Ford
Az ihlet a hollandiai Schipol repülőtéren jött: a Ford tesztfeladatokért felelős kollégái éppen a vállalat állandó tesztpályájáról, a közeli Belgiumban fekvő Lommelből akartak elutazni (ahol az év egyharmadában esik), amikor hirtelen a szemükbe ötlött a megoldás. Az Olaszországba tartó gépük előtt egy sugárhajtóműves szárítógép dolgozott a kifutópályán. Hmm… Nem lehet, hogy ezt ők is tudnák használni? A tesztelők felvették a kapcsolatot a holland Liberty Gas Turbine vállalattal, ami a Liberty LGH 2500 Turbojet szárítókat gyártja – kifejezetten repülőterek számára – és még aznap délutánra megszerveztek egy üzemi próbát. Mindössze két-három óra kellett hozzá, hogy az 550 Celsius fokot előállító, 32 Ford Focus ST izomautó teljesítményét mozgósító gép úgy felszárítsa a pálya 1000 méteres szakaszát, hogy a tesztpilóták biztonságban dolgozhassanak. Az aszfaltszárító különösen hóesésben lesz majd hasznos, hiszen minden jegesedést és nedvességet letisztít majd az útfelületről, miután a csapat lesöpörte onnan a havat. Így hát a Ford az első autógyár, ami egy gigantikus „hajszárítót” rendszeresít – a tesztelés pedig nap mint nap zavartalanul folyhat Lommelben, függetlenül attól, hogy milyen az időjárás.
|
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost |
Liberty LGH 2500 Turbojet |
Max. teljesítmény |
99 LE / 6000 1/perc fordulatszámon |
8.000 LE / 15.600 1/perc fordulatszámon |
Hengerek száma |
3 |
1 HATALMAS henger |
Motor tömege |
97 kilogramm |
321 kilogramm |
Motor hossza |
Egy A4-es papíron elfér |
Egy nagyméretű pótkocsin fér el |
Menetkész tömeg |
1101 kilogramm |
8000 kilogramm |
Utánégető |
nincs |
van |
Végsebesség |
180 km/óra |
40 km/óra (traktoros vontatással) |