Dacia Bigster

Itt a Dacia olcsó kompakt SUV-ja, amellyel meghódítaná a piacot

2024.10.23.

A Bigster a kisebb Duster SUV-ra hajaz, de sokkal nagyobb és rengeteg új kényelmi felszereltséget is tartalmaz, viszonylag olcsó áron.

A Dacia belép a kompetitív és ezáltal jobb profitot ígérő kompakt SUV-k szegmensébe új modelljével, a Bigsterrel. Az új autó neve igen árulkodó, a Dusternél eggyel nagyobb városi terepjáró 2025 elején lesz elérhető és 25 ezer euró környékére teszik a kezdőmodell árcéduláját, azaz nagyjából 10 millió forintért lehet majd kapni itthon egy nagyobb méretű SUV-t.

A Dacia többi modelljéhez hasonlóan a Bigstert is a Renault Csoport CMF-B platformjára építik, és első ránézésre egészen a B-oszlopig a Duster kinézetét kapta az új autó. 4570 milliméteres hosszával egynegyed méterrel haladja meg kistestvérét, 1710 millis magassága 50 millivel több, tengelytávja pedig 2700 millis, azaz 40-nel több, mint a Duster.

Ez a nagyság adja a Bigster csomagtartójának méretét is, amely ledöntött ülések nélkül 667 literes, ami 150-nel több, mint a Dacia kisebbik SUV-jánál. Emellett a hátsó ülések előtt is nagyobb lett a lábtér, így egy nagyobb családnak sem kell szűkölködnie sem a csomagokkal, sem a kényelemmel. David Durand, a Dacia vezető tervezőmérnöke elmondta, hogy azért van annyi hasonlóság az új Duster és a Bigster között, mert a két modellt egyszerre fejlesztették.

A Bigster újabb előnye, hogy rengeteg hajtással elérhető lesz. A 25 ezres árcéduláért hagyományos, benzines motort kaphatunk, de valamivel több pénzért – 30 ezer euró körül – már teljesen hibrid meghajtás is jár. Az új motorválaszték között szerepel egy 155 lóerős, teljesen hibrid hajtás is, ami 15 lóerővel több, mint a Duster hibrid motorja. Ezt a mérnökök úgy érték el, hogy megnagyobbították a négyhengeres motor térfogatát 200 köbcentivel, ezzel 1,8 literes hajtást kapva. Van még 48 voltos mild-hibrid LPG hajtás is, 140 lóerővel, sőt összkerék-meghajtás is kérhető.

Az új hajtások mellett a Bigster sok első lépést is kipipál a Dacia listáján. Az elektromos ülések, elektromos csomagtartóajtó, kétszínű festés, kétzónás légkondicionáló és panorámatető is kérhető az autóhoz, amely extrák mindegyike először elérhető Dacia-modellen.

Denis Le Vot, a márka vezérigazgatója azt mondta, a cég okosan dolgozott, hogy pénzt takarítson meg ezeken az extrákon, például az általános két motor helyett csak egy hajtja meg a csomagtartót. Hasonlóan pénztakarékos megoldás volt, hogy a távolsági fényszórók LED-ek, míg a helyzetjelző hagyományos körte.

Le Vot azt is elmondta, hogy 400 személyt interjúvoltak meg fókuszcsoportok keretében és azt a kérdést tették fel, hogy milyen felszereltségeket tartanak elengedhetetlennek egy kompakt SUV-ban. A legtöbb válaszadó Németországban volt, amely Le Vot szerint az európai piac legpontosabb régiója és egyben egy olyan hely is, ahol szerinte a Dacia előnyt tudna szerezni a jövőben. A Bigster berlini bemutatóján így nyilatkozott:

Azt mondtuk magunknak, csináljunk egy olyan autót, ami a kompakt SUV-szegmens esszenciáját hordozza és ha itt sikeresek tudunk lenni vele, akkor bárhol sikeresek leszünk vele.

Bár a Dacia nem akart pontos eladási terveket közölni a Bigsterrel kapcsolatban, de a vezérigazgató azt mondta, hogy évente nagyjából 2,8 millió kompakt modellt vásárolnak az emberek Európában, így azt gondolja, rengeteg potenciális ügyfél van, akik elgondolkozhatnak a Bigster vásárlásán, főleg, ha jóval egy átlagos kompakt SUV ára alatt juthatnak hozzá.

Az idei eladások alapján a Volkswagen Tiguan volt Európában a leginkább eladott kompakt SUV, 118 772 darab kelt el belőle augusztusig a Dataforce adatai alapján. A modellt a Kia Sportage követte. A Dacia Jogger, amely inkább crossover, mint kompakt, tizedik helyen végzett ezen a listán 60 922 eladással.

Le Vot és a Renault Csoport CEO-ja, Luca de Meo vezetése alatt a Dacia újragondolta imidzsét és helyét a piacon, lassan átnyergelt az alacsony árú „értéket pénzért” meggondolásból a kirándulós, terepautós vonalra. A márka célja, hogy 15 százalékkal növelje profitját 2030-ig, jelenleg 10 százalékon állnak. Az SUV-k és kompakt modellek, amelyeknek a megtérülési bevételei valamivel magasabbak, mint a kisebb autóké, sokat segíthetnek ebben, mondta Le Vot.

Emissziós műveletek

A profitmaximalizálás mellett a Daciának a károsanyag-kibocsátásra is oda kell figyelnie és a kvóta eléréséhez nagyban hozzájárulhat az új Bigster. A teljesen hibrid, 155 lóerős modell CO2-kibocsátását 110 grammra becsülik kilométerenként, a 140 lóerős, 48 voltos mild-hibridét 129 grammra. Van még egy motorvariáns, egy 130 lovas mild-hibrid, négykerék-meghajtással, erről a Dacia nem sokat árult el.

Azt lehet még tudni, hogy az LPG gázas modell két tankot fog használni, ami ilyen hajtásnál teljesen természetes és a Dacia szerint ez a változat a teljes Bigster-állomány 38 százaléka lesz, főleg Olaszországban, Lengyelországban és Törökországban, ahol a vegyes hajtás igen népszerű.

Képek forrása: Dacia

A Bigstert Piteștiben, Románia déli részén fogják gyártani a Dusterrel együtt.

 

Forrás: 
Europe Automotive News

 

Az oldal fő támogatója