piac
A személyautó márkák versenyében behozhatatlannak tűnő előnyt épített fel a Suzuki (23 139 autó, 28,66 százalékos növekedés 2018 első 11 hónapjához képest), a márka piaci részesedése meghaladja a 12,9 százalékot, mögötte jelentősen lemaradva második a főként kishaszonjárműben jeleskedő Ford (13 611 személyautó, 7,93 százalékos növekedés), harmadik a jól hajrázó Skoda (11 576 autó, 4 százalékos emelkedés). Negyedik az Opel (10 807 személyautó, 4,23 százalék emelkedés), az ötödik helyen előzött a Volkswagen (9979 személyautó, 0,76 százalékos plusz), hatodik a Toyota (9469 személyautó, 0,43 százalék plusz). Novemberben a Ford, a Suzuki, a Dacia, a Skoda és a Volkswagen tudott ezer fölötti darabszámot elérni, nagyot ment ugyanakkor a Seat (267 százalék javulás), a Ssangyong (220 százalék plusz), a Porsche (plusz 700 százalék) és a Tesla. A hónap nyertese októberhez hasonlóan ismét a Ford volt 1827 eladott új személyautóval.
Fokozta a lendületét az éves szinten nyolcadik Kia (7078 autó, 38,89 százalékos növekedés), jól megy a Fiatnak (4822 személyautó, 38,72 százalék növekedés), a Jeepnek (1353 autó, 33,17 százalékos növekedés), a Mininek (404 autó, 80,36 százalék plusz), a Ssangyongnak (399 autó, 60,89 százalékos plusz), a Smartnak (110 autó, 168,29 százalékos emelkedés), a Teslának (90 autó, plusz 462,50 százalék), a DS-nek (44 autó, 238,46 százalék többlet), a Maseratinak (19 autó, plusz 58,33 százalék), a Bentley-nek (9 autó, 125 százalék növekedés) és a Budapesten szalont nyitó Aston Martinnak (2 autó, 100 százalék plusz).
Gyenge a bizonyítványa eddig a Nissannak (-32,46 százalék, 3202 személyautó), a Ladának (-44,03 százalék, 422 autó) és a Jaguarnak (-40,80 százalék, 103 autó).
A magyar személyautó-piacon 2019-ben továbbra is a szabadidő-autók a legnépszerűbbek (53 160 SUV), ezek tették ki az eladások 37,50 százalékát (bestseller az Év Magyar Autója 2020 díjra jelölt magyar gyártású Suzuki Vitara 10 610 autóval). A népszerűségi listán ezután az alsó-középkategóriás járművek következnek, ezek tették ki az eladások 27,66 százalékát (bestseller a szintén magyar gyártású és szintén az Év Magyar Autója 2020 díjra nevezett Suzuki SX4 S-Cross 8491 autóval), majd a kisautók 14,24 százalékos részesedéssel (bestseller a Magyarország Autója 2020 díjra nevezett Renault Clio 2681 autóval). A legkelendőbb egyterű a Dacia Lodgy (1469 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Volkswagen Passat (1341 autó), a minik között a Fiat 500 (2995 autó) az első, a nagyautók között vezet a Mercedes-Benz E-osztály /T/AMG (579 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (155 autó), a luxusautók között pedig a Mercedes-Benz S/AMG/Maybach (104 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Ford Transit (2576 jármű), a kishaszonjárművek között a Dacia Dokker Van (1391 jármű), a legmenőbb pickup a Ford Ranger (2388 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (2571 jármű).
Idén is rengeteg különlegesség kapott magyar rendszámot: egy McLaren 570S, egy Lotus Evora, egy Maserati Quattroporte, egy Alpine A110, egy Morgan Plus 4, egy BMW i8, egy Lamborghini Huracan, két Maserati Grancabrio, két Audi R8, két Audi RS 4 Avant, két Ferrari 812 Superfast, két Ferrari 488, két Aston Martin DBS, három Alfa Romeo 4C, négy Ferrari GTC4 Lusso, négy Toyota Supra, négy Ferrari Portofino, négy Jaguar F-Type, hat Lexus LC 500, hét BMW X7 M, hét Nissan GT-R, hét Mercedes-Benz EQC, nyolc Tesla Model S, kilenc Bentley Continental, kilenc Mercedes-Benz EQC, tíz Tesla Model X, 11 Mercedes-Benz S-osztály Maybach, 12 Audi SQ8, 12 Maserati Levante, 14 BMW X6 M, 18 Jaguar I-Pace, 21 Porsche 911, 33 Audi e-tron, 41 hatszáz lóerős BMW M5, 63 (!) Mercedes-Benz G63/G65 AMG, 72 Tesla Model 3, 94 (!) BMW X5 M, 104 (!) Mercedes-AMG GT.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (90 százalék fölötti piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (az év első 11 hónapjában összesen 4953-at, 15,1 százalékos csökkenés). Fekete éve van a buszértékesítésnek, 567 ilyen járművet – csak kis arányuk hazai gyártmány - vettek 2019 első 11 hónapjában Magyarországon (10,1 százalékos csökkenés).
