expo
Eltelt másfél évtized a II.világháború óta, de továbbra is szegényes volt a magyar járműpark: 1960-ban 31 268 ezer személyautó szerepelt a KSH nyilvántartásában, ami messze elmaradt az európai átlagtól, és alig haladta meg a korábbi időszakot, különösen a magántulajdonú gépkocsiknál. Pedig sokan vágytak családi kocsira, de hiába, még bringából sem volt elég. Ráadásul drága is volt, a csepeli R26-os 1300 forintba került, ami akkoriban egy pedagógus havi bérének felelt meg.
Simca stand a Budapesti Ipari Vásáron Forrás: Fortepan/Bauer Sándor
Üljön Dunába
Autók híján a Pannónia motorkerékpárokra szerelt váci Duna oldalkocsik javíthatták volna a családok járműellátását, de az 1960-ban legyártott 5003 darab OK03-as típus többsége exportra ment, a magyar vevőknek csak ezer jutott.
Hiába volt az előző év budapesti kiállításának sztárja a kétszemélyes Tünde motorkerékpár, 15 ezer forintos ára magas volt, ráadásul a modellnek annyi hibája volt, hogy csak másfél évig gyártották. Ennél nagyobb gondot jelentett, hogy nem pótolták a hiányt a Pannóniák, így a magyarországi gépjárműválaszték továbbra is szegényes maradt.
Csepeli Pannonia motorkerékpár és váci Duna oldalkocsi Fotó: Boros Jenő
Népautók helyett pártautók
Az első Moszkvics 400-as sorozat 1954. szeptemberében érkezett Magyarországra, akkoriban csak néhány száz személyautó volt magántulajdonban. Inkább csak kirakatnak volt jó a Népköztársaság útján 1957-ben megnyílt első és sokáig egyetlen szocialista autószalon.
Abban az évben kétszáz Wartburgot és háromszáz Moszkvicsot vásárolhattak magánszemélyek. A hatvanas évek elején is mindössze 2-3 ezer új autó jutott a lakossági keretnek. A vevők között az átlagnál jobban kereső értelmiségiek, orvosok, mérnökök és művészek voltak többségben.
Mélyhűtött szállító a BIV-en Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor
Plastik után Trabi
A Trabant elődjének számító P70-esből négyszázat adtak el Magyarországon, az elsőket 37 ezer forintért árulták, nagyjából ennyibe került a Plastik modell utódja, mely már kevésbé volt bumfordi. A Kísérő, vagy Útitárs nevű autócskát 1957. november 7-én mutatták be, a Trabant 500-ast 18 lóerős teljesítményű kétütemű motor hajtotta, akár kilencvenes tempóban.
Szovjet helikopterek a Felvonulási téren
Közben véget ért a hangzatos második ötéves terv, de továbbra is a messze volt a magyar népautó, a tömegek gépkocsit leginkább a Budapesti Ipari Vásáron láthattak. Az érdeklődést jelezte és a hazai járműparkot jellemezte a Városligetben álló motorkerékpárok tömege. A Felvonulási tér parkolójában jóval rövidebb sorban álltak a CA-s rendszámú púpos Wartburgok, Moszkvicsok és Škodák, meg farmotoros Ikarusok.
A Bidapesti Ipari Vásár részeként légijárműveket is bemutattak a Városligetben: a Dózsa György út melletti szakaszon szovjet helikoptereket csodálhatott a nagyérdemű, és bár körös körül kordon és több rendőr is őrizte mindegyiket, egy-két gyerek olykor bemászhatott az Aeroflot feliratú utasszállítók pilótafülkéibe.
Aki az autós újdonságokra volt kíváncsi, annak még gyalogolnia kellett egy kicsit.
Légi jármű az egykori Felvonulási téren Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor
Csepelek és Ikarusok
A ligeten átsétálva már messziről látszott a magas háromszögekből épített bejárat három betűje: a BIV-en, vagyis a Budapesti Ipari Vásáron az Autó és traktoripar csarnokában, valamint a szomszédos nyitott területen sorakoztak a gépjárművek.
A főbejárat mellett parkolt a Csepel D700 nyergesvontató és tartálykocsi szerelvény, a Vörös Csillag Traktorgyár kispesti telephelyén gyártott Dutra D4 traktor. A mezőgazdasági erőgépek felhozatalászt erősítette a csehszlovák Zetor és a lengyel Ursus.
Volt ott cementszállító, Mirelit feliratú mélyhűtő kocsi, és az 1960-as kiállításról sem hiányzott a farmotoros Ikarus 66-os, valamint 303-as modell.
Bajor autó-motor placc Forrás: Fortepan/Bauer Sándor
Két mini között bokszer
Szabad területen parkoltak a személyautók, a felhozatalban szerepelt az akkor még működő, de azóta már elaltatott francia Simca márka kollekciója, melyben még szerepelt a legendás Aronde, meg az újdonságnak számító farmotoros 1000-es.
Minden évben rendszeresen kiállított a Renault, melynek standján a farmtoros Dauphine mellett mindig a Floride sportkocsi volt a sztár. A Fiatnál a már öregecske 1100-as mellett állt az 500-as és 600-as, valamint az elegáns 1800-as limuzin.
A németeket a BMW képviselte, a kis 700-asból kettőt is kiállítottak, köztük állt a magyar rendőrség által is kedvelt oldalkocsis és szóló motorkerékpár, a legendás bokszer motoros 600-as.
Kánaán, de csak az expón
A kiállítás belső útjain álltak a bennfentesek járművei: volt ott magánrendszámú 220-as Mercedes, állami rendszámú ZIM és Chevrolet, utóbbi mellett többen fényképezkedtek, mint a kiállított újdonságokkal. Hiába, egy Chevy akkor is Amerika, ha a rendszáma A-betűvel kezdődik, ami egyértelműen magyar minisztériumra, vagy más magas rangú állami intézményre utalt.
Pózolás minisztériumi Chevrolettel Forrás: Fortepan/Erky-Nagy Tibor
Csajka az volt
Igazi hivatali autó foglalt el nagy helyet a szovjet és a csehszlovák kiállítási részen. A GAZ 13-as jelzésű modellt Csajkaként tisztelhette a nagyközönség és a farmotoros Tatra 603-as is csak itt került kézzelfogható távolságba. Szomszédságában parkolt egy elérhetőbbnek tűnő álomautó: a keménytetős Škoda Feliciát akkor is nagy áhítattal nézték a látogatók, nem véletlenül, mert formája több mint hatvan év után is megnyerő, napjainkban értékes old timer.
Skoda Felicia premier a Városligetben Forrás: Fortepan/Németh Sándor
Auras
Némi pihenő keretében lehetett megkóstolni a Casino eszpresszó gép kávéját, és közben megcsodálni a Városligeti tó vizén ringatózó magyar motorcsónakokat, melyek legalább annyira elérhetetlenek voltak, mint az oldalkocsik, melyek szintén a Magyar Hajó és Darugyár váci gyáregységében készültek
Nem vonzott sok látogatót, pedig fontos része volt a gépjárművek karbantartásának a garázsipari berendezéseket gyártó Auras szövetkezet standja, melyen gyakran sűrű vízzuhannyal is illusztrálták vitrinszerű autómosójuk működését. Az érdektelenség valószínűleg annak volt köszönhető, hogy a kabinban szovjet Pobjedákat mostak tisztára, ebből a típusból pedig futott elég a magyar utakon is.
Magyar autómosó a BIV-en Forrás: Fortepan/UVATERV
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!