CO2 kvóta
Mostanra bevett szokássá vált Európában, hogy széndioxid kvótát vásárolnak azok az autóipari szereplők, akik nem tudják teljesíteni az egyre szigorodó Európai Uniós emissziós szabályokat. Ennek nyilván azok a gyártók lehetnek a legnagyobb győztesei, akik kizárólag emissziómentes autókat gördítenek le a gyártósorokról, ezáltal messze túlteljesítik az előírt kvótát. Ilyen például a Tesla, aki értékes CO2 kvótát értékesít például a Stellantisnak, a Toyotának, a Fordnak, a Mazdának és a Subarunak is, ezzel megmentve őket a borsos büntetéstől.
A Mercedes például házon belül vásárolna elsősorban, ugyanakkor az átalakított Smart egyelőre nem adott el annyi autót, hogy mérvadó szinten csökkenteni tudják így a CO2 kvótájukat. Így bizonyos források szerint a Polestartól és a Volvótól vásárolnának még kvótát. Egyébként a Tesla bevételeinek kb. 3%-át teszik ki a CO2 kvóta értékesítések, míg a Volvo csoportnál ez csak 0,3%.
Eközben a Renault vezérigazgatója, Luca De Meo hozzátette, hogy mintegy 15 milliárd eurós kiesést jelenthet az európai autógyártóknak a szigorú CO2 szabályozás, ha minden gyártót egybe veszünk. Ezért az ACEA decemberig regnáló elnökeként arra kérte az EU döntéshozóit, hogy enyhítsenek a 2025-re előírt szabályokon. Mi több, néhány európai kormány, például Olaszország is azért szólalt fel, hogy töröljék el a 2025-ös büntetéseket.
A Mercedes közben hozzátette, hogy a piaci környezet és az ügyfelek fogják eldönteni a zöldítés és a villanyos átállás tempóját. Addig is viszont szeretnék elérni a 2025-re tervezett károsanyag-kibocsátásukat. Jean-Philippe Imparato, a Stellantis európai működésért felelős vezére hozzátette: az autógyártó megcélozta, hogy 2025-ben ne keljen fizetniük büntetést az Európai Uniónak. Szerinte a csoport európai villanyautó eladásai 12%-ról 21%-ra növekedhetnek idén, ám minden hiányzó százalékpont 300 millió eurós büntetést jelent számukra.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!