Foci
Egyre több márka próbál labdába rúgni a legrangosabb sportrendezvényeken, az autógyártók törik magukat az olimpiák, kontinentális és világbajnokságok, valamint sportolók támogatásában, miközben egyre nagyobb mennyiségben szórják a pénzt, hogy drágábbnál drágább, erősebbnél erősebb modelleket toljanak a focisták feneke alá, pedig van olyan sztár, akinek még jogsija sincs.
Évek óta pályán vannak és fontos szereplői bajnokságoknak az autógyártók, melyek a piacokon a vevőkért, a stadionok környékén a sportolók kegyeiért harcolnak. Nagy a tét, mert sokak választását befolyásolja, hogy milyen autóban furikázik kedvenc csatáruk. Különösen fontos terep focipálya, mert a meccseken több tízezer ember látja, hogy milyen márkák uralják a klubok parkolóit. Arról már nem beszélve, hogy a futballmezeken kiemelt helyre kerülnek a jelvények, amiket persze több millióan látnak a tv-közvetítésekben.
A magasabb régiókban a sztároknak szuper gépek dukálnak, ahogy a Forma 1-ben, vagyis a focisták nem adják alább Aston Martinnál, Bentleynél, Bugattinál, Ferrarinál. Ezeket nem mindig használhatják nyilvánosan, mert nyilvános szerepléseiken a klubok által leszerződött márkák modelljeivel kell megjelenniük. A show-ban, különösen a menő német csapatoknál váltogatta egymást az Audi és a BMW.
Öt éve valóságos háborút folyt a Bayern München és az Audi konszern között 2025-ig szóló szerződésért, a BMW ki akarta túrni a müncheni fociklub klasszikus mobilitási partnerét, miután 800 millió euróért meg akarta szerezni az Audi 8,33 százalékos részesedését a Bayern München AG-ban. Ez azt jelentette volna, hogy lecserélik a négykarikás jelvényes mezeket és flottát. Ez az azonban nem jött össze, ezért a sportklub 10-20 millió eurós kártérítést követel a BMW-től. A legfrissebb információk szerint az Audi évente 60 millió eurót ad az FC Bayernnek, mellyel további 12 évre meghosszabbította szponzori szerződését.
Válogatott szinten sem maradt el a boksz: a Volkswagen kiszorította a Mercedest a német nemzeti válogatott parkolójából. A Nationalelf játékosai már rég nem Mercedes csillaggal, hanem VW betűs mezekben játszanak. Ezzel több évtizedes partnert cserélt le a Német Labdarúgó Szövetség, mert a Daimler stuttgarti központjában úgy döntöttek, hogy nem licitálnak rá a korábbi támogatás összegére, ami jó értesültek szerint évente 10 millió eurót jelentett a szövetségnek, melyet 2019-től évi 30 millióval támogatnak a wolfsburgiak.
A legújabb flottát a Real Madrid játékosai kapták, ők a következő BMW-listáról válogathattak: i5-ös, i7-es, iX, iX2 és XM. A kollekcióban vannak elektromosok: a 601 lóerős teljesítményű i5-ös egy töltéssel 440-510 kilométeres útra képes. A Real Madrid játékosainak kiosztott autók értéke 3,3 millió euró, ami átszámítva 1,3 milliárd forintot jelent. A spanyol klub játékosai korábban Cuprákkal és Audikkal jártak.
Öt éve Cristiano Ronaldo Jeep Grand Cherokee-t használt, akkoriban z Atletico Madridnál Hyundai volt a partner, az Ajax Amsterdam játékosai Mercedest, a Liverpool FC MG-t, a Paris Saint-Ggermain Renult modelleket, a Manchester Citynél Nissanokat használtak. Az FC Bayernnél az Audit megpróbálta kifúrni a BMW, de nem jött össze, ebből kártérítési vita is volt.
