Anyukám is érteni fogja – Miért van chiphiány az autóiparban? | Autoszektor
járműgyártás

Anyukám is érteni fogja – Miért van chiphiány az autóiparban?

2021.04.29.

Mit okoz hiány és miért érezzük azonnali hatását?

Sokfelől halljuk, hogy a járműveink vezérlőegységeinek lelke, vagy még inkább, a processzor mostanában nem elérhető a járműgyártók számára. A Volkswagen segítségével most megpróbáltunk utána járni, hogy mi ennek az oka és milyen hatással van a globális és a haza új és használt autó piacra a jelenség, amire mostantól chip-hiányként hivatkozunk.

Természtesen a koronavírus van a háttérben

Amikor bő egy évvel ezelőtt elindult a pandémia, nagyon gyorsan kellett reagálni rá. Ennek egyik lépéseként az is megismerhette a „home office” fogalmát, aki eddig soha nem hallotta ezt a kifejezést. Az otthoni munkavégzés sokakat ráébresztett arra, hogy egészen egyszerűen nem rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával, nem tudja megfelelő hatékonysággal végezni a dolgát a régi, alacsony teljesítményű számítógépén.

Vagy tényleg szimplán csak lassú volt a gépe, vagy nem hozta azokat a spéci dolgokat, amire szükség volt. Békeidőben ilyenkor az ember felüti a netet és rendel egy laptopot, vagy konfigurál egy asztali számítógépet magának. Igen ám, csak szerte a világon mindenhol megjelent ez az igény, így a személyi számítógépek piacán villámgyorsan hiány alakult ki.

Ezzel egyidőben drámaian visszaestek az autógyárak megrendelései is, így a chip-gyártók azonnal átálltak másféle gyártásra. Az azonnalt nem kell szó szerint érteni, mert a chip-gyártás technológiája nem egy fröccsöntés, ahol kicserélik a formát és zakatol tovább a gép. Hetekig is eltarthat egy-egy gyártósor átállítása.

Mire a járműipar nagy nehezen kezdett magához térni, az ázsiai chip-gyártók kapacitásai jó előre le voltak már kötve. Azt is érdemes számba venni, hogy a számítógépek, mobileszközök gyártása bár nagy volumenben zajlik, egy nagyságrenddel kevesebb chipet igényelnek, mint egy korszerű autó. Átlagosan 50 db vezérlő elektronika van egy autóban, ezekben egyenként van annyi chip, mint mondjuk egy mobiltelefonban.

Gyárak álltak le a hiány miatt

A hiány nagyjából 2020 nyarán érte el az autógyárakat. Hiába volt még nem kifuttatott megrendelésük, alkatrészhiány miatt egyszerűen nem mentek a gyártósorok. Tehát amíg egy évvel ezelőtt a megbetegedések miatt álltak a gyárak, addig fél évvel ezelőtt a hiány küldte kényszerpihenőre a munkásokat. Voltak gyárak, amelyek újra teljes leállítással reagáltak, a Volkswagennél gyártási szünetekkel próbálták kezelni a helyzetet.

Hol tartunk most?

Más megoldás nem maradt, várni kellett, amíg a beszállítók eleget tudtak tenni a megrendeléseknek. A probléma azonban koránt sem oldódott meg, a gyárak a mai napig hiánnyal küzdenek. A chip-hiány hatásása jelentősen megnövekedett az új autókra való várakozási idő, és minél összetettebb autót rendelt valaki, annál többet kellett rá várnia. A járműipar a megszokott kapacitásának nagyjából 70-80%-ára sikerült visszaállítani a teljesítőképességet.

Az árak pedig elindultak felfelé. Ha valamire nagy az igény, akkor az drágulni fog. Ha drágább a chip, drágább autó.

Az új autók elérhetőségének csökkenése természetesen hatott a használt autó piacra is. A most keresgélők 15-20%-os ár növekedést is tapasztalhatnak a legnépszerűbb kategóriákba tartozó használt autóknál az egy évvel ezelőtti színvonalhoz képest.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.20
Már inkább az áldozatok kereséséről szól a kiterjedt kutatás a Dunán - mondta a Pest Vármegyei....
2024.05.20
Egy hajnali ütközés miatt vált járhatatlanná az érintett sztrádaszakasz a rendőrség jelentése....
2024.05.20
Megújuló forrásokból származó elektromosságot használva akár 62%-kal is csökkenthető az....
2024.05.19
Ki emlékszik már arra, hogy a McLarent meg akarta venni az Apple, pedig voltak ennél színesebb....
2024.05.19
Egyéni világbajnoki Grand Prix-selejtezőre kerül sor Pünkösdhétfőn a debreceni Perényi Pál....
2024.05.19
Most akkor mégis bízik az elektromos átállásban a japán autógyártás? ..
2024.05.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Hétvége. ..
2024.05.19
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2024.05.19
2009. január 31. óta a Porsche Múzeum aktívan és modern módon mutatja be a márka történetét és....
2024.05.19
Hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett....