használt autó vásárlás

Küszöbcsere csináld magad módra?

2023.07.15.

Valószínűleg csak így érte meg.

Amikor a Youtube-on, vagy a TikTok-on élő műsort csinálok, feltűnően sok kérdés érkezik 15+ éves autókkal kapcsolatban. Nem csoda, ez éppen az átlagos kora a hazai járműállománynak. Ma is egy 17 éves autóról beszélünk, ahol a vásárlás előtti használtautó vizsgálaton felmerült bennünk a kérdés, hogy vajon ezt otthon javították, vagy hogyan lett ennyire igénytelen.

Nincs pénz az autócserére

Kétségbe ejtő, vagy inkább elszomorító az a tény, hogy polgártásaink – ha használt autóról van szó - még mindig kénytelenek letűnt típusokban és technológiában gondolkodni. Nemrég, amikor egy újságíró egy kisebb piaci elemzésre kért fel, akkor azt nyilatkoztam, hogy a mi megrendelőink, legtöbbször a 1,5-2 milliós ársávból választanak magunknak használt autót, ezt engedhetik meg maguknak. Aztán néhány nappal később megjelent éppen erről a kérdésről egy reprezentatív kutatás eredménye, amiből az derült ki, hogy a vásárlók 26%-a legfeljebb 750.000,- Ft-tal tud piacra lépni. Két döbbenetes szám: a 26% túl nagy, a 750 ezer túl kevés.

A vásárlók 2/3-ada 1,5 millió forintig tud nézelődni, tapasztalataink szerint a nagyon rossz állapotban lévő autók elkerüléséhez legalább 3,5-4 millió forinttal kell a piacra lépni

(Adatok forrása: TotalCar - Pulzus Kutatóintézet)

Aztán számot vetettem. Bármennyire is elhivatott vagyok a használtautó-vásárlók segítésében, ez a szolgáltatás is pénzbe kerül. Egy 750.000,- Ft-os autónál a kínálati ár 4,5%-a. Nem tűnik eget rengetőnek, de sok embernek igen is számít. Az újságírónak megemlítettem azt az érdeklődő ügyfelet is, aki Fiat Bravo-t szeretett volna vásárolni, és megkeresésében jelezte, hogy bizony 1 millió forint körül vannak ezek az autók és ezért mindent szeretne tudni róla, amit csak lehet, megéri átvizsgálatani. Majd hozzátette, hogy a kocsi átírási költségeit a következő havi fizetésükből tervezik finanszírozni. Itt tartunk.

PDTDi és társaik

Onnan indítottam a gondolatmenetet, hogy milyen kérdések érkeznek egy-egy élő adásban. A legtöbb kérdés ezekről a kifutott modellről, elavult technológiákról szól. És persze mindenkit az érdekel, hogy a motor hogyan működik ezekben az autókban.

Nagy slágerkérdés például az 1.9 PDTDi motor. Ilyenkor mindig azzal kezdem, hogy lassan 15 éve, hogy nem gyártják a PD elemes dízelmotorokat. Ha pedig a technológia frissességét firtatjuk, akkor tudni kell, hogy az Audi 1989-ben a 100-asban mutatta be ezt a motort, ami testvérek között is 34 év.

Az 1.6 SR motoron is látni némi olajfolyást a szelepfedél és a szívósor környezetében

De nem is ez a legfőbb gond, hiszen a mára legendássá vált példa, a PDTDi még csak-csak elketyeg 2023-ban is, de a legfiatalabb ilyen autó is 13 éves. Kifelejtjük a képletből, hogy a motor körül van egy autó is, több tucat másik részegységgel és persze acélból készült karosszériával.

Nem lehet egy használt, főleg ilyen korú autót a motorja alapján választani. Mert ha az éppen jó benne, maga a jármű amúgy is egy időzített bomba a költségek szempontjából. Persze – hogy megint a pénzt citáljam – az is igaz, hogy a fenntartási költségeik is lejjebb vannak korszerűbb társaiéknál.

Itt van például a rozsdásodás

Ez az alattomos folyamat sokszor láthatatlan helyeken indul meg, amikor pedig már látjuk, a felszín alatt hatalmas a baj. Ügyfelünk egyrészt kiválasztott a piacról egy 17 éves autót, ami ráadásul még hajlamos is a kritikus helyeken való rozsdásodásra.

Az autó pedig nem más, mint egy ötös Golf. A VW abszolút slágerterméke Németországban hagyományosan vezeti kategóriája eladási statisztikáit, de az idő ezt az autót sem kíméli.

A Golf 5 formavilága egész jól tartotta magát a 2004-es bemutatása óta, de azért ma már megmosolyogtatóak a buborék lámpák és egyáltalán az a végtelenül konzervatív forma, amit akkoriban terveztek.

Ez is így nézhetett ki

A probléma már a 4-es Golfnál is előkerült: a kerékjárati ívekben irgalmatlan rozsdacsámcsogás van, az anyag egyszerűen elfogy az autó alól. Némi gondoskodással azért a folyamat elodázható, de előbb-utóbb mindenképpen szembesül vele a használó. Ha ugyanis időről-időre kipucolják a kerékjárati műanyag betétek mögül az ott felhalmozódó, nehezen kiszáradó, útról származó szennyeződéseket, akkor nincs állandó nedvességben a lemez és így tovább kitart.

