Mercedes

Az új Mercedes CLA benzinesként olyan takarékos lesz, mint egy dízel

2024.12.24.

A 2025-ben érkező harmadik generáció 700 km hatótávú elektromos hajtáslánccal és szuperhatékony, benzines lágyhibrid hajtáslánccal is választható lesz.

Csak 2025 márciusában mutatkozik be az új Mercedes-Benz CLA, de a Mercedes már rengeteg álcázott fotót és információt osztott meg a kompakt négyajtós kupéról, például azt is, hogy, kétféle akkumulátoros-elektromos és egy teljesen új, dízelszintű hatékonyságot ígérő benzines hajtáslánccal fogja gyártani. Mivel ebből a kompakt modellcsaládból már nem lesz négyajtós A-osztály, a szintén négyajtós CLA-nak tágasabbá kell válnia a hátsó sorban, ami elsősorban nagyobb fejteret jelent majd a mostani generációhoz képest.

Az új CLA az első autó lesz, ami a Mercedes új MMA platformjára épül. Elsőként villanyhajtással lett megtervezve, a gyáriak szerint ez lesz a második generációs villanyautó-sorozatuk első képviselője (az első generációba az EQ-sorozat tartozott). A CLA elektromos hajtástechnológiájára és a dizájnjára a rekordokat döntő EQXX koncepcióautó komoly hatással volt. Mivel azonban csak villanyhajtással jelenleg nem lehet átütő eladási sikereket elérni, az új modellt egy korszerű lágy hibrid hajtáslánccal is kínálják majd, amelyet szigorúan a hatékonyságra összpontosítva terveztek.

Új, négyhengeres lágy hibrid

Az új CLA M252 kódnevű 1,5 literes négyhengeres motorját úgy tervezték, hogy a lehető legkisebb legyen; mivel az MMA alapvetően elektromos architektúra, így nem szabad sokkal több helyet foglalnia, mint az elektromos verzió motorjának. A benzinmotor azonban moduláris felépítésű, vagyis később nagyobbra (hat, esetleg nyolc henger) is méretezhető lesz. A hengerek a lehető legközelebb helyezkednek el egymáshoz, hogy a blokk kompakt maradjon, a kipufogó leömlők nem kívül, hanem magában a hengerfejben vannak elhelyezve, a sebességváltó, a 48 voltos hibrid rendszer 27 lóerős villanymotorja és invertere pedig egyetlen, szorosan egymáshoz illeszkedő egységbe van integrálva a nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó házában.

Összességében az M252 állítólag minden dimenzióban kisebb és 17 százalékkal könnyebb, mint a Mercedes jelenlegi négyhengeres motorja. Azért lett az új motor három helyett négyhengeres, mert így kevesebb rezgést produkál és finomabb a hangja is. Az NVH-értékek (zaj, vibráció, nyersesség) további optimalizálása érdekében nagyon gondos szigeteléseket is tervezett a Mercedes, többek között habok és burkolatok kerültek beépítésre.

A benzinmotor az elsőkerék-meghajtású alapmodellekben 136 vagy 163 lóerőt, a CLA 4Matic csúcsmodellben pedig 190 lóerőt képes leadni, utóbbi viszonylag magas fajlagos teljesítményt (127 lóerő/liter) jelent. Azt sugallja a Mercedes, hogy az új motort később különböző teljesítményekkel is elérhetővé teszik majd. Bár Karsten Krebs, a hajtáslánc vezető mérnöke nem kívánt nyilatkozni a négyhengeres reális maximális teljesítményéről, az Autocarnak azt azért mondta, hogy a három kezdeti teljesítményszint csak „a kiindulási pont”, ami arra utal, hogy a jövőben lehetőség lesz erősebbre hangolt sportverziók kifejlesztésére is.

