márkaszervizek

Mit tud a márkaszerviz, amit mások nem?

2023.09.30.

Lehúzás, vagy valódi szakértelem?

Sokszor ütközöm megmásíthatatlan negatív véleményekbe a márkaszervizekkel kapcsolatban. Most sem célom az otthon bütykölők, vagy a sarki szervizbe járók hozzáállásának megváltoztatása, de azért érdemes rávilágítani néhány tévhitre és főképp reflektorfénybe helyezni néhány dolgot, amit csak a márkaszervizek tudnak.

Akikből márkaszerviz látogató lesz

Ahogyan az emberek haladnak előre a karrierjükben, szerencsés esetben eljutnak oda, hogy egyszer csak lesz egy új autójuk. Sok esetben tapasztaltam, hogy akik mindaddig be sem tették a lábukat a hivatalos javítókhoz régebbi autójukkal, azok onnantól fogva vígan mennek a márkaszervizbe, mert hát az új kocsi „megérdemli” és mondjuk ki, a tulajdonos pedig megteheti.

És hiába járt azelőtt a régi jól megszokott független szervizébe, valahogy tudja, érzi, hogy a márkaszervizben többet fog kapni. Ez biztosan nem köszönhető szimplán annak, hogy az új autó garanciája érvényét veszti, ha nem a saját szervize tartja karban, hiszen erre ott van a csoportmentességi rendelet, vagyis a járművek időszakos karbantartásait – ha azok igazoltan a gyári előírások szerinti módszerekkel és anyagokkal vannak elvégezve – megcsináltathatjuk a gyártó hálózatán kívüli műhelyben is mégpedig garanciavesztés nélkül.

Aki egyszer megtapasztalja egy márkaszerviz szolgáltatási színvonalát, az tudja, hogy ott nem csak az autója kap megfelelő karbantartást, de a márkaszerviznél van ügyfélparkoló, ügyfélváró, kap egy kávét, ásványvizet és a legtöbb esetben az ígért határidőre készen van az autó.

Tudom, hogy jó, de túl drága

A „Mi kerül ezen ennyibe?” című cikksorozatunkban már részletesen is leírtuk, hogy egy szerviznek milyen költségi vannak. Nem csak a szerszámok beszerzése, pótlása, az adók, járulékok, hanem a műszerek kalibrálása, hitelesítése, szakmai továbbképzések finanszírozása, segédanyagok, munkaruhák, tisztítószerek, fűtés, világítás és hadd ne soroljam tovább.

A márkaszervizeknél a szigorú minőségbiztosítás is költséghelyeket teremt. Az ügyfélváró, a járműátadó, a munkafelvétel, a recepció, és igen, a kávé és ásványvíz biztosítása is külön költség, emellett hozni kell a márkára jellemző arculatot, ami szintén hozzájárul a kellemes hangulathoz.

Ráadásul a márkaszervizben a gyártó legújabb termékeihez is érteni kell. Mert az egynapos autó is össze tud törni és azt javítani kell tudni. Ehhez természetesen a kollégáknak fel kellett készülniük a több napos továbbképzéseken, be kellett szerezni a legújabb gépeket és szerszámokat.

Ide a legjobbak kellenek

Autószerelőből már jónéhány éve hiány van nem csak a hazai, de a nemzetközi piacon is. A jó munkaerőt meg kell fizetni és meg is kell tartani. A márkaszervizekben dolgozók elég kemény szűrőkön mennek át, mire megkapják az állást, a tudásukért cserébe viszont tisztességes bért és juttatásokat kapnak. Egy hivatalos szerviz teszi mindezt teljesen törvényes keretek között, megfizetve az összes adót és járulékot a munkatásaik után.

Viszont kapunk számlát

Aminek egyébként természetesnek kellene lennie még egy vattacukor vásárlásnál is, mégis sok helyen elmarad a bizonylat kiállítása, ami egy márkaszervizben nem fordulhat elő. A számla csak a cégeknek fontos, mondhatnánk, de nem így van.

Diagnosztikai gyári berendezéssel egy Ford márkaszervizben

Az autójavító sem tévedhetetlen, a gyári alkatrész sem mindig tökéletes. Bármilyen garanciális, vagy szavatossági kérdés esetén a számla bizonyítja, hogy ott jártunk és nekünk milyen munkát végeztek el. Igazságügyi gépjárműszakértőként dolgozom. Tudja a kedves olvasó, hogy mennyi számla nélküli javítás utáni panaszt hallok, amelyek jogosak ugyan, de aligha tud mit kezdeni vele a jog, hiszen okirat nem bizonyítja, hogy mi pénz adtunk a javításért? Így lesz az olcsó borzasztóan drága és utólag már mindenki örömmel megfizetné a számlás javítás többletköltségét.

Talán nem is annyira drága

Az utóbbi években, ha gyökeresen nem is, de azért jelentősen változott a járműfenntartók piaca. A független szervizek közül kitermelte magát egy réteg, amely olyan feltételeket biztosít úgy az ügyfelei, mint saját dolgozói számára, ami már európainak mondható. Akik odafigyelnek az előírások betartására, akik bejelentik a munkatársakat, akik számlát adnak és tisztességesek.

Emellett egyrészt a munkaerőhiány, másrészt az infláció olyan rezsi óradíj emeléseket tettek szükségessé, amely az előzőekben leírt független szervizek óradíjait is jócskán megemelték, és nagyot zárult az olló a márkaszervizek és a független (de igényes) szervizek díjai között.

Normaidőre dolgoznak

Fontos az is, hogy a márkaszervizben a gyári normaidők figyelembevételével történik a számlázás. Minden egyes munkára meg van határozva, hogy mennyi idő alatt kell elvégezni. Ha egy olaj- és szűrőcserére 36 perc van előírva, akkor a számla ez alapján készül majd. Hiába gurul el egy csavar, amit 20 percig tart kiszedni az emelőaknából, hiába kell percekig takarítani az esetleg mellé lötyögött olajat a motortérből, a 36 perc nem változik.

Így aztán a független javítók sokszor bemondásos időnormáival szemben előfordulhat az is, hogy hiába a magasabb óradíj, ha az időtényező kevesebb, a végösszeg nagyon hasonló

Sok aspektusból érdemes vizsgálni a kérdést

Éppen ezért ez a cikk amolyan bevezető és a témában még több cikkel jelentkezünk majd. Hogy le ne maradjanak róla, kövessék az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.09
Nem mindennapi teljesítmény büszke birtokosa egy budapesti Volkswagen Jetta és annak gazdája, Szűcs....
2024.05.09
Aki ellátogat a ZKW autóipari beszállító üzemébe, bepillantást nyerhet a raktárlogisztika jövőjébe....
2024.05.09
Lébény közelében egy szakaszon lassan halad a forgalom - írja csütörtökön délelőtt fél 11-kor a....
2024.05.09
A Continental a tavalyi évben először szállított gumiabroncsokat a világ tíz legnagyobb volumenű,....
2024.05.09
Tegnap írta alá az Audi Hungaria Iskolaközpont Győr – Audi Hungaria Deutsche Schule Győr és a....
2024.05.09
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. három....
2024.05.09
Rosszul lett egy utas az Austrian Airlines osztrák légitársaság Bécs felé tartó járatán.....
2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....