Mit mutat egy ilyen autó?

A most, vásárlás előtt átvizsgált Golf 5 ha nem is a legolcsóbb, de mindenképpen belépőszintűnek mondható kivitel, egy 1.6 Trendline volt. Mivel akkoriban „digitklíma” csak 40.000 Ft felárral járt, ezt azért kértek bele és a Golf ekkor már szériafelszereltségben is 6 légzsákkal érkezett, de multikormányra, vagy tempomatra, fűthető ülésekre és automata világításra már nem kell számítanunk.

Eddigi élete során az autó 195.000 km-t tett meg, szervizkönyvébe utoljára 12 éve, de 83 ezer kilométernél került bejegyzés. A szemle során egyébként nem merült fel km-óra manipulálásra utaló jel, és később a JSZP lekérdezés is megerősítette ezt.

Ha nem is lehet 100%-osan erre bízni a döntést, a JSZP adatokat mindig érdemes lekérdezni

Beesett tetőkárpit, hiányzó burkolati elem, kopott váltószoknya, cserébe szép kapcsoló

Az utastér viszonylag jó állapotban maradt. A műanyag kormány kopása tűrhető, az ülések is jól bírták a gyűrődést. A világításkapcsolót valószínűleg már kicserélték, mert ezekben a VW-kben ezek rendre fehérre koptak a kapcsolgatásokról, ez pedig tökéletes volt. Egy másik kritikus beltéri pont a váltószoknya műbőr harangja, ami elöregszik és lepereg róla a bevonat.

Küszöbcsere házilag?

Amíg belülről egész jó állapotban volt a kocsi, a karosszériáján hemzsegtek a kisebb nagyobb hibák. Horpadt tetőlemez és motorházfedél, benyomódott sárvédő és fénysérült lökhárítók.

Ezen a horpadt sárvédőn több mint 2 mm gitt van egyébként.

A kínos meglepetés azonban a küszöböknél jött. Említettem már, hogy rohadásra hajlamos, szerintem a karosszériások raktáron is tartottak ehhez a típushoz javítóelemeket. A szemünk természetesen azonnal beleakadt a szakszerűtlenül javított küszöbökbe, a csúnya, hullámos vonalakba.

Feltettük a költői kérdést, hogy ezt vajon itt csinálták a fészerben, vagy egy szakembernek hogyan sikerülhetett ennyire rosszul a javítás? És hogyan lehet, hogy ezért pénzt adott valaki?

Baloldali képeket tettünk a cikkbe, de a jobboldali küszöb is ilyen lett

A botrányos minőségű küszöbcsere láttán ügyfelünk elfordult az autótól és inkább másik típust választott. Egy kis esszencia még, hogy a járművet egyel magasabb felszereltséggel, Comforline-nak hirdették meg, de egy jó szakértőt nehéz becsapni, pláne egy Volkswagen mellett.

A VW-csoportos auók csomagtérének fenéklemezés mindig elárulja a kódzászló, hogy milyen kivitelről van szó (TREND felirat a matrica jobb felső részén)

Az 1,7 millió forintért kínált Golfot a napokban eladták. A JSZP adatai szerint 07.11-én eredetiségvizsgált csináltak rajta és már a hirdetés sincsen fent. Egy gyors kereséssel kiderül, hogy a 2006-os, 1,6-os ferdehátú Golfok kínálati árának ez a legteteje. Az autót magánszemély árulta, ami megint bizonyítja, hogy mennyire felülértékelik az emberek a saját autójuk értékét.

Most is megmenekült valaki egy gányolt romhalmaztól, amit a piaci értékénél sokkal drágábban akartak rámelegíteni. Szóval, tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.31
Gyakran halljuk, hogy az ügyfélélmény az autókereskedésekben az utóbbi években jelentősen átalakult....
2024.05.31
Az Autós Nagykoalíció (ANK) hatodik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy....
2024.05.31
Az új közlekedési rendszer bevezetése közelebb lehet a vártnál.   ..
2024.05.31
A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai....
2024.05.31
A Skoda magyarországi importőre jóvoltából idén is kijutottam a jégkorong-világbajnokságra, amelyet....
2024.05.31
- Már több mint egymillió jegyvásárlás történt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) digitális....
2024.05.31
- Ismét olajat talált a Mol a közép-magyarországi Vecsésen - tette közzé a vállalat a Budapesti....
2024.05.31
- Három felnőtt súlyos, két felnőtt és három gyermek pedig könnyebb sérüléseket szenvedett, amikor....
2024.05.31
Óvatos lábbal hajtottam életem második tisztán elektromos üzemű autóját, a Renault Megane E-Tech....
2024.05.31
- Az ország legnagyobb magyar tulajdonú, független kerékpárgyára, az esztergomi Neuzer Kft. 750....