ghia épített egyedi karosszériát.
Mercedes flotta mellett Fiat Campagnola
A vatikáni flottában szolgált páncélozott 2300-as Fiat, majd Mercedes 300 Landaulet kapta az SCV 1-es rendszámot. A következő Mercedest, a VI. Pál pápa által használt 1965-ös évjáratú 6,24 méteres 600-as jelenleg a stuttgarti gyár gyűjteményében látható. A Mercedes több mint kilencven éve állt vatikáni szolgálatba, az első pápamobilt, a Nürburg 460 Pullman Saloon-t XI. Pius használta 1930-tól.
Az 1980-as években II. János Pál pápa G-osztályú terepjárón jelent meg, a 2002-es ML is múzeumba került.
A vatikáni autóknál az ártatlanságot jelentő fehér, pontosabban a vaticanmystic szín, vagy az örökkévalóságot jelképező fekete dominál.
Magánutazásain II. János Pál pápa fekete Mercedesen, ünnepi alkalmakkor és külföldi látogatásaikor többnyire fehér Land Rover Defendert vagy Mercedes G-t használt.
A Vatikán járműparkjában és a pápa külföldi útjain szolgált 525iX BMW, Fiat Campagnola, Panda, Cinquecento, Chevrolet Blazer, Toyota Land Cruiser, Volvo, Hyundai, Mitsubishi, Kubában Peugeot CC is.
A Szentatya ülése a 600 pulmann Mercedesben
1982-es szicíliai látogatásakor II. János Pál még nyitott Land Roverben utazott, ám a római merénylet után a terepjárókra golyóálló kabinokat építettek: az SCV 7-es rendszámú Mercedes G modell magassága három méter volt.
II. János Pál lengyelországi látogatásakor Star teherautón, nyitott Fiat 130-asban és Polski Fiat 125-ösben, Spanyolországban Seat Ibizában, Argentínában Cadillac kabrioletben, Magyarországon üvegtetős Land Rover Defenderen utazott.
1999-ben Lancia Jubileóval bővült a vatikáni flotta, az olasz luxus-limuzint korábban Dialogosként mutatták be, majd Thesis néven forgalmazták. A Lancia pápamobil biztonságát golyóálló üvegezés, oldalsó/alsó páncélzat, valamint hermetikusan zárható kabin növelte, az oxigénpalackokat és a tartalékakkumulátorokat a csomagtérbe építették.
Cadillac
Az SCV 1 rendszámú pápamobil mérete olykor gondot is okozott a biztonságiaknak és a sofőrnek: Benedek pápa 2009-es jeruzsálemi látogatásakor, a Szent Sír bazilikához vezető úton a szűk utcák alaposan megnehezítették a pápamobil vezetőjének munkáját.
A vatikáni járműpark több elektromos autóval gyarapodott: az elsőt, egy Kangoot a Renault-Nissan konszern vezetője, az azóta már száműzetésbe vonult Carlos Ghosn adta át a pápának Castel Gandolfóban. A fehér Renault második oldalajtajai szárnyszerűen nyílnak, és golyóálló üvegezésűek, 75 kilowatt teljesítményű villanymotorjával egy feltöltéssel a Kangoo 160 kilométeres útra képes. Az EV Kangoo kék színű változata a csendőrség szolgálatába állt.
Az NWG olasz autógyár által adományozott villanyautót a vatikáni sajtóiroda használja, és a vatikáni flottában szolgált elektromos BMW i3-as is.
Ferenc pápa nemcsak beszél a luxus és fényűzés ellen, hanem személyes példával is szolgált: beiktatása után időszakban hét évesnél öregebb Ford Focusszal ment a Vatikánból a Castel Gandolfo-i nyári rezidenciára meglátogatni elődjét, XVI. Benedeket, aki ezekre az utakra BMW X5-öst vagy Mercedest használt.
