hidrogénes hajtás
Az esemény apropóját a kisszériában készülő BMW iX5 Hydrogen adta, amely az innovatív technológia széleskörű bemutatása és a valós felhasználási körülmények között végzett, átfogó hétköznapi tesztek céljából már az idei év végén kigurul a világ útjaira.
Az üzemanyagcella és a nagyteljesítményű akkumulátor párosa egyedülálló hajtáslánc-technológiával gazdagítja a BMW Group portfólióját a prémium szegmensben. A vállalatcsoport iránymutató innovációként tekint a jövőbe mutató technológiára, amellyel a zéró emissziójú mobilitás jelentősen szélesebb spektrumát kínálhatja fel ügyfeleinek.
- A hidrogén sokrétű energiaforrás, így a klímasemlegesség felé vezető úton kulcsfontosságú, ahogyan a személyes mobilitás terén is egyre nagyobb jelentőséggel bír. Úgy gondoljuk, hogy a hidrogén-meghajtású járművek technológiai szempontból ideálisak ahhoz, hogy optimális alternatívái, illetve kiegészítői legyenek a hálózatról tölthető modelleknek és az elektromos mobilitásnak - mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „Az üzemanyagcellák kisszériás gyártásának mai beindításával ezen hajtáslánc-technológia technikai fejlettségét igazoljuk és a benne rejlő jövőbeni potenciált nyomatékosítjuk”.
- Éveken át tartó kutató- és fejlesztőmunkánknak köszönhetően képesek vagyunk kihozni a legtöbbet a hidrogén-technológiából - vette át a szót Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „A BMW iX5 Hydrogen második generációs üzemanyagcelláinak folyamatosan rendelkezésre álló teljesítményét több mint megkétszereztük, miközben az egységek súlya és beépítési mérete drasztikusan csökkent”.
A BMW Group hidrogén-felhasználásra szakosodott kompetenciaközpontjában rendkívül hatékony üzemanyagcella-rendszerek gyártása vette kezdetét. A technológia a BMW iX5 Hydrogen egyik műszaki alappillére, amely folyamatosan rendelkezésre álló, 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítmény leadására képes. A lemezek alatt az üzemanyagcella-technológia a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációs elektromos motorjával és kifejezetten a modell sajátosságai szerint megtervezett, nagyteljesítményű akkumulátorral dolgozik együtt, 275 kW / 374 lóerő maximális rendszerteljesítményt kínálva.
A kisszériában készülő BMW iX5 Hydrogen erőteljes hajtáslánc-technológiáját – a két hidrogéntartályt, az üzemanyagcella-technológiát és az elektromos motort – a fejlesztőmérnökök az aktuális BMW X5 platformján építették be. A BMW iX5 Hydrogen prototípusai már év elején, a Svédországban végzett téli tesztek dermesztő hidegjében is sikeresen bizonyították a modell kiváló hétköznapi használhatóságát.
Az üzemanyagcellában a tartályokban tárolt hidrogén és a levegőből származó oxigén között kémiai reakció megy végbe. A hajtáslánc-technológia hatékonysága szempontjából döntő jelentőségű e két elem ellátásának folyamatos biztosítása. A mérnökök a belsőégésű erőforrások technológiai megfelelői mellett – mint például a töltőlevegő-hűtők, a levegőszűrők, a vezérlőegységek és az érzékelők – speciális hidrogénkomponenseket is kifejlesztettek az új technológia számára. Ilyen többek között a turbinával dolgozó nagysebességű kompresszor és a nagyfeszültségű hűtővízszivattyú is.
A BMW iX5 Hydrogen egyedi üzemanyagcellái a Toyota Motor Corporation oldalán gyümölcsöző technológiafejlesztési együttműködés eredményei. A két vállalat évek óta ápolja kölcsönös bizalomra épülő partnerségét, amelynek égisze alatt 2013 óta vállvetve dolgoznak az üzemanyagcellára épülő hajtáslánc-technológia kifejlesztésén és finomhangolásán. Az üzemanyagcella-rendszerek gyártása két fő lépésből áll: az egyes üzemanyagcellákat előbb kötegekbe rendezik, amelyek aztán az összes többi alkatrésszel együtt alkotják az üzemanyagcella-rendszereket.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!