Volvo 850 GLT

A Geely 338 millió dollárnyi Volvo részvényt adott el

2023.11.24.

A kínai Geely vállalat, amelynek a Volvón kívül a Lotusban és az Aston Martinban is vannak részvényei, továbbra is támogatni akarja a svéd autómárka fejlesztéseit.

A kínai milliárdos, Li Shufu, aki a Zheijang Geely Holding Group tulajdonosa, 350 millió dollár értékű Volvo Cars részesedést adott el, miután a befektetők között felmerült a kérdés, hogy a svéd autógyártó döntési szabadságát mennyiben befolyásolja a részvények többségét birtokló kínai nagyvállalat. A Geely, amely több európai autógyártó részvényeiből is vásárolt, és ezzel mindegyik gyártónál beleszóási joga van a döntésekbe, nagyjából 100 millió részvényt ajánlott eladásra csütörtökön, november 16-án. A Volvo Cars egy részvényéért 37 svéd koronát kért (nagyjából 1200 forint), amely az aznapi árfolyamnál majdnem 10 százalékkal alacsonyabb volt.

Forrás: Volvo

Az eladott részek a Geely összes részvényének 3,4 százaléka volt a Volvo Carsban, ezután a kínai cég a svéd autógyártó részvényeinek 78,7 százalékát birtokolja, ami továbbra is hatalmas döntéshozói pozíciót ad Li Shufu vállalatának. A cég által kiadott hivatalos nyilatkozat azt mondta:

Az így eladott részvények növelni fogják a Volvo Cars döntéshozási szabadságát, valamint szélesíteni fogják a részvényesek számát. A Geely Holding által tett lépések a csoporton belüli üzleti fejlődést igyekeznek elősegíteni.

A nyilatkozatban azt is elmondtzák, hogy a részvények eladása után is segíteni akarják a Volvo működését és fejlődését. Az eladásokból befolyt összeg semmilyen része nem került a Volvóhoz. Csütörtökön greenwichi idő szerint reggel 9 órakor a Volvo részvényei 10,2 százalékot zuhantak, darabja 36,66 koronáért volt kapható (kereken 1200 forint), eladni pedig 32,25 koronáért lehetett őket (1057 forint). Jelenleg 25 százalékos visszaesésben van az autógyártó részvénypiaca.

A Geely eladásai mögött egyébként az áll, hogy a befektetők és a szakértők erősen bírálták a Volvo alacsony szabad forgalmát, ami egy cég részvényeinek nem stratégiai befektetők kezében lévő részét jelenti. A bírálatok miatt a részvénypiac szorítóba került és magas ingadozást eredményezett. Viszonyításképpen, amikor a Volvo belépett a tőzsdére két évvel ezelőtt, egy részvénye 53 koronába került (nagyjából 1700 forint).

Jim Rowan, a Volvo vezérigazgatója is megszólalt az ügyben:

A most bekövetkező változás a szabad forgalmunkban és a tőzsdénk fejlődésében mindenkinek jövedelmező lesz, mind az új és a már meglévő befektetőinknek.

A szabad forgalmat övező kételyek azonban elriaszthatják a hosszú távú befektetőket, a Volvo részvényeinek "alapvető vonzósága ellenére", írta a Bernstein amerikai elemzőcég egyik munkatársa, Daniel Roeska.

Li Shufu cége a Volvón kívül a Lotus Technology és Aston Martin részvényeiből is jól bevásárolt. A svéd gyártót még 2010-ben vásárolta meg a Fordtól, miután a Volvo sokáig csak stagnált az amerikai gyártó szárnyai alatt. Emellett a Geely a Renault-val is egyezségre lépett, még idén nyáron, hogy közösen fejlesszenek.

A Volvo egyébként nemrég, november elején mutatta be EM90 luxus kisbuszát, amely persze elektromos és főként a kínai piacot célozzák meg vele, ahol a szegmens elképesztő hírességnek örvend és a Buick mellett, amely Kínában - Amerikával ellentétben - prosperál luxus kisbuszainak köszönhetően, a Volvo igyekszik felvenni a versenyt.

Nyitókép forrása: Volvo

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Forrás: 
Europe Automotive News

 

Az oldal fő támogatója