használtautó átvizsgálás

„Végig vezetett szervizkönyv”

2024.07.14.

Megane 1.5 dCi vásárlás előtti vizsgálat.

2016-os, Magyarországra 2021-ben importált Renault vásárlás előtti átvizsgálására érkezett megrendelés nyár elején. Az egyik kolléga a Balatonnál, a másik Horvátországban kezdte a nyaralási szezont, úgyhogy „magad uram, ha szolgád nincsen”…

Bár életemben már tízezres nagyságrendben írtam össze autók állapotát, mégis minden egyes vizsgálatkor bennem van, hogy csak nehogy kihagyjak, vagy ne vegyek észre valamit. A Megane-hoz is így mentem ki, de végül elég sok mindent sikerült összeírnom.

Ami a hirdetésben nem látható

Sokszor szoktam emlegetni interjúkban, cikkekben egyaránt, hogy lustaságból, vagy tapasztalatlanságból is el lehet siklani jelentős sérülések felett. Kedvenc példám a deformált küszöb és a törött-javított fényszórófül. Nos, mindkettőt tartogatta számomra a Renault.

Ugye, hogy innen milyen jól mutat?

A kocsi hirdetésében tisztességesen körbe volt fotózva, de a gyakorlatlan szem észre sem veszi, hogy a jobboldali küszöb szinte teljes hosszában be van horpadva. A sérülés érintette a hátsó kerékjárati ívet, deformált volt a hátsó ajtó. Igaz, hogy le kell hajolni, vagy guggolni ahhoz, hogy ezt észre vegyük, ha egyszer már sikerült, akkor minden áldott alkalommal bele fog akadni a szemünk.

A küszöb hátsó része, a jobb hátsó és a kerékjárati ív sérülései

Ha közelebbről nézzük egészen rémisztő mértékű a sérülés

Ha már egy előzménykárt fedeztünk fel valahol, hát érdemes még tüzetesebben átnézni a környéket. A jobboldali fényszóró is sérült korábban, de – ahogy tudták – helyreállították. Igen ám, de a felső (nagy) rögzítő fül eltörött és sajnos hiányos is. Nem mondom, hogy nem tart, de ez még sincs teljesen rendben, úgy értem kinek ne jelentene gondot, hogy később vesz észre egy ilyet? A lámpatest belső oldalán is látható volt, hogy a korábban széthullott világítótestet utólag rakták össze. Száraz időszakban szemléztem, nem ázik, párásodik.

Végigrepedt és végigragasztott lámpafül

Felnik és abroncsok

Egy könnyűfém keréktárcsa nagyon sokat tud hozzátenni egy autó megjelenéséhez. De sajnos nagyon sokat el is tud venni belőle, ha a felnik sérültek. Sajnos a bal első perem-, míg a többi fénysérült volt.

Az azonnal cserére szoruló első abroncs

Az első gumiabroncsok téli kivitelűek voltak, s bár még „csak” 5 évesek, tulajdonképpen használhatatlanra koptak már. Mivel a kopáskép némileg aszimmetrikus volt, kénytelen voltam egy műszeres futómű-beállítás ellenőrzést javasolni. Az amúgy sem szezonkonform abroncsokara pedig természetesen cserét, legalább is, ami az első gumikat illeti.

Hasított, mint állat

Lehet ez valami perverzió, de én imádom az 1.5 dCi-t. Ez a négyhengeres 110 lóerős közös nyomócsöves turbódízel motor nagyon jól viszi az 1,3 tonnás kasztnit. Járása kulturált, fogyasztása zseniális. A strapát is viszonylag jól bírja, ebben a kocsiban sem volt semmi gond vele 130.000 km után.

A váltó pontos, nincs kikopva a kulissza. A kettőstömegű lendítőkeréknek egy hangja nincs, nem hogy rezonálna. Nos, ezzel ki is pipáltuk a legnagyobb dízel szívásokat. Mondjuk ilyen futásteljesítmény mellett ez el is várható.

Fékek rendben voltak, nem húz félre, vagy ilyesmi, nincsenek megkopva a tárcsák és betétek sem.

Végig vezetett szervizkönyv

Hát én vagy nem jó könyvet néztem, vagy más csalafintaság volt, de a Megane szervizkönyve nem hogy végig nem volt vezetve, hanem egyáltalán nem. Zéró, azaz nulla bejegyzése volt. Nyilván a kocsit ettől függetlenül karbantartották, no de ki tudja mikor és hogyan.

Jó 10 éve a Renault-nál a használti útmutató vége felé találhatók a szervizbejegyzések, már ha beleírják.

Miért kell beleírni, ha nem tudja megmutatni?

Nem vették meg

Azt hiszem a korábbi és a jelenleges is meglévő sérülések riasztották el a vevőjelöltet. Egy fent vázolt küszöbsérülés szakszerű javítása simán elvisz 4-5 százezret és akkor még mindig ott van a törött lámpa, a ki tudja milyen szervizmúlt. Elengedték.

Ezen a bőrhibán kívül a belseje egyébként rendben volt

Ez mindenkinek egyéni döntése, hogy mi fér bele és mi nem, ha használtautóról van szó, mi csak segítünk, hogy a döntéshez minél több információnk legyen.

 

Az oldal fő támogatója