használt autó vásárlás
Amikor a Youtube-on, vagy a TikTok-on élő műsort csinálok, feltűnően sok kérdés érkezik 15+ éves autókkal kapcsolatban. Nem csoda, ez éppen az átlagos kora a hazai járműállománynak. Ma is egy 17 éves autóról beszélünk, ahol a vásárlás előtti használtautó vizsgálaton felmerült bennünk a kérdés, hogy vajon ezt otthon javították, vagy hogyan lett ennyire igénytelen.
Nincs pénz az autócserére
Kétségbe ejtő, vagy inkább elszomorító az a tény, hogy polgártásaink – ha használt autóról van szó - még mindig kénytelenek letűnt típusokban és technológiában gondolkodni. Nemrég, amikor egy újságíró egy kisebb piaci elemzésre kért fel, akkor azt nyilatkoztam, hogy a mi megrendelőink, legtöbbször a 1,5-2 milliós ársávból választanak magunknak használt autót, ezt engedhetik meg maguknak. Aztán néhány nappal később megjelent éppen erről a kérdésről egy reprezentatív kutatás eredménye, amiből az derült ki, hogy a vásárlók 26%-a legfeljebb 750.000,- Ft-tal tud piacra lépni. Két döbbenetes szám: a 26% túl nagy, a 750 ezer túl kevés.
A vásárlók 2/3-ada 1,5 millió forintig tud nézelődni, tapasztalataink szerint a nagyon rossz állapotban lévő autók elkerüléséhez legalább 3,5-4 millió forinttal kell a piacra lépni
(Adatok forrása: TotalCar - Pulzus Kutatóintézet)
Aztán számot vetettem. Bármennyire is elhivatott vagyok a használtautó-vásárlók segítésében, ez a szolgáltatás is pénzbe kerül. Egy 750.000,- Ft-os autónál a kínálati ár 4,5%-a. Nem tűnik eget rengetőnek, de sok embernek igen is számít. Az újságírónak megemlítettem azt az érdeklődő ügyfelet is, aki Fiat Bravo-t szeretett volna vásárolni, és megkeresésében jelezte, hogy bizony 1 millió forint körül vannak ezek az autók és ezért mindent szeretne tudni róla, amit csak lehet, megéri átvizsgálatani. Majd hozzátette, hogy a kocsi átírási költségeit a következő havi fizetésükből tervezik finanszírozni. Itt tartunk.
PDTDi és társaik
Onnan indítottam a gondolatmenetet, hogy milyen kérdések érkeznek egy-egy élő adásban. A legtöbb kérdés ezekről a kifutott modellről, elavult technológiákról szól. És persze mindenkit az érdekel, hogy a motor hogyan működik ezekben az autókban.
Nagy slágerkérdés például az 1.9 PDTDi motor. Ilyenkor mindig azzal kezdem, hogy lassan 15 éve, hogy nem gyártják a PD elemes dízelmotorokat. Ha pedig a technológia frissességét firtatjuk, akkor tudni kell, hogy az Audi 1989-ben a 100-asban mutatta be ezt a motort, ami testvérek között is 34 év.
Az 1.6 SR motoron is látni némi olajfolyást a szelepfedél és a szívósor környezetében
De nem is ez a legfőbb gond, hiszen a mára legendássá vált példa, a PDTDi még csak-csak elketyeg 2023-ban is, de a legfiatalabb ilyen autó is 13 éves. Kifelejtjük a képletből, hogy a motor körül van egy autó is, több tucat másik részegységgel és persze acélból készült karosszériával.
Nem lehet egy használt, főleg ilyen korú autót a motorja alapján választani. Mert ha az éppen jó benne, maga a jármű amúgy is egy időzített bomba a költségek szempontjából. Persze – hogy megint a pénzt citáljam – az is igaz, hogy a fenntartási költségeik is lejjebb vannak korszerűbb társaiéknál.
Itt van például a rozsdásodás
Ez az alattomos folyamat sokszor láthatatlan helyeken indul meg, amikor pedig már látjuk, a felszín alatt hatalmas a baj. Ügyfelünk egyrészt kiválasztott a piacról egy 17 éves autót, ami ráadásul még hajlamos is a kritikus helyeken való rozsdásodásra.
Az autó pedig nem más, mint egy ötös Golf. A VW abszolút slágerterméke Németországban hagyományosan vezeti kategóriája eladási statisztikáit, de az idő ezt az autót sem kíméli.
