életrajz
Ha azt mondom, Derrick, mindenkinek azonnal beugrik Horst Tappert arcmása, szinte látjuk táskás szemeit, makulátlan megjelenését és maroknyi revolverét. De mi köze a gyilkossági csoport kitalált nyomozójának az Audinak és a BMW-nek is dolgozó tervezőmérnökhöz?
Egy csodálatos karrier a járműiparban
Claus Luthe 1932-ben született Németországban. Az ötgyermekes családba másodikként érkező fiú később a würtzburgi Voll karosszériagyár tanulójaként dolgozott, ahol főleg az autóbuszok arculati tervezésében vett részt. Innen azonnal a Fiat németországi vállalatához ment, ahol az 500-as modell orr-részének kialakításával foglalkozott – 1954-et írtunk ekkor, tehát Luthe még csak 22 éves.
Az ötvenes évek második felében Claus Luthe már az akkor még az Auditól függetlenül működő NSU-hoz került, ahol a tervezési részlegen kezdett dolgozni olyan modelleken, mint a Prinz 4 és Wankel Spider. Ám a német gazdaság és benne a középosztály a hatvanas évek elejére már szépen erősödött, igény formálódott egy nagyobb szedán iránt.
Claus Luthe és az NSU Ro 80
Így született meg Luthe tervezőasztalán az azóta legendássá vált és formatervezési mérföldkőnek számító NSU Ro 80-as, amely végül 1967-ben debütált a Frankfurti Autószalonon. Bár a járművet szélcsatornában nem tesztelték, légellenállási együtthatója így is 0,35 volt, ami abban az időben igen figyelemreméltó eredmény volt. Sőt, a motortéren átáramló levegő vizsgálatával, majd némi változtatással még ebből is le tudtak faragni egy századot.
Az Audi 1971-ben vásárolta fel az NSU-t és Luthe még 5 évig erősítette a formatervezők csapatát. Dolgozott az 100-as Audi (C2) formatervén és annak kistestvére a B2 80-as modellen is. Ha kicsit jobban megfigyeljük, akkor Luthe munkáinak többsége óriási üvegfelületekkel operál, ahogyan ezt a 60-as évek korszelleme is diktálta.
1976-ban Luthe a BMW-hez igazolt, ahol azzal az eltökélt szándékkal kezdett dolgozni, hogy a gyártó autóiba még több stílust és kreativitást vigyen. Első teljes projektje az E28-as tervezése volt, amely végül az előirányzott 100 millió dolláros fejlesztési büdzsé négyszeresét emésztette fel.
A BMW-nél egészen 1990-ig dolgozott és a korszak számos modellje hirdeti azóta is Luthe teherségét, de ekkor egy végzetes este egyszeriben véget vetett a fényes karrierjének.
Megölte gyermekét
Claus Luthe-nak négy gyermeke született házasságából. 1990 húsvétjának nagypéntekjén egy családi vita hevében megkéselte legidősebb, 33 éves fiát, aki belehalt sérüléseibe. Ulrich, az áldozat egyes források szerint drog-, mások szerint alkoholfüggő volt, amelyet édesapja végül nem volt képes tolerálni.
Luthe-t bűnösnek mondták ki és 2 év 9 hónap börtönbüntetésre ítélték, amelyet végül nem töltött le teljesen. Ezt követően még dolgozott a BMW tanácsadójaként, de ez már egy teljesen más minőség a korábbi teljesítményéhez képest.
A Derrick szál
Herbert Reinecker, a 281 epizódod megélt bűnügyi sorozat írója állítólag egyetlen kivétellel minden részben kitalált történeteket jelenített meg a filmvásznon. Kivételt csak a Luthe ügyéhez kísértetiesen hasonló epizód jelent.
Derrick és társa, Harry egy Luthe tervezte 5-ös BMW társaságában
Hogy pontosan melyik az a rész, abban a magyar Derrick-rajongók sem jutottak egyelőre dűlőre. A vita most is zajlik a Derrick Club Hungary Facebook csoportban.
Minden esetre érdekes, hogy a sorozatbéli müncheni nyomozópáros Stephan Derrick és Harry Klein mindig a bajor márka autóval mutatkoztak, azok javarészét pedig maga Claus Luthe tervezte.
További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!