Dakar
A Ford a 2024-es Goodwood Festival of Speed rendezvényen mutatta be az új Raptor T1+-t, de az első éles próbára a Hungarian Baja tereprali-versenyen került sor Veszprém környékén, ahol a V8-as motorral hajtott, csővázas versenyautó magabiztos győzelmet aratott Joao Ferreira X-Raid Minije előtt. Magyarország után az októberi Marokkó-ralin lehet majd legközelebb látni az autót, aztán 2025 januárjában a Dakaron, ahol négy is lesz belőle.
A Red Bull-lal és az angol M-Sporttal (a Ford 1997 óta partnere a WRC-ben) együttműködésben fejlesztett és épített, gyári versenyautónak tekinthető Raptor T1+-t a rali-világbajnokság legendája, a 2024-es Dakart még Audival megnyerő, négyszeres Dakar-győztes Carlos Sainz, valamint a kétszeres győztes Nani Roma fogja vezetni a 2025-ös Dakaron. Valamint két másik pilóta, akiket még nem jelentettek be.
Már a júliusban, Goodwoodban tartott világpremier előtt is több mint 10 ezer tesztkilométer került bele a Raptorba, amihez most hétvégén még hozzá jött a Hungarian Baja 410 kilométere. „A legnehezebb körülmények között teszteltünk, amit csak találni tudtunk” – mondta Matt Wilson, a Ford Dakar-csapat menedzsere és az M-Sport igazgatója.
A Raptor három, illetve négy irányban állítható Fox lengéscsillapítókkal és független első és hátsó kettős keresztlengőkaros felfüggesztésekkel rendelkezik, a 17 col átmérőjű, 8,5 col széles alumíniumötvözet felnikre 37 col átmérőjű terepgumik kerültek, a hatalmas kerekek 350 mm-es rugóúton mozognak függőleges irányban, ami a szabályok szerint még legális.
A Raptor T1+-t a Ford Mustang ötliteres Coyote V8-as szívómotorja hajtja, igaz, a versenyautóban egyedi, speciálisan hangolt kipufogórendszerrel és száraz karteres kenéssel látták el. Bár a Ford még nem közölt hivatalos teljesítményadatokat, de tekintve, hogy ugyanez a motor a Mustang Dark Horse-ban 500 lóerőt teljesít, arra számíthatunk, hogy a Raptor T1+ a különböző módosításokkal ezt a teljesítményt simán elérheti.
A terepjáró egy szénszálas karosszériaelemekkel burkolt acél térvázzal rendelkezik, amelyet úgy terveztek, hogy 400 mm-es hasmagasság és 70 fokos megközelítési szög minimum legyen. A stabilitás érdekében a verseny-Raptor 2300 mm széles, a menetkész tömege pedig állítólag 2010 kg.
„A Ford Raptor T1+ a globális off-road elképzeléseink egyik alapköve. Szeretnénk felvenni a versenyt a legjobbakkal, és a világ legkeményebb helyein bizonyítani” – mondta Mark Rushbrook, a Ford Performance globális motorsport-igazgatója, és hozzátette, hogy a fejlesztőcsapat által levont tanulságok alapján hamarosan a közúti Ford Raptorok is „még jobbak lesznek”, amivel az ügyfelek is jól járnak.
További autós tartalmakért kövess minket a Facebookon is!