jármű
Ahogy a nyarak egyre forróbbakká válnak és az éghajlati kérdés egyre sürgetőbb, szükségszerű alternatív módszerek keresése, hogy az utazás elviselhető legyen a legtikkasztóbb napokon is.
Az autó karosszériákának festése nemcsak a megjelenését, hanem az utastérben kialakuló hőmérsékletet is nagyban befolyásolja. Ezért a Nissan Kutatóközpontja olyan új festéken dolgozik, amely képes visszaverni az autót érő napsugarakat, ezáltal csökkentve az utastérben kialakuló hőt és a hűtéshez szükséges energiát.
A Radi-Cool céggel együttműködve kifejlesztett festék szintetikus kompozit anyagokat tartalmaz, amelyek tulajdonságai általában nem találhatók meg a természetben. Az innovatív Nissan festék hűtési tulajdonságait két mikrostruktúra-részecske határozza meg. Egy speciális kémiai folyamat eredményeként a két részecske együttes hatása elősegíti a jármű külső felületi hőmérsékletének csökkentését, például: tető, motorháztető, ajtók és panelek.
A napfényben parkoló járműveken végzett első tesztek azt mutatták, hogy az új festékkel kezelt autó külső felületének hőmérséklete 12 fokkal alacsonyabb, mint a hagyományos festékkel ellátott autóé, az utastérben mért hőmérséklet pedig 5 fokkal alacsonyabb.
„Az az álmom, hogy olyan autókat készítsek, amelyek kellemesen hűvösek lehetnek anélkül, hogy energiát kellene fogyasztaniuk” - magyarázza Dr. Susumu Miura, projektmenedzser. „Különösen fontos szempont ez az elektromos autóknál, mivel nyáron a légkondicionáló által használt energia jelentős hatással lehet az akkumulátorok töltöttségére.”
Általában épületekhez használják a hűtő festéket. Ez egy nagyon sűrű anyag, hengerrel történő alkalmazást igényel, a fő kihívás tehát az volt, hogy olyan terméket hozzanak létre, amely elég könnyű ahhoz, hogy szórópisztollyal felhordva működjön. Fontos, hogy ez a felület ellenálljon a sónak és a karcolásoknak, ugyanakkor képes legyen megőrizni a szín intenzitását.
Ez a festék még nem áll készen a használatra. Jelenleg a Nissan kutatása körülbelül 120 mikron vastagságot eredményezett, amely hatszorosa az autókon jelenleg használt rétegvastagságnak.
A projekt része a Nissan olyan innovációkkal kapcsolatos kutatásainak, amelyek javítják a vezető és az utasok kényelmét és tisztább, fenntarthatóbb társadalmat hozzanak létre.
Forrás: nissannews.com