járműgyártás
Szerző: Heimer György
Az új autók hazai piacán idén is borúsak a kilátások, nem tudni hogyan alakul a forintárfolyam, mit hoz a szomszédunkban dúló ukrán-orosz háború, így az árrobbanásokkal kísért bizonytalanságok közepette a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a tavalyi piaczsugorodás után az idén sem tartja kizártnak az újabb, akár 10 százalékos csökkenést. Mindezek ellenére a Toyota azzal számol, hogy 2023-ban is megőrzi vezető pozícióját az új autók értékesítési tabelláján – hangsúlyozták a márka képviselői a január közepén tartott évértékelő sajtótájékoztatójukon. Derűlátásukat elsősorban arra alapozzák, hogy modellkínálatuk a hazai autósok körében is népszerű, s erre alapozva egy sor új, vagy frissített típusok bevezetését tervezik.
Így időrendben számba véve az újdonságokat az év első negyedében a Corolla család már az ötödik generációs, öntöltős hibrid motorokkal érkezik majd, azzal a hajtással, amely még a tavaly év vége felé bemutatott szabadidős (suv) Corolla Cross kocsikban debütált. Ez idő tájt jön még a Yaris Cross és a RAV GR Sport jelű változata. A második negyedévben várható a vadonatúj Prius, amely az európai piacokon, így nálunk is csak plug in hibrid hajtáslánccal lesz elérhető. A Corolla Cross kínálatot bővíti az 1,8 literes benzines motorral szerelt hibrid változat, s ugyancsak ekkortól lesz elérhető a Hilux GR Sport. Az év vége is tartogat egy fontos újdonságot: ekkor mutatkozik be a teljesen új C-HR, s a formabontó karosszériájú négykerekű első ízben rendelhető lesz plug in hibrid hajtással is.
Ami a Toyota prémiumgyártó karjának, a Lexusnak az újdonságait illeti, itt is folytatódik a kínálatbővítés, mindenekelőtt a japán márka környezetbarát DNS-nek számító elektromobilitás újabb fejlesztéseivel. Januárban az LS frissített kivitelével indítanak, majd jön a legnépszerűbb Lexus, az új RX suv, továbbá áprilisban az ugyancsak vadonatúj teljesen elektromos RZ, többféle csúcstechnikájú megoldással. A Corollával megegyező méretű Lexus UX is átesett egy felújításon. Az UX 300e jelű villanyos júniustól várható.
A márka képviselői sajtótájékoztatójukon hangsúlyozták, hogy a Toyota hosszú (hibrid)menetelés után történetében először a magyar újautó-piacon is felért a csúcsra: miközben a teljes piaci forgalom több mint 10 százalékkal visszaesett, a cég 15102 személy- és kishaszonjármű eladásával az első helyen végzett. Ami egyúttal azt jelenti, hogy piacrészesedése 11,7, eladásai pedig közel 5 százalékkal növekedtek, s az értékesítés adatai alapján a márka joggal állítja, hogy modelljei ma a hazai autósok körében a legnépszerűbbek közé tartoznak. Ezt érzékelteti, hogy a kivonásokkal tisztított piacon 2022-ben hat szegmensben (Aygo X, Yaris, Highlander, Hilux, RAV4, Proace City Verso) az első, két kategóriában pedig (Corolla, Yaris VAN ) pedig második helyen végzett. Az importőrök ugyanakkor azt állítják, hogy miután a lengyel, a szlovák, a cseh és a magyar piac kiszolgálására létrehozott Toyota Central Europe hat év alatt csaknem megháromszorozta értékesítéseit (tavaly közel 130 ezer darabbal részesedtek a több mint egymilliós európai eladásokból) és kiemelt régiós piaccá lépett elő, a magyarországi Toyota vásárlók jó esetben még a nyugat-európai vevőknél is rövidebb szállítási határidőkre számíthatnak.