Vatikáni Mercedes G modell
Brazíliában Ferenc pápa a repülőtérről egy Fiat Idea jobb hátsó ülésén, nyitott ablakba kikönyökölve, az USA-ban Fiat 500 L modellben utazott és leginkább csak különleges eseményeken használt Mercedes pápamobilt, abból sem a teljesen zárt ML modellt, melynek golyóálló üvegkabinjába mobil trónust építettek, hanem a jóval régebbi nyitott G terepjáró, melynek magasított átlátszó teteje inkább csak esernyőként szolgál.
Pápai testőrség mellet Dacia Duster gurul
A jezsuita szerzetesből lett bíboros, majd egyházfő már első megszólalásával meglepte híveit, amikor megválasztása után a Szent Péter téren a hagyományos „Dicsértessék Jézus Krisztus!” helyett úgy köszönt. hogy „Jó estét!” Az olasz származású argentin bíborost, Jorge Mario Bergoglio-t 2013.tavaszán választották pápává a visszavonult XVI. Benedek utódjaként. A változás azonnal megfigyelhető volt: Ferenc pápa júliusban megáldotta a Vatikánban összegyűlt Harley-Davidson motorosokat, akik a márka 110 éves születésnapját ünnepelték.
Beiktatása után nem foglalta el a pápai lakosztályt és nem használt luxuskocsikat. „Nagyon nem érzem jól magam, amikor egy papot vagy nővért a legújabb divat szerinti autóban látok. Az autó jó szolgálatot tesz a munkában, de kérem, gondoljanak az éhező gyerekekre is, legyenek alázatosabbak és válasszanak valami szerényebbet!”
Ferenc pápa 2019-es novemberben vette át a Vatikánban a Dacia prototípusokat tervező és a román Romturingia karosszériaműhely által készített fehér, 4x4-es Dustert, melyet 115 lóerős dízelmotor hajtott. A terepjáró levehető üveg felépítményt kapott, a könnyebb beszállás érdekében a Duster hasmagasságát harminc milliméterrel csökkentették.
Lancia is szolgált a pápai flottában
A Róma közepén fekvő Vatikán állam ezer személyautót és teherkocsit használ. A Stato della Cita del Vaticano első rendszámát, vagyis az SCV 1-es a mindenkori pápai autó kapja, most éppen egy különlegesen modell viseli.
Ferenc pápa közismerten elkötelezett híve a globális környezetvédelemnek, így a világ legzöldebb, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás és elektromos hajtású Mirai nevű modellt használ. A hivatalos szöveg szerint „Őszentsége Ferenc pápa a Japán Katolikus Püspöki Konferenciától kapta ajándékba azt a hidrogénhajtású Toyota Mirai modellt, amit kifejezetten az ő mobilitási igényeinek megfelelően alakítottak át.”
A vatikáni rezidencián rendezett átadó ceremónián jelen volt a Japán Katolikus Püspöki Konferenciát képviselő Domenico Makoto Wada tiszteletes és Seiji Okada, az Apostoli Szentszék japán nagykövete és több Toyota vezető.
Hidrogén-elektromos Toyota Mirai
A Mirai pápamobil 5,1 méter hosszú és 2,7 méter magas, így a pápa állva utazhat a járműben, és az emberek jól láthatják őt. A Mirai modell – amelynek neve japánul jövőt jelent – az első sorozatgyártású hidrogénhajtású szedán, mely valóban nulla károsanyag-kibocsátású. Az autóban hidrogén üzemanyagcellás rendszer termeli az elektromos áramot a villanymotornak, hatótávolsága 500 kilométer, és működésének egyetlen mellékterméke víz.
Ferenc pápa kifejezetten érdeklődik a globális környezetvédelem iránt, és ezzel kapcsolatos gondolatait már 2015-ben megosztotta a ‘Laudati si’ című enciklikában: Meggyőződésünk szerint meg kell óvnunk Földünket, a minket körülvevő világot, és életmódunk átalakításával megmenthetjük közös otthonunkat.
