luxus
Az ultraluxus szegmens hat nagy európai szereplője – az Aston Martin, a Bentley, a McLaren, a Ferrari, a Lamborghini és a Rolls-Royce -, valamint az olyan kisebb riválisaik, mint például a Bugatti, vagy a prémium tömeggyártók olyan egyedi modelljei, mint az Audi R8 szupersportkocsi, mind pozitív eladási eredményekről számoltak be 2018 során. A Jato Dynamics adatai alapján az év első nyolc hónapjában ebben a szegmensben 11 százalékos volt a növekedés, azaz január és augusztus között 11 069 ilyen autót vettek a gazdagok.
Bár a hat nagy globális játékos, európai gyökereik révén továbbra is igen fontos piacuk a kontinens. Az Aston Martin a leginkább Európához kötött márka, 2017-ben az eladásai 53 százalékát Európában érte el. A Ferrari is kötődik az öreg kontinenshez, a lovacskás autók 44 százalékát európai vásárlók vették meg. Ugyanez az arány a Bentley-nél 35, a McLarennél 33, a Lamborghininál 26, a Rolls-Royce-nál 22 százalék.
A növekedés oka egyértelműen az, hogy ezek a gyártók mind szakítottak korábbi elképzeléseikkel és az aktuális trendeknek megfelelően változtattak, azaz bővítettek a kínálaton. A kétüléses Lamborghini sportkocsik, a négyüléses Aston Martin luxusautók és a hagyományosan szedán kivitelű Rollsok mellett megjelentek a palettán a szabadidő-autók. Az SUV-k egyelőre nem szorították ki a hagyományos modelleket, a 11 ezres piac többségét sportkocsik teszik ki (8537 autó), a modellek között vezet a Ferrari 488. A szabadidő-autók száma azonban megsokszorozódott, 1201 ilyen modellt adtak el, amivel a kategória megelőzte a szedánokat. Mindez egy modellnek köszönhetően: a Bentley Bentayga egyből a második helyre került a top 10 ben.
A növekedés igazából csak most kapott lendületet, a tavalyi év végén és az idei év elején pedig tovább fokozódott és fokozódik a kereslet a nagyteljesítményű ultra luxus SUV-k iránt. A tavaly nyár óta forgalmazott Lamborghini Urust 2018 végén követte a Rolls-Royce Cullinan, az idei évet pedig várhatóan az Aston Martin DBX sikere zárja majd. A Ferrari-rajongóknak sem kell sokáig nélkülözniük, az olaszok 2022-re ígérik a vérbeli sport SUV-t, a Purosangue modellt. Sajtóhírek arról szólnak, hogy még a Bugatti is szabadidő-autót fejleszt...
Egyetlen gyártó maradt, aki nem kíván részt venni az SUV-őrületben, ez a brit McLaren. Mike Flewitt vállalatvezető azt nyilatkozta a minap, hogy nem a szabadidő-autók ellensége, de a McLaren egyszerűen nem ebben a műfajban játszik.
Az SUV-k mellett azonban a hagyományos sportkocsik fejlesztése sem áll le, sőt. Az Aston Martin bejelentette, hogy a Ferrari és a Lamborghini hegemóniáját középmotoros sportkocsival töri meg 2020-ban. 2021-ben érkezik a teljesen elektromos Lagonda ultraluxus-autó, amelyet a Rolls-Royce és a Bentley négyajtósai ellen küldenek harcba. A Lamborghini visszatámad, az Aston Martint és a Ferrarit veszi célba új 2+2 személyes túrautójával. Ilyenre nem volt példa az 1968-as Espada óta. Utóbbit várhatóan 2025 és 2027 között dobja piacra a sant'agatai gyártó.
A márkák mindenesetre tele vannak önbizalommal, míg a Ferrari 2017-re hétezres tervet célzott meg, addig 8400-nál is több autót adtak el. Ha lesz SUV is a kínálatban, a 14 ezres eladási tervek sem tűnnek túlzónak. Az Urus várhatóan megduplázza a Lamborghini eladásait, ami idén meghaladhatja összesítve a tízezret. A McLaren sem játszik már kicsiben, 2025-re az értékesítési terve eléri a hatezret. Az Aston Martin a DBX-től várja a megváltást és a tízezres értékesítési darabszám elérését 2021-ben.
A hatok azonban nem ülhetnek a babérjaikon, mert az olyan prémium tömeggyártók, mint a Mercedes-Benz és az Audi rendre több, az ultraluxus szegmenshez tartozó modelljüket értékesítik az európai piacon. Az S-osztályból épített Maybach modellek iránt sosem látott mértékben nőtt a kereslet, több mint 5 százaléka az Európában eladott Mercedes luxuslimuzinoknak 50-60 millió forintos alapárról induló Maybach kivitel. És a Mercedesnél tervben van egy Maybach SUV is...
Az Audi sem tétlenkedik, az ingolstadti gyártó azon dolgozik, hogy a Maybach mintájára felélessze a Horch márkát és megépítse saját ultraluxus limuzinját az A8 L alapjain, dupla áron.
B. Cs.
Top 10 ultraluxus-autó (2018. 1-8. hónap)
1. Ferrari 488 1416 (+21%)
2. Bentley Bentayga 1087 (+4%)
3. Audi R8 1026 (0%)
4. Bentley Continental GT 990 (-6%)
5. Aston Martin DB11 799 (-17%)
6. Lamborghini Huracan 675 (+53%)
7. Mercedes-Benz S-osztály Maybach 452 (+127%)
8. Lamborghini Aventador 428 ((+103%)
9. McLaren 720S 426 (+704%)
10. Ferrari 812 415 (új)
(forrás: Jato Dynamics, ANE)
Top 10 ultraluxus-autó Magyarországon (2018)
1. Bentley Continental 4
1. Ferrari 488 4
1. Mercedes-Benz S-osztály Maybach 4
4. Bentley Bentayga 3
4. Ferrari Portofino 3
4. Maserati Quattroporte 3
7. Audi R8 Coupé 2
7. Audi R8 Spyder 2
7. Ferrari GTC Lusso 2
10. Aston Martin DB11 1
10. Ferrari 812 Superfast 1
10. Maserati GranCabrio 1
10. Rolls-Royce Ghost 1
(Forrás: Datahouse)