A Golf 5 formavilága egész jól tartotta magát a 2004-es bemutatása óta, de azért ma már megmosolyogtatóak a buborék lámpák és egyáltalán az a végtelenül konzervatív forma, amit akkoriban terveztek.
Ez is így nézhetett ki
A probléma már a 4-es Golfnál is előkerült: a kerékjárati ívekben irgalmatlan rozsdacsámcsogás van, az anyag egyszerűen elfogy az autó alól. Némi gondoskodással azért a folyamat elodázható, de előbb-utóbb mindenképpen szembesül vele a használó. Ha ugyanis időről-időre kipucolják a kerékjárati műanyag betétek mögül az ott felhalmozódó, nehezen kiszáradó, útról származó szennyeződéseket, akkor nincs állandó nedvességben a lemez és így tovább kitart.
Mit mutat egy ilyen autó?
A most, vásárlás előtt átvizsgált Golf 5 ha nem is a legolcsóbb, de mindenképpen belépőszintűnek mondható kivitel, egy 1.6 Trendline volt. Mivel akkoriban „digitklíma” csak 40.000 Ft felárral járt, ezt azért kértek bele és a Golf ekkor már szériafelszereltségben is 6 légzsákkal érkezett, de multikormányra, vagy tempomatra, fűthető ülésekre és automata világításra már nem kell számítanunk.
Eddigi élete során az autó 195.000 km-t tett meg, szervizkönyvébe utoljára 12 éve, de 83 ezer kilométernél került bejegyzés. A szemle során egyébként nem merült fel km-óra manipulálásra utaló jel, és később a JSZP lekérdezés is megerősítette ezt.
Ha nem is lehet 100%-osan erre bízni a döntést, a JSZP adatokat mindig érdemes lekérdezni
Beesett tetőkárpit, hiányzó burkolati elem, kopott váltószoknya, cserébe szép kapcsoló
Az utastér viszonylag jó állapotban maradt. A műanyag kormány kopása tűrhető, az ülések is jól bírták a gyűrődést. A világításkapcsolót valószínűleg már kicserélték, mert ezekben a VW-kben ezek rendre fehérre koptak a kapcsolgatásokról, ez pedig tökéletes volt. Egy másik kritikus beltéri pont a váltószoknya műbőr harangja, ami elöregszik és lepereg róla a bevonat.
Küszöbcsere házilag?
Amíg belülről egész jó állapotban volt a kocsi, a karosszériáján hemzsegtek a kisebb nagyobb hibák. Horpadt tetőlemez és motorházfedél, benyomódott sárvédő és fénysérült lökhárítók.
Ezen a horpadt sárvédőn több mint 2 mm gitt van egyébként.
A kínos meglepetés azonban a küszöböknél jött. Említettem már, hogy rohadásra hajlamos, szerintem a karosszériások raktáron is tartottak ehhez a típushoz javítóelemeket. A szemünk természetesen azonnal beleakadt a szakszerűtlenül javított küszöbökbe, a csúnya, hullámos vonalakba.
Feltettük a költői kérdést, hogy ezt vajon itt csinálták a fészerben, vagy egy szakembernek hogyan sikerülhetett ennyire rosszul a javítás? És hogyan lehet, hogy ezért pénzt adott valaki?
Baloldali képeket tettünk a cikkbe, de a jobboldali küszöb is ilyen lett
A botrányos minőségű küszöbcsere láttán ügyfelünk elfordult az autótól és inkább másik típust választott. Egy kis esszencia még, hogy a járművet egyel magasabb felszereltséggel, Comforline-nak hirdették meg, de egy jó szakértőt nehéz becsapni, pláne egy Volkswagen mellett.
A VW-csoportos auók csomagtérének fenéklemezés mindig elárulja a kódzászló, hogy milyen kivitelről van szó (TREND felirat a matrica jobb felső részén)
Az 1,7 millió forintért kínált Golfot a napokban eladták. A JSZP adatai szerint 07.11-én eredetiségvizsgált csináltak rajta és már a hirdetés sincsen fent. Egy gyors kereséssel kiderül, hogy a 2006-os, 1,6-os ferdehátú Golfok kínálati árának ez a legteteje. Az autót magánszemély árulta, ami megint bizonyítja, hogy mennyire felülértékelik az emberek a saját autójuk értékét.
Most is megmenekült valaki egy gányolt romhalmaztól, amit a piaci értékénél sokkal drágábban akartak rámelegíteni. Szóval, tudunk segíteni!
További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!