Porsche
Szerző: Boros Jenő
Már elözönlötték a magyarok is a síterepeket, a téli utazások célja ötven százalékunknál Ausztria, ám olykor ott sem mindig lehet felcsatolni a léceket, olyankor mást kell kitalálni. A téli programok között nem elsődleges cél a kulturális és műszaki gyűjtemények látogatása, pedig megéri az időt és a kitérőt. Nemcsak autóimádóknak érdekes kirándulás a csodálatos fekvésű karintiai városka, Gmünd, melynek vára és központja akár filmdíszlet is lehetne. A hely érdekessége a Porsche múzeum, mely nem vetekedhet a híres márka stuttgarti gyűjteményével, de ritka darabjaival és múltjával olykor felülmúlja azt. Ráadásul a Villach és Salzburg között síelőknek Gmünd elérhetőbb, mint a Zuffenhausen-i Porsche komplexum.
Magyar nyelvű kalauz
Azoknak sem kell félni, akik nem beszélnek németül vagy angolul, mert a múzeumban magyar nyelvű prospektus ismerteti, hogy 1944 és 1950 között Prof. Dr. Ing. h. c. Ferdinand Porsche alkotóhelye volt Karintia, és Gmünd városában gyártották az első Porsche névre keresztelt autót, a 356-os típust is. Háromszáz autószerelő munkájával később még 44 kupé, és 8 kabrió készült itt, míg végül a márka visszaköltözött Németországba.
A konstruktőr minden korszakából vannak itt érdekes darabok: a földszinten vetítőterem mellett dokumentum-és makettgyűjtemény, valamint több igazi sportkocsi látható. A padlástér varázslatos autó garázs. A kiállított autók között van Steyr taxi, Porsche vadász terepjáró, parancsnoki Bogár és Kübelwagen.
Favázas Cisitalia
A gyűjtemény legérdekesebbje a favázas Cisitalia versenyautó modell, mely 1947-ben készült. Egymás mellett áll az alumíniumból és fából készült 356-os, a szomszédban pedig James Dean kedvence: egy ilyen sportkocsiban halt meg 1955-ben, közlekedési balesetben.
Helmut Pfeifhoher műgyűjtő által 1982-ben megnyitott és Budapesttől 600 kilométerre fekvő magánmúzeum egész évben, minden nap látogatható. Aki pedig még patinásabb történelmi emlékre vágyik, annak érdemes elkocsikázni a falu határáig, ahol a háború elől Ausztriába menekített Porsche gyárnak otthont adó fabarakkok állnak eredeti állapotukban.
Több mint gyerekjáték
Igazi kincs az egyik vitrinben az ötvenes évekből származó távirányítós autó: a gyerek, vagy talán inkább az apuka letette a földre, beindította a 4,5 voltos lapos elemről táplált villanymotort, és a kormányra csatolt bovdenspirál forgatásával távirányította. A modell eredetijét, az 1950-ben bemutatott 356-os Coupét 4 hengeres, léghűtéses, 1086 cm3-es, 40 LE teljesítményű bokszer motor hajtotta, akár 140 km/órás sebességgel. A Ferdinand változatot a konstruktőr Porsche 75-ik születésnapjára gyártották.