Renaul

Ez a Renault kevesebb, mint 2 litert fogyaszt

2023.05.05.

Könnyűszerkezetes karosszéria, háromhengeres motor és fogyasztási rekord.

Az üzemanyag-fogyasztás a kezdetektől nagyon fontos kérdés volt minden autógyártó számára. Az elmúlt évtizedekben a mérnöki tudomány nagyot lépett előre e téren, de most tegyünk egy lépést vissza az időben, az 1980-as évekbe.

A Duran Duran vagy a Simple Minds legnagyobb sikerének évtizedében a Renault egy rekordfogyasztású autó prototípusán dolgozik. A jármű neve Vesta II, ami a Véhicule Econome de Systèmes et Technologies Avancées, azaz a fejlett rendszerekkel és technológiákkal felszerelt gazdaságos jármű rövidítése, és a francia Ipari Minisztérium kérésének kíván eleget tenni: olyan autót kell építeni, amelynek átlagfogyasztása nem több 3 liternél.

A projekt

A Renault Vesta II jellegzetes formájú karosszériával mutatkozik be a nagyközönségnek: a vízcseppekhez hasonlóan az autó elöl szélesebb és magasabb, hátul pedig alacsonyabb és keskenyebb. Az első motorháztetőt valójában a szélvédő meghosszabbításaként tervezték, amely 57°-os szögben húzódik, hogy az aerodinamikát és a láthatóságot összehangolják. A hátsó ablakot viszont tökéletesen függőlegesre konstruálták, hogy csökkentsék a légellenállást.

A súlycsökkentés érdekében az ajtók hőre lágyuló műanyagból készültek, ragasztott üveggel és - biztonsági okokból - alumínium első és hátsó elemekkel kombinálták azokat. A tető és a padló kompozit lemezből (üvegszál és gyanta) állt. Számos alkatrészt ultrakönnyű anyagokból gyártottak. A teljes súlymegtakarítás körülbelül 25 százalék a hagyományos tervezésű, azonos merevségű és szilárdságú járművekhez képest. A Vesta II-t úgy tervezték, hogy megfeleljen az 1987-ben érvényben lévő törésteszteknek.

Végül a motortérből érkező légáramlásokat is gondosan terelték a Renault mérnökei, köszönhetően egy olyan panelnek, amely képes automatikusan mozgatni és szabályozni a légbeömlőt, azzal a céllal, hogy a motor hőmérsékletét az optimális üzemi határértékeken belül tartsák. Ha már ez utóbbiról beszélünk, ez egy háromhengeres, mindössze 716 köbcentis motor, amely 27 lóerő leadására képes.

A Vesta II-t 1987-ben az Automobile Magazine a klasszikus szedánhoz, a Supercinq SL-hez hasonlította, ami akkor a Renault kínálatának legolcsóbb modellje volt. Fogyasztásban viszont szembetűnő különbséget dedikáltak.  

A rekord

1987. június 23-án, néhány hónappal a bemutatása után a Renault Vesta II üzemanyag-fogyasztási világrekordot ért el. A rekordot a Bordeaux és Párizs közötti autópályán állították fel Jean-Pierre Gosselin autós újságíróval a volánnál és egy bíróval az oldalán. A két város közötti mintegy 600 km megtételéhez az autó 9,447 liter üzemanyagot használt fel 100,9 km/h átlagsebesség mellett, a becsült fogyasztás 1,94 l/100 km volt.

A Vesta II-nek nem lett közvetlen utódja és nem került szériagyártásba sem. Még a pár évvel később debütált városi kisautó, a Twingo is háromszor annyit fogyasztott, mint a Vesta koncept és ezt a két liter alatti rekordot azóta sem sikerült a Renault-nak túlszárnyalnia.

Forrás: motor1.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
A győri HUMDA Lab végzett az első helyen az újoncok között Abu Dhabiban. ..
2024.05.08
Meghökkentő gerillamarketinggel vezeti be Hollandiában az LBX városi crossovert a Lexus. A kampány....
2024.05.08
A járvány idején jelentősen csökkent az autólopások száma. 2023-ban azonban a rendőrség jelentős....
2024.05.08
A 64-es főúton, Balatonbozsok belterületén egy kamion balesetezett. A 36-os km-nél a rendőrök....
2024.05.08
- A kormány elfogadta a kereskedők javaslatát, és úgy döntött, hogy az üzemanyag árának....
2024.05.08
Mérnökből érezhetően többet, szoftverfejlesztőből kevesebbet kerestek a tavaszi egyetemi....
2024.05.08
Egy új felszereltségi szinttel, valamint általában nagyobb tudással kerül forgalomba a Toyota Crown....
2024.05.08
- A Nemzetgazdasági Minisztériumban egyeztetett a győri Széchenyi István Egyetem, a kínai....
2024.05.08
- Több mint 27 millió forintos kárt okozott egy rongáló a MÁV-START jegykiadó automatáiban -....
2024.05.08
Egy kicsi, takarékos, praktikus és megbízható kisautót kerestünk, amikor eldöntöttük, hogy idén is....