A legújabb Mercedes pápamobil is elektromos
A legújabb pápamobil is elektromos és Mercedes. A stuttgarti márka 94 éve szállít autókat a Vatikánba, és az elmúlt 45 évben a pápa a híres Mercedes-Benz G-osztályon alapuló „Popemobilokat” használja. A legújabb teljesen elektromos hajtásút a Mercedes-Benz vezérigazgatója, Ola Källenius és az érintett csapattagok személyesen adtak át az új elektromos G-osztályon alapuló, kézzel készített egyedi járművet Ferenc pápának. Vatikán ma.
Ez azt jelenti, hogy a pápa a 2025-ös jubileum idejére helyileg károsanyag-kibocsátásmentesen utazik egy új Mercedes-Benzben – erre az eseményre csak 25 évente kerül sor, és amelyre több millió zarándokot várnak Rómában. A jármű magas követelményeknek tesz eleget, és a Vatikánnal szoros együttműködésben készült, kifejezetten a pápa használatára. Elektromos hajtáslánca, amely a nyilvános szerepléshez szükséges különösen alacsony sebességekhez lett igazítva, hozzájárul a „Laudato Si” enciklika megvalósításához. Ebben Ferenc pápa a fenntartható fejlődés szükségességét írja le.
Az átadáson Ola Källenius köszönetet mondott Ferenc pápának és minden érintettnek, és hangsúlyozta a Mercedes-Benz fenntartható üzleti stratégiáját: Az új Popemobile-lal Ferenc pápa az első pápa, aki egy teljesen elektromos Mercedes-Benzben utazik nyilvános megjelenéskor. Különleges megtiszteltetés ez cégünknek és szeretném megköszönni Őszentségének bizalmát. Ezzel a Popemobile-val egyben egyértelmű felhívást küldünk az elektromobilitásra és a szén-dioxid-mentesítésre. A Mercedes-Benz nemcsak a különlegességet és az egyéniséget képviseli, hanem azt is, hogy következetesen megteremtse a feltételeket egy nettó szén-dioxid-semleges új autóflottához 2039-ben.”
Ola Källeniust Britta Seeger, az igazgatótanács értékesítésért és marketingért felelős tagja, valamint Marc Langenbrinck, a Mercedes-Benz Italia vezérigazgatója kísérte el a Szent Péter-bazilika melletti találkozóra. De a Szentatya találkozott azokkal is, akik kifejlesztették és megépítették új járművét: többek között a tervezés, kutatás és fejlesztés, gyártás és értékesítés és marketing munkatársai. Az átadást zártkörű audiencia követte a pápánál.
Az ausztriai Grazból, a németországi Sindelfingenből (D) és Rómából érkezett szakemberek csapata egy éven át dolgozott az autón: a projektet a vatikáni csapat irányította, míg az elektromos hajtásláncot a grazi csapat adaptálta. A sindelfingeni szakemberek hagyományos kézműves munkával készítették el a karosszériát, a belső szerelvényeket és az egyedi berendezéseket.
Kézzel készített jármű az új G580 alapján EQ technológiával épült. Specialitása a lassú bandukoló üzemmód, melyet a tömegek közötti üdvözlő menetet használhat a pápai autó. Ilyenkor is dolgozik mind a négy elektromos, melyek a 116 kWh-s akkumulátorról táplálkozik. Az elektromos hajtásrendszer teljesítménye 587 lóerő, nyomatéka 1163 Nm.
A hagyományoknak megfelelően a vezető mögött középen található az állítható magasságú, forgatható és fűthető/hűthető ülés.
Az új G580 elektromos hajtásláncát EQ technológiával készült, kombinált energiafogyasztás: 30,4-27,7 kWh/100 km, kombinált CO₂-kibocsátás: 0 g/km.
Fotók: Mercedes, Fiat, General Motors, Toyota, LSB, Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!