Zöld autózás
A 2017-ben felavatott Goodwood-i méhészet hat szorgos méhcsaládnak ad otthont, ami több mint negyedmillió méhet jelent. A Rolls-Royce 120. évfordulójának részeként a méhcsaládokat a márka hat alkotójáról, az 1904. május 4-i alapítás történetének kulcsfiguráiról nevezték el.
„A méhek világnapja mindig nagy esemény a Rolls-Royce naptárában, idei részvételünk igazán nemzetközi jelleget ölt, öt országban folytatunk tevékenységet.
A Goodwoodban, a Rolls-Royce Home of Rolls-Royce-ban található eredeti méhészetben már megjelent a junior méhész Poppy Liddle, aki elsők között láthatta a méhtelepet.
Andrew Ball, a Rolls-Royce Motor Cars vállalati kapcsolatokért és örökségért felelős vezetője.
A Rolls-Royce Motor Cars idén május 20-án is megünnepelte a méhek világnapját, méghozzá új méretekben, hiszen nemzetközi dimenzióban: a vállalat eredeti méhészeténél, a Rolls-Royce Home of Rolls-Royce Goodwoodban és a márka által máshol létesített új „mézgyárakban is”.
Az Egyesült Királyságban, az Egyesült Arab Emírségekben és Dél-Afrikában már meglévő Rolls-Royce méhészetekhez új méhcsaládok csatlakoztak Ománban és Bahreinben.
Első lépcsőben még csak a villanyautó jött szóba, később más termékek is felkerültek a listára: több járműgyártó is a mézet választotta melléküzemágnak.
Az Audi Hungária győri telephelyén már öt éve belefogtak az édesiparba, de hogy legyen benne egy kis magyaros, saját termésű paprikával megerősített mézet kreáltak, így a kis üveges termék igazi hungarikum lehet.
Mert nemcsak autók és motorok készülhetnek a klasszikus járműipari telephelyeken, ahol nem csak hivatásos méhészek termelnek mézet. Már akkor felmerült az ötlet, hogy mit lehet még termelni, amikor dübörögtek a motorok és a szalagokon autók készültek.
Első lépcsőben még csak a villanyautók, elektromotorok jöttek szóba, később más termékek is felkerültek a listára: több járműgyártó is a mézet választotta melléküzemágnak.
Az Audi Hungária győri telephelyén már öt éve belefogtak az édesiparba, de hogy legyen benne egy kis magyaros, saját termésű paprikával megerősített mézet kreáltak, így a kis üveges termék igazi hungarikum lehet.
Nem sokáig élvezhetett édes monopolhelyzetét az Audi, mert megjelent a családon belüli konkurencia, hiszen egy másik és ugyancsak VW-konszernhez tartozó márka is beszállt a méz bizniszbe, amivel ezen a területen is verseny alakult ki a cégcsoportban. A győri Audi után méhészetet működtet már a Bentley is az Egyesült Királyságban: a német tulajdonú brit luxusmárka a Crew-i telephelyén termel mézet, méghozzá nem akárhogyan, hiszen a kaptárakat a legendás B-betűs embléma ékesíti. A profilbővítés ugrásszerű növekedést jelentett, hiszen néhány nap alatt 120 alkalmazottal bővült a dolgozói létszám.
Az biztos, hogy egyik cég sem akar a legnagyobb mézgyártó lenni, de egyre több vállal komoly szerepet a globális méhpusztulás megállításában. Ráadásul amellett hogy kis lépés, jó reklámfogás is környezetvédő szerepben tetszelegni.
Crew-ban évi harminc kilogramm mézet termeltek eddig. A Bentley autókkal ellentétben a csekély mézmennyiség nem kerül piacra, azt jótékony célra fordítják, de jutott már néhány olyan törzsvásárlónak, aki Bentaygát, Continentallt rendelt.
A patinás brit Bentley nemcsak méhes akcióval igyekszik védeni a környezetet: a telepehely gyártói szénlábnyomát azzal is csökkentik, hogy felépítették 2,7 MW-os kapacitású napelemes erőműrendszerüket, ami az Egyesült-Királyságban a legnagyobb járműipari energiatermelő egység.
