mopedautó

A valaha volt legkisebb magyar autó is kint van az AMTS-en

2023.03.19.

A Gráner Mopetta egy nyitott, magyar gyártású együléses mopedautó, ajtó nélküli műanyag karosszériával, három kerékkel és egy 4 lóerős elektromos motorral.

A közúti közlekedési törvényes szerint L2e mopednek számít a Gráner Mopetta, így mentesül a gépjárműadó alól, használatához elég egy kötelező biztosítás, még jogosítvány sem kell hozzá.

Tulajdonképpen a Brütsch Mopetta nevű nyitott, német gyártmányú együléses kisautó modernizált változatáról van szó. Az eredeti autó nélküli műanyag karosszériával három kerékkel és egyhengeres kétütemű motorral készült az 50-es években, tervező a német vállalkozó és egykori autóversenyző, Egon Brütsch volt, aki több autógyártónak is el akarta adni a gyártási jogokat.  Brütsch a világ legkisebb autóját akarta megteremteni, amely egyben stílusos megjelenésű is. Az eredeti, benzines mopedautóból csak 14 példány készült 1956 októbere és 1958 tavasza között.

A Brütsch Mopetta 1956-ban debütált az IFMA kiállításon. Az ezt követő hónapokban több fejlesztési lépésen ment keresztül, és a nagyüzemi gyártás megkezdését 1957 végére tervezték, de ez már nem valósult meg. Georg von Opel frankfurti vállalkozó rövid ideig részt vett a projektben befektetőként. Azt tervezte, hogy 100 ezer darab Mopettát épít a gyengélkedő motorkerékpár-gyártó, a Horex közreműködésével. 1045 márkás egységáron négy éven belül el akarta adni őket Mopetta, vagy Opelit márkanév alatt. Azonban 1958 tavaszán a befektető kivonult a projektből, még mielőtt a tényleges sorozatgyártás megkezdődött volna. Az utókor számára megmaradt 5 eredeti példány manapság árveréseken 50-60 ezer eurós árakon cserél gazdát.

Ezt a legendát élesztette fel Gráner József korszerű elektromos meghajtással, de a korabeli formában. Az eredeti tervek alapján készül az üvegszál erősítésű karosszéria, az alváz pedig wnr 4301 anyagminőségű rozsdamentes acélból vagy alumíniumból. Mindössze 80 kiló a tömeg, ennek ellenére elöl-hátul hidraulikus tárcsafék gondoskodik a biztonságos megállásról. A zárt bukókeretnek és a biztonsági övnek köszönhetően bukósisak használata nem kötelező, csak javasolt, hasonlóan a BMW C1 tetős motorkerékpárhoz. Autópálya és autóút kivételével mindenhol vezethető itthon, kis mérete (hossz 170 cm, szélesség: 85 cm) ellenére felnőttek is elférnek benne. Maximális sebessége 45 km/h, így inkább városban ideális, a hatótáv egy töltéssel kb. 70 km.

A limitált példányszámban készülő autócska ára 6500 euró, azaz kb. 2,6 millió forint. Eddig hat országba értékesítettek belőle.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.09
Tegnap írta alá az Audi Hungaria Iskolaközpont Győr – Audi Hungaria Deutsche Schule Győr és a....
2024.05.09
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. három....
2024.05.09
Rosszul lett egy utas az Austrian Airlines osztrák légitársaság Bécs felé tartó járatán.....
2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....
2024.05.08
A 64-es főúton, Balatonbozsok belterületén egy kamion balesetezett. A 36-os km-nél a rendőrök....
2024.05.08
- A kormány elfogadta a kereskedők javaslatát, és úgy döntött, hogy az üzemanyag árának....
2024.05.08
Mérnökből érezhetően többet, szoftverfejlesztőből kevesebbet kerestek a tavaszi egyetemi....
2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....