Kína
A Honda, a Nissan és a PSA-csoport beszüntette az üzleti utazásait Kínában és azonnali hatállyal visszahívta wuhani alkalmazottjait, azokat, akik még nem kerültek karanténba. A wuhani régió, amely a koronavírus melegágyának számít igen fontos csomópontja és központja az autó- és közlekedési iparnak.
A Nissan a japán kormány gépeivel menekíti ki japán alkalmazottjait és családtagjaikat. A Honda mintegy harminc japán dolgozóját és hozzátartozóikat vonja ki a térségből - jelentette be a gyártó szóvivője, Tatebe Teruhikó. Az autógyártó ugyancsak a japán kormány repülőgépeit használja az evakuáláshoz.
A Schaeffler megtiltotta az utazásokat Kína és Németország között.
Az európai autógyártók közül a wuhani régióban közvetlenül leginkább a PSA érintett, a vállalat 38 alkalmazottját menekíti ki a kínai és a francia kormány együttműködésében. Az érintetteket a kínai Csangsában helyezik karanténba, ahonnét csak egészségesen távozhatnak hazájukba.
Mivel Vuhan hagyományosan fontos kereskedelmi kapcsolatot ápol francia cégekkel és Franciaországgal, a járványban a Renault, a Valeo és a Faurecia is érintett - mindnek van gyára a régióban. A Renault még a holdújévi ünnepre zárta be a gyárát, amelyet a járvány miatt nem indítottak újra. A PSA csoportnak, amely a Dongfeng helyi gyártó partnere három gyára is van Vuhanban, de a General Motors is termel ott.
A Honda vuhani gyára
Más gyártók is érintettek, igaz, más vonatkozásban. A Ford-Jiangling közös üzemben dolgozót hívtak be plusz szolgálatra, akik mintegy 600 Ford Transit teherautót mentőautókká építették át, hogy így segítség a járvány megfékezését és a betegek ápolását. Ugyancsak mentőautókat épít a kínai SAIC és Beiqi Foton. A Daimler, a BMW, a Toyota és a Honda, valamint kínai szövetségeseik, a Dongfeng, valamint a GAC egyenként 5 és 26 millió jüan közötti összeget adományoztak a járvány megfékezésében közreműködő alapítványok és szervezetek támogatására.
A Volkswagen egyelőre nem rendelt el korlátozásokat kínai gyáraiban.
Hogy milyen hatása lesz az autóiparra a járványnak, ma még megjósolhatatlan, de az biztos, hogy a márkák közül a Teslát, a Niót és a többi elektromosautó-gyártót érinti súlyosan. Tavaly 8 millió elektromos autót adtak el abban a negyven kínai városban, ahol eddig felütötte a fejét a vírus. Ezekben adták el az összes elektromos autó negyven százalékát, a Teslák 83 százalékát, a Niók 68 százalékát - írja az autonews.com.
B. Cs.