buszlimuzin
Van, monospace, egyterű, buszlimuzin, sokféleképpen hívják és sokféleképpen lehet használni: alkalmas nagyobb családok, plusz nagyobb csomagok szállítására, miközben személyautós kényelmet és biztonságot nyújt.
Chrysler Voyager, 1983
A jóléti társadalmak demográfia hulláma és az életmódváltozás felélesztette az egyterű divatot, az ötvenes évek beby-boom-ja, a népességrobbanás jótékony hatással volt a piacra, a békeévek nemzedékének vásárlóerejére pedig már építeni lehetett. A háborút követő robogós és törpeautós korszak után tágasabb járművekre, kocsikra vágytak a fogyasztók.
A felmérések szerint az autóvásárlók 85 százaléka családos, akik szabadidejüket gyermekeikkel és baráti társaságban töltik, ezért minden alkalomra megfelelő méretű és felszereltségű gépkocsira vágynak. A fizetőképes kereslet kielégítésére a hetvenes évek végéig a járműipari cégek megelégedtek azzal, hogy hagyományos lépcsős-hátú modellek kombi-változatait kínálják az egyre népesebb családoknak, ám a négy-öt személyes autók már szűknek bizonyultak, a hagyományos mikrobuszokat pedig nagynak, ormótlannak és drágának tartották a vásárlók.
Renault espace, 1984
Kellett valami, aminek sebessége, utazási kényelme és biztonsága személyautós, fenntartása sem kerül sokkal többe, és úrvezetői jogosítvánnyal is vezethető. Az Óvilágban és az Újvilágban is szinte egyszerre jutottak ugyanarra az eredményre.
Az Egyesült Államokban 1977-ben kezdték fejleszteni a Magic Wagont, mely1980-ban a Chrysler Voyagerként vált ismertté. A világ másik felén is dolgoztak a fejlesztők, és 1984-ben a Renault is bemutatta egyterűjét, ekkor indult az amerikai van és a francia Espace sorozatgyártása. A találó francia név is jelzi, hogy a van nagyobb terű autó, melynek lényege a sík padló, az egybenyitható utastér és csomagtartó, valamint a variálható ülésrend.
Renault Scénic
Másik jellegzetessége a motorháztető síkjában folytatódó szélvédő, mely kedvező a megjelenés és a légellenállás szempontjából, mert csökkenti a szélzajt és a fogyasztást, ám a hasznos látómezőbe előrenyúló A-oszlopok rontják a kilátást. Sajnos ez már nemcsak erre a kategóriára jellemző. Igaz, az erős oszlopok ütközés esetén megfelelő biztonságot adnak az utastérnek és nem utolsósorban gyártásuk is egyszerűbb, mint a panoráma üveges modellé.
A buszlimuzinok sikertörténete az ezredfordulóig, amikor az új vetélytárs megjelenésével szinte kiszorult a piacról, mert nem bírta a meccset a rendíthetetlenül nyomuló a SUV-crossover szegmens ellen, olyannyira, hogy egyre több márka kínálatából eltűntek az egyterűek. Még az olyanéból is, amelyik Európában iskolateremtő: a két van-kategóriában is sikeres Renault is törölte terméklistájáról az iskolateremtő Espace és Scénic modelleket, helyettük suv-os hétüléseseket kínál.
Eltűntek olyan korábbi sikeres van-modellek, melyek nem csak méretükben voltak praktikusak és családiasok, hanem gyártásukban is: ugyanabban a spanyolországi gyárban készült a Ford Galaxy-VW Sharan-Seat Alhambra trió.
Hasonló kooperáció keretében gyártották az 1994-es olasz-francia Eurovan családot, melynek tagja volt a Jumpy-Scudo-Expert trió, majd ennek műszaki alapjaira állt össze a Citroën Evasion-Fiat Ulysse-Lancia Zeta és Peugeot 806-os kvartett. 2002-ben megújulva és némileg módosított jelzéssel került piacra a 807-es/C8-as/Phaedra/Ulysse. Később a Stellantis családba került a francia és olasz márka, majd a német Opel és a brit Vauxhall.
Lancia Phaedra
Az európai változatokat is elérte a tarlóvágás, mert Zafira jelvénnyel már egy egészen más egyterűt forgalmaznak, ráadásul csak átmenetileg. Mert nem az egyesülések és a belső kannibalizmus, hanem inkább a környezetvédelmi szigorítások és a változó divat miatt tűnnek el a piacról klasszikus egyterűek.
Már a PSA-val történt egyesülés után búcsúzott az eredeti Zafira, bár ilyen jelvénnyel forgalmazzák még hétüléses Citroëneket és Peugeot-kat, de már nem sokáig, mert leálltak a belsőégésű motorosok gyártásával és a klónokból már csak villamoshajtásúak készülnek Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer és az Opel Zafira Life, valamint a Peugeot Rifter, Citroën Berlingo és Opel Combo Life jelzéssel. A van-kategóriából eltűntek olyan klasszikusok, mint a Citroën Xsara Picasso, a Renault Scénic, a Ford B és C Max.
A minivan szegmens eleve „halott”, korábban nyilatkozta a legtekintélyesebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen-i egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research - CAR) vezetője a Handelsblattnak, melynek iparági forrásai szerint a Mercedes törli terméklistájáról az A- és B-osztályos modelleket.
Lancia Voyager
Buszlimuzinjai iránti kereslet visszaesése miatt a Mazda nyolc éve nem forgalmazza az európai piacon a negyedszázadon át népszerű MPV egyterűt, hála szabadidőjárműveik sikereinek, miközben globális kínálatában továbbra is szerepel a Premacy/5-ös kompakt egyterű, sőt, egyes dél-kelet ázsiai piacokon nyolcüléses változatban is forgalmazzák a Biantét.
Most két globális cég palettáján is megjelentek a buszlimuzinok, igaz, egyelőre csak az egyik jelent meg a magyar piacon.
Hyundai Staria
Kecses fazon, tágas belső, divatos és nagy test, nagy élvezet, mégsem ormótlan busz, hanem áramvonalas monospace a 9 személyes Hyundai Staria Wagon, melybe telt ház esetén is befér még 1303 liternyi csomag. Létezik hétüléses változatban is az egyszerre elegáns és futurisztikus Staria, mely tényleg mércét állít az esztétikum terén, és a prémium buszlimuzinok szegmensét újraalkotva megteremti saját kategóriáját. Igazi First Class modell, fényűző belsővel, Lenyűgözően futurisztikus külső dizájnja minimalista vonalakkal ér látványos hatást. A space hangulatot erősítik a hatalmas panoráma ablakok és a mélyre húzott övvonalak, amelyek egyben a belső tér tágasságát is megelőlegezik.
BYD M6
Kevésbé űrbéli a másik reneszánsz van-modell, melyet első körben a délkelet-ázsiai országokban forgalmaz a BYD. A globális forgalmazásra fejlesztett elektromos hajtású M6-osból háromféle készül majd: lesz 5-6 és 7 üléses változat. Az M6-sok 55,4 és 71,8 kWh-s BYD akkumulátorok hatótávolsága 420 és 530 kilométer és 115 kW kapacitású töltővel 40 perc alatt lehet feltölteni 10 százalékról 80-ra. Az M6 hossza 4,71 méter, szélessége 1,81 méter, magassága 1,69 méter.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!