És van amelyik márka nem állt meg a méznél. A fénykorban Dom Perignon pezsgőkkel és kristálypoharakkal teli csomagtartóval adta át új autóit ügyfeleinek az Aston Martin. Most bővült az italkínálat és üveges kiszerelésben is élvezhető az Aston Martin-életérzés. Hála annak a szerződésnek, amit whiskygyártóval kötött a patinás brit luxusautó-márka: az 1779-ben alapított Bowmore főzde 12, 15, 18 és 25 évig érlelt single malt whiskyket kínál. Kizárólagos beszállítójának ellentételezésenként az Aston Martin dizájnerei különleges üvegeket terveztek a skóciai Islay szigetén készülő italoknak, melyek modern technológiával készülnek, miközben őrzik a márka örökségét.
A limitált kiadású üveg igazi különlegesség a whisky-szakértők és az Aston Martin rajongók körében, mert a két márka között sok a hasonlóság: mindkét cég tökéletesen megtervezett, gyönyörűen megalkotott termékeket készít, gyakran előrukkolva limitált kiadású különlegességekkel.
Más alkoholos utat választott az angliai Sunderlandben működő Nissan, mely hasznos és környezetbarát együttműködést alakított ki a Bruichladdich-i whiskyfőzdével, aminek úttörő szellemű tulajdonos teljessé tette az energia-önellátás kiépítését.
A képlet egyszerű: tápláld whiskyből villanyautódat, benzin helyett Mark Reynier saját termelésű energiát tankol. A elektromos hajtású Nissan Leaf alkotja a végső összekötő elemet a skóciai Hebridák Islay szigeti üzemtulajdonos kísérletében, hogy teljesen függetlenné váljon az energiaellátás területén.
A 130 éves és díjnyertes whiskyfőzde alkalmazza a Biowayste rendszert, mely lehetővé teszi, hogy a lepárlási folyamat során keletkező hulladék-termékek felhasználásával termelje meg saját magának a szükséges villamos energiát: az anaerob lebontás során termelt biogázt használják fel elektromos energia termelésére. Így a whiskyfőzde által termelt elektromos árammal Mark Reynier teljesen karbon-mentesen tudja használni villanyautóját.
Az első tankolás megünneplésére a Nissan és a Bruichladdich piacra dobott egy korlátozott mennyiségben forgalmazott organikus whiskyfajtát, amelynek palackját Leaf-címke díszíti.
Mr. Reynier rendkívül jó tapasztalatokat szerzett: „Fantasztikusan jó vezetni a Leaf-et. Nyomasztó volt, hogy miközben nagy lépéseket tettünk energetikafüggetlenítésünk érdekében, autómban Anglia legdrágább benzinét használtam, amit a nagy szigetről kellett beszereznem. A villanyautó lehetővé tette, hogy szakítsak a drága gyakorlattal.”
A Bruichladdich whiskyfőzde már régóta számos újítás megvalósítója és forrása. Három vállalkozó szellemű fivér építette 1881-ben, melynek révén először került elektromos áram az 596 négyzetkilométeres szigetre. Viktóriánus-stílusú épületének jól kitalált terve megelőzte korát, a whisky-gyártásban ma is használják minden korabeli berendezését.
Technológia háttér
A whisky mesterek az összes mellékterméket visszaáramoltatják az energia-termelésbe és a gyártásba. A seprőt (a feldolgozott árpát) a helyi farmerek marha-takarmányként használják fel, a hígított marhatrágyát pedig kiszórják a földekre, ahol a lepárlónak termesztik az árpát.
A lepárlás után visszamaradó, pot ale-nek nevezett vizes mellékterméket biogázzá alakítják át, amely a lepárlót árammal ellátó generátorok tüzelőanyaga. Az anaerob lebomlása során erre a célra kitenyésztett mikrobák bontják le a mellékterméket, aminek során magas minőségű biogáz termelődik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!