import
Következzen most a német autóimportot boncolgató írásunk folytatása.
A jólét csak az egyik fele a dolognak, annyit tesz, hogy jut pénz mindenre. A másik része (szerintem) a hozzáállás, hogy mindent az előírásoknak megfelelően kell megcsinálni. Nézzünk csak szét egy német tulajdonú gyárban, vagy nézzünk rá a portáikra. Minden rendezett – a mi szemünknek talán túlságosan is. Ez a rend látszik meg a használt kocsikon is.
Amikor az ember a német vidéket (értsd nem a nagyvárosok utcáit) járja, feltűnhet neki (nekem legalább is mindig feltűnt – (elég már a zárójelekből!!)…) hogy a két-három falvanként van egy-egy autószerviz, sőt nem ritkán látni kisebb településeken is márkaképviseleteket.
BMW kereskedés és szerviz a 17.000 lakosú Traunstein közelében, Németországban
És láss csodát, a német autók túlnyomó része ezekbe a szervizekbe kerül, ha valami gond van, vagy éppen az időszakos karbantartást kell elvégezni rajta. A német egy előírásokat követő nép, szeretik a minőséget és a precizitást.
A jólét miatt pedig megengedhetik maguknak, hogy 3-5 év elteltével megvegye az új kiadást a szeretett típusból, a régi pedig megy eladásra, igen, sok közülük ide.
Német autók meghirdetve
Itthon aztán a használt autóhirdetésekben nem győzik dicsérni a kocsit, hogy makulátlan, kifogástalan, végig vezetett szervizkönyves és még sorolhatnám, de volt már nálunk használt autós hirdetési szótár.
Igen ám, de az autóimportálás egyúttal a csalások melegágya is. Sokszor előfordul például, hogy importálás közben valahogyan elkavarodik a kocsi szervizkönyve. Mivel a kinti bánásmód viszonylag jó állapotban tartja a kocsikat, ezek simán elbírnak néhány tízezer kilométernyi óratekerést. A hazai nyilvántartásban pedig külföldni adatok nincsenek, tehát előáll a "mssziről jött ember" effektus.
Csak exportra
Aki a német hirdetéseket böngészi, az könnyen belebotlik a "csak exportra" című kitételbe. Ennek az az oka, hogy németországban az eladót garanciavállalás terheli ha belföldi személynek adja el a kocsit. Ez a kötelezettség az exporttal megszűnik. A másik oka, hogy ezt látjuk az az, hogy esetleg a kocsi múltjával nincs minden rendben. Bárhogyan is legyen, a csak exportra kínált kocsik esetében az eladó valószínűleg tud valamit az autóról, ami nem éppen a legjobb fényben tüntetné fel, ezért mindenképpen legyünk nagyon óvatosak, ha ilyet látunk.
Idehaza
Aztán honfitársunkhoz kerül az autó, aki élvezi egy ideig a német precizitás gyümölcsét és büszkén mutatja mindenkinek, milyen jó kocsit vett. Apropó mutogatás, elfelejtettem írni a hazai állapotok kontra nyugati állapotok résznél, hogy míg odakint természetes, hogy van egy jó kocsid, itthon még az a szokás, hogy mutogatjuk, a szomszéd pedig kénytelen-kelletlen, de gratulál az új szerzeményhez.
Lacikám, ezzel akár egy hosszabb útra is…
Amikor a magyar ember autója elromlik
Itthon teljesen más a kép, mint Németországban. Magyarországon, a garancia időn túli járművek javítása a legkisebb részben zajlik márkaszervizekben. Következő minőségi lépcsőnek ott vannak még a franchise rendszerben működő szervizhálózatok, mint például a Bosch-szervizek, ahol egy központilag előírt minőségszintet kell hozni, és hozzák is általában, ez is egy megfelelő megoldás.
De sajnos ott vannak az illegális keretek között működő sufnik, kertvégi garázsok és botcsinálta autószerelők is, akik – ki tudja milyen bizalmi elv alapján – javítanak autókat, nemegyszer kulcsfontosságú rendszereket, mint például a fék.
Ezekben nincs megfelelő helyiség, nincs megfelelő szerszám, sokszor hiányzik a szaktudás is. Ebből fakad, hogy egy fellépő hibáról nem tudják egyértelműen megmondani, hogy mi okozza, hanem megy a találgatás és a felesleges alkatrészcserék. Még az is előfordulhat, hogy a szerelés során, a szakszerűtlenségből fakadóan rosszabb autó jön ki onnan, mint ami bement. Ebben a témában, nemrég új sorozatot is indítottunk itt, az Autószektoron.
Magyar autók meghirdetve
Az itthon használt autók műszaki állapota – tisztelet a kivételnek – fentiek miatt jelentősen leromlik. A kétes szervizek természetesen nem vezetik a szervizkönyvet, a pénztelenség miatt a tulajdonosok a lehető legolcsóbb alkatrészeket választják, így lesz a hazai kocsikból időzített bomba – remélem csak átvitt értelemben. Éppen ezért érdemes a kiszemelt kocsit vásárlás előtt átvizsgáltatni. Ilyen vizsgálatokról a Mesél a szakértő című rovatunkban olvashatnak bővebben.
Pro és kontra
Összefoglalva: az importált kocsik legalább annyi veszélyt hordoznak magukban, mint amennyi esetleges előnyt. Hogy jó vétel-e az adott autó, azt csak egyedi vizsgálat után lehet megmondani.
Egyre több szó esik a minőségi szervizelés fontosságáról
A legnagyobb baj tehát az, hogy a hazai, amúgy sem túl fiatal gépjármű állomány műszaki állapota lassan, de biztosan romlik. A fenti sorok lényegével mindenki tisztában van ilyen hosszú írások nélkül is, na, éppen ez az, amiért mi, magyarok nagyon szeretünk német kocsit venni, de az övékéhez hasonló színvonalon karbantartani a kocsikat már nincs „kedvünk”.
A Mokka című műsor hétfő reggeli adásában azt a kérdést tették fel, hogy megbízunk-e az autószerelők munkájában. A válaszadók 80%-a három lehetőség (Igen, Nem, Csak a gyári szervizekben) közül az igent jelölte meg. (Műsor végi eredmény.) A logika szerint tehát a válaszadók négy-ötöde nem márkaszervizbe hordja a kocsiját, de megbízik a választott javítóban. Hát kérdem én: van más választása?
A műsorban lapunk kiadója, az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István úr világít rá a hazai helyzetre és az új szabályozás várható hatásaira.