járműgyártás
– Az egymilliárd eurós beruházás keretében a Mercedes-Benz Cars világméretű termelési hálózatának első full-flex gyárát hozzuk létre Magyarországon. Itt rugalmasan, egyazon gyártósoron állíthatók elő a legkülönbözőbb járműmodellek a kompakt autóktól kezdve a hátsókerék-meghajtású limuzinon át egészen az elektromos autókig. Ezzel továbbfejlesztjük a Factory 56 gyártási koncepcióját – mondta Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja az ünnepélyes alapkőletételen.
Hangsúlyozta, tavaly 2,4 millió ügyfél döntött a Mercedes mellett, ezzel a prémiummárkák közül az első helyen vannak. Megszakítás nélkül 70 hónapig sikerült növelni az autóeladásokat és ebben komoly szerepe volt a kecskeméti gyárnak is.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az eseményen hangsúlyozta, az autóiparnak ma kulcsszerepe van abban, hogy Magyarország mennyire tud sikeres lenni az új világgazdasági korszakban. Úgy vélte, ez a beruházás egyértelmű jele annak a bizalomnak, amelyet a Daimler a magyar gazdaságba, a befektetési környezetbe, de mindenekelőtt a magyar emberekbe helyezett.
Szijjártó hangsúlyozta, meg fog épülni az 54-es út a sztráda és a gyár között és bezárul az északi elkerülő gyűrű is – a repülőtér pedig polgári célokra is használható lesz majd. Kiemelte, mára 50 százalékos magyar beszállítói arányt tud felmutatni a kecskeméti Mercedes, ami nagyon szép eredmény.
Christian Wolff, Szijjártó Péter, Markus Schäfer és Szemereyné Pataki Klaudia.
– Pontosan 10 éve, 2008 júniusában robbant be Kecskemét a nagyvilágba, ekkor jelentette be a Daimler hogy a várost választotta legújabb autógyári beruházásának helyszínéül. Ennek az évtizednek minden percét végigkísértem, és voltak félelmek is, hogy képesek leszünk-e megküzdeni a kihívásokkal – mondta Szemereyné Pataki Klaudia. A polgármester asszony, szerinte az a titok, hogy itt minden van: jó a megközelíthetőség, stabil a gazdasági környezet, befektetőbarát és rugalmas a helyi közigazgatás. És a hosszú táv is biztosított az egyre intenzívebb duális szakképzéssel és a színvonalas felsőoktatással.
– Az idén 650 éves Kecskemét számára újabb aranykorszak kezdődik, ami egyben újabb kihívás is – mondja Szemereyné Pataki Klaudia, hozzátéve, ez alkalommal azonban a kihívást nem kísérik olyan félelmek, mint az elején, a Daimler megjelenésekor, hiszen van már kellő tapasztalatuk.
Az új személygépjármű-gyár présüzemből, karosszériaüzemből, felületkezelő és összeszerelő üzemből áll majd. A gyár csúcshatékonysággal fog működni, és széndioxid-semleges energiaellátással rendelkezik. A full-flex gyárral a Mercedes-Benz Cars a jövő járműveinek rugalmas gyártásához szükséges kapacitást és technikai feltételeket teremti meg, egészen a legújabb technológiának megfelelő, önvezetésre is alkalmas elektromos autókig – az érvényes biztonsági előírások és törvényi rendelkezések figyelembevételével.
A Mercedes-Benz Cars februárban Factory 56 néven mutatta be Sindelfingenben a világ egyik legmodernebb autógyártási koncepcióját. Ez az új mód az embert helyezi a középpontba, miközben minden elemében rugalmas, digitális és zöld. Alapvető eleme valamennyi berendezés és folyamat teljes összekapcsolása, egy papírmentes gyár komplex megvalósítása, valamint az anyagáramlás digitális vezérlése. A mindennapi munkát tabletek, elektronikus kézi eszközök (PDA-k), okostelefonok és okosórák segítik. A Factory 56 alapelvei mentén megvalósuló új kecskeméti gyár – az ipar 4.0 értelmében – teljesen digitalizált, és összeköttetésben áll a globális termelési hálózat többi egységével.
A Factory 56 alapeszméjét a vállalat most egy komplett gyárra kiterjesztve valósítja meg. Mivel mindegyik gyáregység – a présüzemtől az összeszerelő üzemig – újonnan épül fel, a teljes folyamatlánc optimálisan összehangolható. A termelés a következő évtized elején indul majd el Kecskeméten.