Top 100 új autó Magyarországon 2019-ben (I-XI. hónap) (személyautó és kishaszonjármű)
1. Suzuki Vitara 10 610 autó
2. Suzuki SX4 S-Cross 8491
3. Skoda Octavia 6490
4. Opel Astra 3975 (J és K)
5. Dacia Duster 3831
6. Ford Kuga 3233
7. Fiat 500 2995
8. Kia Ceed 2972
9. Renault Clio 2681
10. Opel Corsa 2634
11. Toyota Corolla 2593
12. Ford Transit 2576
13. Ford Tourneo Custom 2571
14. Ford Focus 2536
15. Suzuki Swift 2423
16. Ford Ranger 2388
17. Volkswagen Golf 2107
18. Toyota Yaris/Yaris Hybrid 2015
19. Dacia Sandero 1951
20. Renault Captur 1762
21. Fiat Ducato 1724
22. Nissan Qashqai 1679
23. Toyota C-HR 1612
24. Kia Sportage 1593
25. Toyota RAV4 1528
26. Dacia Lodgy 1469
27. Dacia Dokker Van 1391
28. Volkswagen Polo 1366
29. Volkswagen Passat 1341
30. Renault Master 1323
31. Hyundai i30 1286
32. Ford Ecosport 1244
33. Hyundai Kona 1235
34. Toyota Hilux 1218
35. Skoda Superb 1215
36. Hyundai Tucson 1157
37. Dacia Logan 1181
38. Volkswagen Tiguan 1159
39. Opel Mokka X 1147
40. Toyota Auris/Auris Hybrid 1045
41. Skoda Kodiaq 1041
42. Ford Mondeo 1038
43. Jeep Renegade 1015
44. Ford Transit Custom 987
45. Suzuki Baleno 983
46. Renault Megane 882
47. Seat Arona 881
48. Volkswagen T-Roc 875
49. Peugeot Boxer 845
51. Skoda Rapid 803
51. Skoda Fabia 765
52. Fiat Tipo 752
53. Skoda Karoq 735
54. Honda Civic 734
55. Citroen Jumper 720
56. Opel Crossland X 710
57. Fiat Doblo Cargo 701
57. Ford Fiesta 701
59. Honda CR-V 696
60. Volkswagen Caddy 691
61. Seat Leon 687
62. Kia Venga 685
63. Opel Insignia 645
64. Nissan Juke 641
65. Mazda CX-3 627
66. Volkswagen Crafter 608
67. Volkswagen Transporter 603
68. Mercedes-Benz E-osztály/T/AMG 579
69. BMW X5/X5 M 576
69. Dacia Dokker 576
71. Hyundai i20 574
72. Nissan Navara 572
73. Peugeot 3008 554
74. BMW 5/M5 540
75. Volvo XC60 539
76. Nissan Navara 529
77. Volkswagen Golf Sportsvan 508
78. Renault Kadjar 505
79. Mazda CX-5 504
80. Ford S-Max 502
81. Opel Grandland X 499
82. Suzuki Ignis 491
83. Volkswagen T-Cross 484
84. Skoda Scala 481
85. Ford C-Max 479
86. Ford Transit Connect Van 477
87. Honda Jazz 469
88. BMW 3/Touring/GT 468
89. Toyota Aygo 459
90. Mercedes-Benz C-osztály/T/AMG 456
91. Mazda 6 432
92. Isuzu D-Max 430
93. Mercedes-Benz GLC/AMG 429
94. Opel Combo 428
95. Volkswagen Touran 425
96. Volkswagen Arteon 422
97. Ford Transit Custom 413
98. Opel Vivaro Tour 412
99. Ford Transit Courier 409
100. Nissan Leaf 405
(forrás: Datahouse)
Milyen magyar járműveket vettünk 2019-ben?
2019 első 11 hónapjában 141 769 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 11,7 százalékkal többet (14 853 autó), mint 2018 első 11 hónapjában. A forgalomba helyezett személyautók mintegy 15 százaléka magyarországi gyárban készült. Nézzük, melyek voltak hazai gyártmányok.
A magyar Suzuki Vitara a magyar piac győztese, kompakt autó mögött második a szintén esztergomi S-Cross. Az idén forgalomba helyezett buszok kevesebb mint ötöde magyar gyártmány.
Top 15 magyar jármű 2019 (I-XI. hónap)
1. Suzuki Vitara 10 610 autó
2. Suzuki SX4 S-Cross 8491
3. Mercedes-Benz A-osztály/AMG 400
4. Mercedes-Benz CLA/AMG 314
5. Audi Q3 301
6. Audi A3 Limousine 260
7. Kravtex KRX-2007/46-E Credo Econell 12 104 busz
8. Kravtex Credo 02 Inovell 12 55 busz
9. Currus Aries 01 46 busz
10. Audi A3 Cabriolet 14
11. Volvo Aries F-SZ01-Ikarus 11
12. Modulo M108D Modulo M108M 9 busz
13. Audi TT Coupé 6
14. Kravtex KRX-2007/46-E Credo Econell 13 City 2 busz
15. Audi TT Roadster 1
14. Kravtex Credo 02 Optinell 12 1 busz
(Forrás: Datahouse)
Biró Csongor