A Mercedes még nem közölte a várható fogyasztási értékeket, Krebs azt mondta: „úgy érezzük, hogy a hibrid hajtáslánccal elérjük a dízelek üzemanyag-hatékonysági szintjét”. Érdemes tudni, hogy a leköszönő CLA hivatalosan 5-5,5 közötti WLTP-fogyasztásra képes a kétliteres dízelmotorral (OM 654), és ha az új M252 megközelíti ezt, akkor az egyik leghatékonyabb benzinmotoros szedán négyajtós kupé lehet a kategóriájában.

Az új lágy hibrid rendszer 27 lóerős villanymotorja rövid távokon, akár 100 km/h-s sebességgel is képes önállóan hajtani a CLA-t, az energiát az első utasülés alatt elhelyezett – a lehető legkisebbre csomagolt – 1,3 kWh kapacitású, 48 voltos akkumulátorból nyeri. A töltés lassításkor akár 25 kW-os rekuperációval is történhet, hasonlóan az Audi új MHEV Plus rendszeréhez. Az elektromotorral történő indítás azt jelenti, hogy a Mercedes eltekinthet a hagyományos indítómotor használatától, így a start-stop funkció az ígéretek szerint „a vezető számára szinte észrevehetetlen finomsággal fog működni”.

Az elektromos CLA a hatékonyság bajnoka szeretne lenni

Az elektromos CLA tervezésénél figyelembe vették a rekordokat döntő EQXX-szel szerzett tapasztalatokat is, a szintén elektromos tanulmányautó legutóbb azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy egy töltéssel 1010 kilométert tett meg az arab sivatagban, 34 fokos hőmérsékletben, 7,4 kWh/100 km átlagfogyasztással. Nem sokkal később az új CLA is bizonyította hatékonyságát, amikor megdöntötte a 24 óra alatt megtett leghosszabb távolság rekordját a villanyautók között: egy prototípus 3878 km-t tett meg a kör alakú Nardò versenypályán, Olaszországban.

A Mercedes szerint az új hajtáslánc valós használatban 12 kWh/100 km alatti fogyasztásra képes, ami rendkívül versenyképes érték a szegmensben és azt is elárulták, hogy az akkumulátor és a kerék közötti hatékonyság 93 százalékos. A cég szerint az új CLA lesz a mai kor „egyliteres” autója. A hatékonyság egyik titka, hogy a CLA alatti MMA architektúra 800 voltos hardverrel van felszerelve, amely akár 320 kW-os töltési teljesítményt is lehetővé tesz, így 10-ről 80 százalékra töltést mindössze 10 perc alatt – amint azt a nardòi rekorddöntésen is bebizonyosodott.

A CLA – és az utána következő, új generációs EQA és EQB modellek – 58 kWh-s lítium-vasfoszfátos vagy 85 kWh-s nikkel-mangán-kobaltos akkumulátorral kerülnek forgalomba 2025 nyarán. A nagyobb akku energiasűrűsége a jelenleg használt cellákhoz képest 20 százalékkal nagyobb. Sajnos a Mercedes egyelőre nem közölte a maximális hatótávolságot, de a nagyobb akkumulátornak több mint 700 km megtételére kell elegendőnek lennie egy feltöltéssel – ezzel megelőzné a Tesla Model 3-ast, a BMW i5-öst és házon belül a dedikált villanyautó Mercedes EQE-t is.

Ezek az akkumulátorok egy újonnan tervezett, a hátsó tengelyhez beépített – akár 272 lóerős – villanymotort táplálnak energiával, a 4Matic modellek pedig egy második, 109 lóerős motort is kapnak az első tengelyükre. Az első villanymotor csak akkor működik, ha szükséges, és egyébként a hajtásláncról le van választva, hogy minimalizálja az energiafogyasztást. Már a hátsó villanymotor is 200 kW-os rekuperációra képes, az egypedálos vezetési mód is rendelkezésre fog állni.

Fotó: Mercedes-Benz

 

Az oldal fő támogatója