autósport
Mit tudhat a 66 éves mérnök, miért próbálja minden csapat elcsábítani? Hónapok óta az F1 mágusról szólnak a pletykák, felröppent olyan a hír is, hogy tizenkilenc szezon után elhagyja a Red Bull csapatot és a Ferrarihoz szerződik, de a nyár vége felé rácáfolt azzal, hogy évi 25 millió dolláros fizetéssel elszerződött az Aston Martinhoz. Nem véletlenül, hiszen már több hipermodellt tervezett a brit klasszikus márkának.
Az újabb szóbeszédek már arról szólnak, hogy az Aston Martin márka és az F1-es csapat tulajdonosa, Lance Stroll átcsábítaná a Red Bull világbajnok Max Verstappent is.
Pilótapiaci pletykák helyett lássuk, miért ilyen kelendő. A rövid válasz: mert három Forma 1-es csapatnál is kulcsfigura volt, kerülte a rivaldafényt, miközben 12 konstruktőri és 13 egyéni világbajnok autót tervezett. És még 66 évesen is aktív.
Shakespeare szülővárosában, 1958. december 25-én született Stratford-upon-Avonben. Véletlenül a későbbi Top Gear főnök Jeremy Clarksonnal együtt járt iskolába. 1980-ban szerzett diplomáját előszr az autósportban hasznosította a Fittipaldi csapatnál, ahová Harvey Postlethwaite csábította.
Gyorsan haladt karrierje, átkerült a March teamhez, ahol az F2-ben versenymérnökként, majd a sportautó részlegnél tervezőként dolgozott. Az IndyCar sorozatban Bobby Rahal mérnöke volt, ő tervezte a March 85C-t, mellyel Al Unser bajnok lett, Danny Sullivan pedig Indy 500-at nyert 1985-ben.
Azonnal lecsapott rá Carl Haas, aki a sportkocsikat imádó színész, Paul Newman partnereként a tengerentúlon több csapatot is grundolt, de hiába szerződtetett sztárokat, a siker elmaradt.
Pedig a Haas olyan pilótát igazolt, mint a világbajnok Alan Jones. Feladták az F1-et és ismét az IndyCarra koncentráltak, 1987-ben Newey Mario Andretti versenymérnöke lett.
Egy évvel később a March visszacsábította Formula-1-es projekt vezetőtervezőnek, a March 881-es géppel Ivan Capelli kétszer lett dobogós, de csak hetedikként végzett a világbajnokságban, ráadásul a March egyetlen ponttal csúszott le a konstruktőri negyedik helyről, megelőzve a szintén Judd motoros és címvédő Williamst.
A March csapatot 1990-ben felvásárolta a Leyton House nevű japán ingatlancég, Neweyt technikai igazgatóként alkalmazták, majd sikertelen futamok után nyáron felbontották szerződését.
Newey így emlékezett kényszerű búcsúra: Kirúgtak, de addigra már amúgy is eldöntöttem, hogy távozok, hiszen ha egy csapatot könyvelő vezet, akkor ideje lelépni... Az önbizalmadnak persze nem esik jól a dolog, de nem izgultam, mert volt ajánlatom.
Adrian Newey és Patrick Head sikerre vitte a Williamst, az első általa tervezett autó, az FW14-es erős ellenfele lett Senna McLarenjének, a második F1-es szezonban pedig a világbajnoki címet is jelentős előnnyel szerezte meg.
1992 és 1998 között Adrian Newey versenyautói hatszor bizonyultak a legjobbnak, csak 1995-ben kaptak ki a Benettontól. Korszak egyik sikerét a McLaren tervezőjeként ünnepelte.
A következős sikersorozatában a Red Bull csapat Sebastian Vettelel 4 egyéni és 4 konstruktőri VB-címet szerzett Newey autóival.
Átmenetileg nem az F1-re fókuszált, hanem inkább az utcai hipersportkocsi fejlesztésre.
Newey tervezte a V12-es szívómotoros és Rimac elektromos rásegítésű Aston Martin Valkyrie-t.
A bemutató után ismét nagyobb szerepet vállalt a Red Bullnál, mely 2021-ben Max Verstappennel világbajnokságot ért el RB16B autóval. A 2022-től életbe lépő új szabályoknak megfelelő RB-gépek is verhetetlennek bizonyultak.
Pedig Newy korszakában hajtotta a Red Bull versenyautókat Renault és Honda motor, nem véletlenül kapott az autó ilyen matricákat, és nem véletlenül dolgoztak évekig Viry-Châtillonban. A sem véletlen, hogy a csapat pilótái, vezetői, mérnökei részt vettek a Renault és a Renault-partner Nissan luxusmárkája, az Infiniti reklámozásában.
Az angliai bázison (Gaydon/Milton Keynes) már a következő autón, az RB17-esen dolgozik Newey, aki 2025 első negyedévében, 19 év után elhagyja a Red Bull Technology Groupot. Utolsó feladata a Red Bull 900 kilós hipersportautójának, az RB17-nek a befejezése. A pályahasználatra optimalizált gépből évente tizenöt, összesen ötven készül majd 2025-től Milton Keynes-ben.
Az RB17-est 4,5-literes, 986 lóerős teljesítményű V10-es benzines Cosworth és 197 lóerős villanymotor hajtja, ahhoz, hogy stabilan az úton is maradjon 350 km/h tempónál aerodinamikai elemei 1700 kg leszorítóerőt képesek produkálni. A darabonként ötvenmillió fontos gép mindegyike elővételben elkelt.
Kocsmai sörözéssel indult, készült belőle könyv, ami az ötlet megvalósulásának krónikája. A versenycsapat közelében, Milton Keynes egyik pubjában 2015. nyarán álmodta meg Adrian Newey, Christian Horner, a Red Bull Racing igazgatója és Andy Palmer, az Aston Martin vezérigazgatója, valamint marketingese Simon Sproule.
Az ötlet lényege, hogy rendszámos utcai sportkocsi építésére használják a rengeteg F1-es tapasztalatot és technológiai hátteret. Az Aston Martin hipergépe már utcán van, születéséről és hat évig tartó fejlesztéséről Inside Valkyre címmel 360 oldalas könyvet készített Bart Lenaerts és Lies De Mol. A négy kötetes kollekcióból csak háromszáz példány készült, a 950 euró árért már mind elkelt. 2017-ben még személyesen tett eleget a meghívásnak, amikor beválasztotték a Hírességek csarnokába, készült könyv Adrian Newey munkásságáról is, ám annak bemutatóján nem jelent meg a zseniális konstruktőr.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is.