Miközben a németek egymást fúrják a kluboknál, egyre nagyobb teret nyernek Európában a dél-koreai Hyundai-Kia konszern márkái, melyek elnyerték már világbajnoki flotta beszállítását is.
A General Motors az Opelt nyomta a párizsi VB-n, a Chevroletet is próbálta bevezetni az európai piacra, majd a sportszponzorációban megjelentek a kínai versenyzők.
A focival ellentétben más ágakban nem a drága és erős gépek dominálnak, de a sportolóknak minden autó segítség. A magyar olimpikonok tartósan tisztelhettek Fiatokat, Suzukikat, Toyotákat, amik kisebb teljesítményükkel is jól szolgálták, miközben reklámozták a tömegmárkákat.
De hogyan lett a legizgalmasabb VB buszából múzeumi darab?
Hivatalosan Mercedes 0302-esek szolgáltak minden idők leglátványosabb foci rendezvényén. A busztípust 1965 és 1974 között gyártották, vagyis a németországi VB-re éppen kifutó modell lett, de sikerét jelzi, hogy egyetlen modellciklus alatt 32 ezret adtak el belőle, ami ebben a kategóriában jelentős mennyiség.
A jó konstrukció mellett ez többek között annak is köszönhető, hogy a német márka törökországi vegyesvállalata, a Mercedes OTOMARSAN Aksaray is gyártotta, később a cég neve Mercedes-Benz Türk lett. A 0302-es típus készült a Hyundai dél-koreai üzemében is.
A totális focit produkáló döntőben a német csapat legyőzte a hollandokat, a mezőnyben olyanok játszottak, mint Franz Beckeknbauer, Paul Breitner, Gerd Müller, Sepp Maier, a holland Johan Cruyff, Jongbloed Suurbier, Rijsbergen, Haan, Krol-Jansen, Neeskens, Van Hanegem, Rensenbrink.
Látványos játékukkal a hollandok elkápráztatták a világot, ám ez csak a világbajnoki ezüstéremre volt elég. A döntő után Gary Lineker ezt mondta: A futballt huszonketten játszák kilencven percen át és a végén mindig a németek nyernek.
Ez sokáig igaz volt, de nem maradt örökérvényű.
Az 1974 FIFA VB-n mindegyik csapatot országzászlós festésű Mercedes 030-es szolgálta, németeket szolgáló 9,6 méteres modell napjainkban a stuttgarti árka múzeumban parkol.
Póló Polokkal
A lovaspóló után az angolok már negyedszázada rendeznek autófoci meccset, melyen a játékosok volán mögött ülve passzolják a labdát. Az úttörő esztergomi Swiftek példáját több márka is követte, a Suzuki után 2006-ban rendeztek meccset Toyota Aygo minikkel, de a leghíresebb mezőnyt a dél-koreaiak hozták össze. 2016 augusztusában parádés csapatot állítottak ki a brit piacra robbanó SsangYong, mely Tivoli SUV modelljét reklámozta autófocival.
A Silverstone Classic keretében megrendezett hatautós meccsen a legendás VB döntőre emlékeztek: az angol és német csapatot olyan sportlegendák képviselték, mint a Forma 1-es világbajnok Damon Hill, Anthony Davidson, Johnny Herbert és John Barnes. A teremtornát kiskapukkal, a szabadtérieket nagykapukkal rendezték.
Az utolsó autós foci EB-n négy nemzetből álló mezőny szállt csatába egy hatalmas pavilonban. A németek VW Polokkal, az olaszok Fiat 500-asokkal, a franciák C1-es Citroënekkel, a házigazda britek természetesen Minikkel játszottak. A csapatok 3-3 autóból állnak össze, kisebb ütközések megengedettek, sőt, a kapuban keresztbe állva lehet parkolni, tökéletes védelmet jelent, mert ilyen blokkolással már sehová nem fér be a közel méteres átmérőjű labda, vagyis tutira nem lesz gól.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!