Nissan probléma

12-14 hónapja lehet hátra a Nissannak két belsős vezető szerint

2024.12.02.

A cég részvényei nagy részét el akarja adni, a vevő a rivális Honda lehet.

Enyhe eufemizmus, ha azt mondom, nem mennek jól a Nissan dolgai. A japán Nagy Hármas egyike hatalmas pénzügyi és eladási gondokkal küszködik, ami első blikkre nem lehet meglepő, mivel az idei autópiac alakulása sok gyártót nehézségekkel állított szembe. Azonban Nissanéknál nagyon súlyos a helyzet. A szalonok és viszonteladók veszteséggel tudnak csak túladni a modelleken, a gyártás lelassult és nem is olyan régen a gyártó 9000 munkahelyet szüntetett meg. És ha ez nem volna elég, nem sokkal később részvényeinek egy részét a partner Mitsubishinek adta, azonban egy újabb híradás szerint további kötvényektől tervez megszabadulni a vállalat.

A Financial Times készített interjút a Nissan két, magukat nem megnevező, magas beosztású vezetőjével, akik szerint a cégnek "12-14 hónapja van a túlélésre". Azt is hozzátették, hogy "Ez kemény lesz. A végén pedig Japánra és az USA-ra lesz szükségünk, hogy pénzt termeljünk".

A Nissan rengeteg új modellt, köztük az Ariyát is bemutatta, valami mégis elcsúszott.

A Nissan hivatalosan is hosszú távú befektetőket keres, például bankokat vagy nagy biztosító cégeket, akik képesek lehetnének a Renault befektetéseit, mivel a francia gyártó lassanként kiszállt a Nissan részvényeiből. A japán márka azonban azt az ötletet sem vetette el, hogy az egyik riválisának, a Hondának adja a részvényeket és ezzel a cég feletti döntésképesség nagy százalékát is. A Nissan szerint jelenleg "minden lehetőség" szóba került. Fontos az is, hogy a két cég nemrég írt alá egy meghállapodást (harmadiknak a Mitsubishi is beszállt) egy közös EV-fejlesztési projektről.

Mindezek mellett a Renault is gondolkozik azon, hogy a Hondának adja el Nissan részvényeinek egy hányadát. A beszámolók szerint a francia cég a 25 éve fennálló partnerségi viszonyt szeretné ezzel erősíteni, de egy olyan kapcsolat sincsen, ahol egy harmadik fél bevonása jót tett volna a szereplőknek. Egy Nissanon belüli, szintén névtelen forrás szerint egy nagyobb Nissan-Honda partnerség csak a Renault-nak "volna pozitív".

2024-ben a Juke is új variánst kapott, az N-Sportot. Elég lenne ennyi?

Az eladások főképp a japán és amerikai piacokon estek vissza drasztikusan, de Európában sem vették a Nissant. Emiatt kellett elbocsájtania a cégnek összes munkaerejének mintegy 7 százalékát és csökkenteni 20 százalékkal a termelést. A harmadik negyedévben 85 százalékkal csökkent a Nissan működési bevétele, miközben 9,3 milliárd japán yent (mai árfolyamon nagyjából 24,08 milliárd forintot) veszített. A munka- és gyártásmegszüntetések ezzel szemben nagyjából 3 milliárd amerikai dollárt, azaz 453 milliárd jent szabadítanának fel, ami hatalmas segítség lehet, ha a Nissannak sikerül talpra állni. Viszont sok becslő szerint a lépések kicsit későn történtek.

Képek forrása: Nissan

Forrás: 
motor1

 

Az oldal fő támogatója