Autótörténelem
Ami biztos, hogy a harmincöt éve át regnáló Todor Zsivkov idején megtapasztalhatták a népek, hogy milyen élvezni a pártfőtitkár közlekedését, ami totális zárást jelentett.
Csajkából volt a legtöbb Fotó: Boros Jenő
Hosszú volt a Bolgár Kommunista Párt és Bulgária elnökének uralma, az 1954-től 1989-ig tartó korszak autóflottája hasonlított a többi szocialista országéhoz. A ZIM, ZISz, GAZ modellek, vagyis a sztálini idők robusztus limuzinjait az 1960-as években a Gorkij autógyár Csajkái váltották.
A protokoll flottákat kísérő biztonságiak Pobjedákat és Volgákat használtak.
Volgák és Pobjedák domináltak a pártflottában Fotó: Boros Jenő
A könnyedebb formavilágú Sirályok mellett akadtak még színes modellek a bolgár protokollflottában, ám az egzotikusokat ritkán és inkább csak különleges alkalmakkor vetették be.
Például az egykori gerillavezér, majd kubai államfő bulgáriai látogatásakor, 1972-ben a szófiai utcákon többezren köszöntötték a nyitott Cadillacből integető Fidel Catsrot és Todor Zsivkovot, a konvojt GAZ 24-es Volgák kísérték. Ugyanebből a nyitott Cadillac Series 62-esből integetett a világ első űrhajósa, a szovjet Jurij Gagarin is.
A CUM áruház és a Balkán hotel között magasodott a BKP központi bizottságának szovjet stílusú épülete, ami megfelelő hátteret szolgált a kivezényelt tömegek között elvonuló konvojoknak.
Itt üdvözölték a világ első űrhajósát, Jurij Gagarint, 1978-ban Moammer al Kadhafi líbiai vezetőt, majd a legendás Mercedes-Benz 600 Pullman Landauletben 1984. június 15-én Kim Ir Szent, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság Nagy Vezérét, aki szokás szerint nem repülővel, hanem vonattal érkezett.
ZIL a rangosabb vendégeknek
1988. június 30-án Mercedesben vonult az űrhajós trió, a bolgár Alekszandr Alekszandrov, a szovjet Anatolij Jakovlevics Szolovjov repülésvezető és Viktor Petrovics Szavinyih fedélzeti mérnök.
A Német Demokratikus Köztársaság (NDK) Államtanácsának elnöke Walter Ulbricht és Willy Stoff miniszterelnök 1967-es bulgáriai látogatásakor ZIL 110-essel utazott, a delegáció többi tagja GAZ 13-as Csajkával érkezett a Bojána-i rezidenciára. Ez legalább annyira védett volt, mint az autókat szervizelő Nemzeti Biztonsági Szolgálat (SZNB) központi műhelye.
Barokkangyal Mercedes árverésen Forrás: Bonhams
Innen került Bonhams-aukcióra a legelegánsabb protokoll modell, a német kancellár után Adenauer-Limousine-ként emlegetett 1958 Mercedes-Benz 300d, amit királyok, elnökök, diktátorok használtak.
A barokkos karosszéria orrában a 300 SL versenyautótól származó 3 literes, 6 hengeres, benzinmotor 115 lóerőnyi teljesítménye 3 fokozatú automata sebességváltón át hajtotta a hátsó kerekeket.
A legendás Beecker autórádióval felszerelt jármű hitelességét az aukción dokumentumok is bizonyították az alvázszámot (189.010-A8500918) és motorszámot (189.981-8500204), a 2105. márciusi listán a kikiáltási ára 65-.75 ezer euró volt.
1958-as Mercedes műszerfal Forrás: Bonhams
Az autóról annyit lehet még tudni, hogy a vasfüggöny lehullása után, 1989-ben a szovjet titkosszolgálat moszkvai raktárában őrizték, majd egy orosz gyűjtőhöz került, aki korábban a KGB-nél szolgált. 2014-ben műfaj elismert német szakértője, a nürnbergi Günther Jelinek részlegesen restaurálta.
A rezsimváltás után alaposan megváltozott a bolgár állami gépjárműpark, napjainkban a klasszikus csillagos márka mellett a konkurensek is labdába rúgnak: a páncélozott elnöki Mercedes-Benz S600, BMW 5 Series és BMW 7 Series mellett Toyota Land Cruiser is szolgál.
Akadt olyan bolgár miniszterelnök, aki gyakran ült a volán mögé, ilyenkor a hátsó ülésre küldte sofőrét, miközben egy másik biztonsági embert ültette maga mellé. A felvezető autók között van Audi, BMW, Ford, Mercedes, Toyota.
A köztársasági elnök és a miniszterelnök hivatalos utakra és prominens külföldi vendégek utaztatásakor páncélozott Mercedes S600 Guardot használ.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!