Az új full-flex gyár létrehozásához 972 ezer 700 köbméter földet kell megmozgatni. A beépített terület nagysága 382 ezer 033 négyzetméter lesz, ez körülbelül 54 futballpálya méretének felel meg. A kecskeméti telephely második gyárának építéséhez több mint 17 ezer tonna acélt használnak fel, ebből a mennyiségből körülbelül 1,7-szer lehetne felépíteni a párizsi Eiffel-tornyot.
– A Mercedes-Benz már működő kecskeméti gyára a termelés 2012-es indulása óta igazi sikertörténet. Elsőkerék-meghajtású kompakt autókat gyártunk itt a világ minden részére. Ma tovább írjuk a történelmet, hiszen a második kecskeméti gyár nemcsak hozzájárul Magyarország járműipari szárnyalásához, de a jövő generációi számára is biztosítja a nemzetközi tudáshoz való közvetlen hozzáférést, s hosszú távon teremt vonzó munkahelyeket – hangsúlyozta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
Szerinte a mostani esemény a 2009-es alapkőletétel óta a legfontosabb. – Sok kukoricával kezdtünk akkor, azután oszlopok emelkedtek és most is emelkednek már az új oszlopok – fogalmazott. Kiemelte, jelenleg 170 ipari tanulóval és egyetemistával van közvetlen kapcsolata a gyárnak, de ők hamarosan 250-en lesznek. Szükség is van is a folyamatos utánpótlásra, csak a most épülő gyárba 300 új csoportvezető, team leader kell majd.
A gyártás az úgynevezett lean, azaz csúcshatékony gyártás normáin fog alapulni: ideális termelési rendszert valósít meg, rövid utakkal és átfutási időkkel a maximális hatékonyság eléréshez. A teljes gyártás ezáltal azonos ritmusban zajlik majd. Ez magában foglalja az ember és gép együttműködését, illetve a digitálisan támogatott folyamatokat, beleértve a munkaszervezést, a logisztikát és minőségbiztosítást is.
A karosszériaüzem is új gyártási koncepciókkal rendelkezik: a gyártási láncolat már a legelső alkatrésztől kezdve úgy illeszkedik össze, mint egy gyöngysor szemei. A jövő karosszériaüzemében az egyes állomások rugalmasan kombinálhatók egymással. Ennek a rugalmasságnak köszönhetően egy-egy gépjármű-sorozat különböző változatait egyidejűleg lehet előállítani. Jelenleg ugyanehhez több speciális gyártósorra van szükség.
A rendszerbe modern logisztikai megoldások is illeszkednek: az új alkatrész-válogató és -előkészítő területeken a legmodernebb „pick-by-light” vagy „pick-by-voice” technológiákat alkalmazzák. Valamennyi tevékenységnél az ember áll a középpontban, az intelligens ember-gép együttműködésnek köszönhetően lehetőség van a részleges automatizációra a munkatársak tehermentesítése érdekében. A munkahelyek és pihenőzónák kialakítása szintén az ergonómiai elvekhez igazodik, és új kommunikációs formákat tesz lehetővé a modern belső térben.
A jövő autógyártására, és ezzel a kecskeméti telephely második üzemére is moduláris épületszerkezetek lesznek jellemzőek, amelyek energia hatékony és környezetbarát megoldásokat jelentenek. Ezenkívül a hulladéktermelés megelőzése és a vízfogyasztás csökkentése is fontos szempont lesz. Németországban és Európában a Mercedes-Benz Cars élen jár a zöld gyártási megoldások terén. 2022-ig valamennyi németországi gyárának széndioxid-semleges energiaellátással kell rendelkeznie.
A kecskeméti Mercedes-Benz gyár jelenleg mintegy 4000 munkatársat foglalkoztat, 2017-ben több mint 190 ezer Mercedes-Benz kompakt autót állítottak elő. Első modellként 2012-ben a B-osztály gördült le a szalagról, ezt követte 2013-ban a négyajtós kompakt CLA kupé, majd 2015-ben a CLA Shooting Brake. Az utóbbi két modellt az egész világon kizárólag Kecskeméten gyártják - 2018 májusa óta az új A-osztály egészíti ki a magyar termékpalettát.