autótechnika
Előre datálni modelleket kockázatos, de a klasszikusok mégis meglépik. Még a kamionok világában is, ahol olyanok versenyeznek, mint a Mercedes és a Volvo. És nem csak normál, hanem autonóm-elektromos modellekkel.
A Volvo Globetrotter kamion koncepció 2050-re mutat, tervezője, Rhys Llewellyn szerint a projekt célja megfelelőbb környezet kialakítása a távolsági kamionsofőröknek, mert ők hetente akár hat napot az úton töltenek. Ezért fontos a jobb munka-magánéletegyensúly kialakítása.
Az európai és a világ gazdasága is sofőrhiányban szenved, ezért vált fontossá, hogy vonzóbb legyen az a szakma és a vele járó életmód.
Az elektromos kamiont a pilótafülke mögött elhelyezett hidrogén üzemanyagcellák látják le villanyárammal, a tartályok az utánfutóban kaptak helyet, így a kamionban több mozgástér marad.
Ezt kihasználva Llewellyn 2017-ben egy kétszintes elrendezést álmodott meg. A felső szint a vezetői környezet, ami csak a munkáról és az üzletről szól. Az alsó szinten pedig lehetőség lenne elvonulni egy kicsit, a lakásszerű hangulat gondoskodna a sofőrök pihenéséről, kikapcsolódásáról.
A zöld technológiák elterjedését gyorsítaná a nehéz haszongépjárművek gyártóinak együttműködése. A Toyota, a Hino, a Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation („MFTBC”) és a Daimler Truck még 2023 májusában kötött megállapodást a Toyota leányvállalat Hino és az MFTBC egyesüléséről, amelynek célja a karbonsemlegesség elérése.
A résztvevő vállalatok szándéknyilatkozata szerint az MFTBC és a Hino egyenrangúan tervezi az egyesülést és az együttműködést a haszongépjárművek fejlesztése, a szükséges alkatrészek beszerzése és a gyártás területén. Céljuk egy globálisan versenyképes japán haszongépjármű-gyártó létrehozása.
Az első önvezető Mercedes kamiont 2014. szeptemberében mutatták be a hannoveri haszonjármű-kiállításon. A Future Truck 2025 elnevezés arra utalt, hogy a sorozatgyártástól messze álló prototípusról van szó, amelybe egy sor technikai újítást zsúfoltak be. A tanulmány képes önmagát vezetni, a rendszert egészen 80 km/h-s sebességig tesztelték a A14-es autópálya Magdeburg környéki szakaszán, valós forgalmi körülmények között.
A Mercedes szerint a rendszer a forgalomtól függetlenül működik a beállított sebességhatárig, az előtte haladó járműtől minden esetben biztonságos távolságot tart. A kamion elején LED-ek világítanak, automata üzemmódban váltanak fehérről kék színre. A kabin minimalista tervezésű, még a visszapillantók helyére is színes kijelzők kerültek.
És hol tartunk egy évtizeddel később a Future Truck 2025-ös bemutatása után?
Teljesen önvezető változatot mutatott be tisztán elektromos hajtású nehéz tehergépjárművéből a Daimler Truck. A Torc Robotics négyes szintű önvezető szoftverével és hardvereivel felszerelt jármű a sorozatgyártásban lévő Freightliner eCascadia modellre épül, és technológiai demonstrációként szolgál a vállalat azon célkitűzéséhez, hogy zéró helyi károsanyag-, és szén-dioxid-kibocsátást és minden korábbinál magasabb szintű közlekedési biztonságot tudjon megteremteni az utakon.
Az autonóm eCascadiát jelenleg a telephelyek közötti szállításra tesztelik, és felkészítik arra, hogy közutakon, az Egyesült Államok autópályáin is emberi beavatkozás nélkül tudjon közlekedni. Eközben a töltés, valamint a logisztikai központok automatizálásának lehetőségeit is vizsgálják a jövőbeni applikációk számára, a szállítmányozó cégek működési hatékonyságát szem előtt tartva.
Az eCascadia egyébként viszonylag veterán modell a Daimler Truck portfóliójában, az első ügyfelek már 2018-ban átvehették a prototípusokat, a széles körű elérhetőségére azonban a 2022-es piaci bevezetéséig várni kellett. A gyártó közleménye szerint jelenleg több mint 55 flottában van jelen a modell az Amerikai Egyesült Államokban, és együttesen hatmillió mérföldnél (9,6 millió kilométernél) is nagyobb távolságot tettek meg az utakon lévő példányok. A teherautóból többféle változatot kínál a Daimler, akkumulátortól függően 249, 354, és 370 km körül alakul a hatótávolságuk, a töltés pedig körülbelül 90 percet vesz igénybe 80 százalékig.
A cég technológiai partnere és leányvállalata, a Torc Robotics már egy ideje valós körülmények között teszteli önvezető technológiáját, és az elmúlt egy évben sikeresen szállította a kiválasztott logisztikai ügyfelek rakományait a Phoenix és Oklahoma City közötti próbaútjain. A Daimler Truck célja, hogy 2027-ig a SAE besorolás szerinti négyes szintű, azaz teljesen önvezető módra képes teherautókkal jelenjen meg az Egyesült Államok haszongépjármű-piacán.
A Paccar csoporthoz tartozó amerikai kamiongyártó is bemutatta jövőgépét. A Kenworth alapokra építette tanulmánymodellt május végén, a kaliforniaiai (Santa Monica) Advanced Clean Transportation (ACT) Expón mutatták be. Az USA Energiaügyi Minisztériumának támogatásával épített Kenworth SuperTruck 2 kamion áramvonalas formája, és hasmagasság állító rendszere mellett visszapillantó tükrök és burkolt kerekek csökkentik a légellenállást.
A középre ültetett vezetőt körbe ölelik a műszere, mögötte komplett lakótér található hálószobával, irodával, étkezővel.
A 11,84 tonnás tömegű SuperTruck 2-est AVL fejlesztésű 440 lóerős, Paccar MX-11-es motorjához 48 voltos, lágyhibrid rendszer csatlakozik. Az akkupakkok álló helyzetben 12 órán keresztül képesek áramot biztosítani.
Maarten Meijer, a PACCAR vezető mérnöke: Egy korszerű dízelmotor 47 százalékos hatékonysággal üzemel a kamionokban, a SuperTruck 2 fejlesztéseivel 55,7 százalékos hatékonyságot értek el. A konstrukció három tonnával könnyebb kortársainál és hibrid hajtásrendszerével tíz százalékkal takarékosabb. Vontató részébe építhető földgázos, elektromos és az üzemanyagcellás hajtásrendszer is.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!