járműtörténelem
A Kocson kifejlesztett s gyorsan elterjedt jármű, a kocsi, nem előzmények nélkül jelent meg a magyar járműkultúrában. A magyar szekérterminológia legrégibb rétege a honfoglalás előtti időkben gyökerezik, s török, mongol, iráni kulturális kapcsolatokra enged következtetni a nyelvészeti kutatások alapján. Ez a szókészlet igazolja, hogy a szekér minden nélkülözhetetlen alkatrésze már akkor rendelkezésre állt a nyelvi megfelelőkkel együtt. A szekér ősi formájának a kétkerekű taliga tekinthető. Ezt használják a közép-ázsiai nomádok, sőt Európa földközitenger-melléki részén is ez a legelterjedtebb közlekedő és teherhordó eszköz az ókortól napjainkig. Az utóbbi évtizedekben folytatott régészeti ásatások a magyarok vándorlásának útvonalán a járművek korai típusait is feltárták. Téves az a korábban felmerült feltételezés, hogy a honfoglalás előtti magyarság a négykerekű járművet is taligának nevezte volna. További zavarokat okozott a kutatók számára, hogy ismert egy madzsar nevű jármű a Krím vidékén, amit tévesen szintén a honfoglalás előtti időkig vezettek vissza. Sokkal valószínűbb, hogy a Krímben raboskodó erdélyiek, székelyek révén terjedt el a 16-17. században a Fekete-tenger északi vidékein.
Magyarországon a 11-13. században a szekér és a taliga egyaránt használatban volt. A középkorban nem a kétkerekű, hanem a négykerekű járművek voltak túlsúlyban. A Szent Gellért legendája az első Kárpát-medencei szövegünk, amely kerekes járművekről is megemlékezik. A forrás leírása alapján kellett lennie 10-12 személy szállítására alkalmas szekérnek, hiszen amikor a papok Csanádra utaztak „ Csanád comes a tíz presbitert saját kocsijára vette fel”. Ez a szekér minden bizonnyal négykerekű nehéz jármű volt. A hegyről Szent Gellértet viszont egy könnyebb, kétkerekű taligán gurították le.
A magyar kerekes járműveknek a honfoglalás utáni első évezredben végbement formai tökéletesedése részben külső hatások, de nagyobb részben a belső fejlődés eredménye volt. A középkori Európa lényeges újításokat vitt végbe a szekér konstrukciójának és a fogatolásnak a fejlesztésére. A lovakon megjelent a szügyhám és a vállhám. Az első tengely és a kocsiszekrény közé egy szeg (derékszeg) köré forgó alkatrész, a fergettyu beiktatásával a szekér mozgékonysága, fordu- lékonysága lényegesen megnőtt. Egy további újítás a szekér hosszának változtatását tette lehetővé az első és hátsó tengelyt a kocsiszekrény alatt hosszanti irányban összekötő rúd, a nyújtó révén.
A középkori magyar kerékgyártók az új alkatrészek megnevezésére saját nyelvi örökségükből képeztek szavakat. A lovas szekér rúd- szárnyát fönntartó juha, a vasalás nélkül készült szekerek jelölésére szolgáló fakó szó honfoglalás utáni belső fejlemény. A nyugati ló fogatolás egyes elemeiben hatással volt a magyar szerszám tökéletesítésére. Erre utal a hám szó korai feltűnése (1366) és a hámot a hámfával összekötő szíj jelölésére szolgáló istráng szó (1493) meghonosodása. Mindkettő német jövevényszó, akárcsak a szekéroldal kitámasztására szolgáló lőcs és a szekér végét lezáró, hosszabbító sarog- lya. A középkori járművek alvázára épített kocsiszekrény formájára, kitámasztására kevés történeti adatot ismerünk. Anyaga nagy valószínűséggel vesszőből font kas lehetett.
A magyar szekér- és kocsigyártás középkori virágzását igazolja a teherhordás eszközeinek, járműveinek a fejlettsége is. A kerekes járművek történeti alakulásának, funkcionális és formai változatosságának bizonyítékai a középkorból fönnmaradt számos járműelnevezés. Már 1255-ben szerepel a budai vámtarifában a mázsaszekér, a négy ló által vont társzekér, s mint ilyen a távolsági fuvarozás és kereskedelem járműve. Nevét onnan vette, hogy a rajta szállított árut a vámhelyen megmérték, mázsálták. Szállítottak rajta sót, rezet, vasat, de még sózott halat is. A csille a keskeny erdőjáró szekér (1358) elnevezése volt, amely elsősorban faszállításra szolgált.
Egyes esetekben a közlekedési eszközök múltját nem a gyarapodó gazdaság, a közlekedés, hanem éppen a sorscsapások, a pusztító háborúk alakították. Így maradt fönn emléke a Kun László szekerének, ami lényegében egy embervonta szekér, legtöbb esetben csak köny- nyű taliga, korabeli nevén biga. A történeti hagyomány szerint ínséges időkben, dögvész, háború vagy valami más elemi csapás miatt a nép kénytelen volt magát befogni a szekerébe. Kun László király a kunok között érezte jól magát, közülük vett feleséget. Ezt a magyar urak nem nézték jó szemmel, s csúfolódásul is nevezhették a taligát Kun László szekerének. A Kun László szekere elnevezés tulajdonképpen jelkép: olyan nagy a nyomor, mint amilyen Kun László király (1274-1290) idejében, az oligarchák féktelen garázdálkodása következtében előállott.
A rudasszekér (1370-ben említik először) a középkorban az egyrúdú szekér neve, melyet párosával befogott ökrökkel vagy lovakkal vonatattak. A magyar vonatkozású korai jármű ábrázolások közé tartozik a honfoglaló magyarok vonulását bemutató miniatúra a Képes Krónikában (1376). (1. kép) A lovon és gyalog vonuló magyarokat követő két szekér, zárt oldalú, sátoros utazó jármű, esetleg valamelyik vezér családját szállítja.
Idén is lesz kocsitoló verseny Kocson.
A középkorban általánosan elterjedt kétrúdú jármű volt az ajonca, vagy ajoncaszekér. Magyarországon a kétrúdú szekérnek a 14-15. században az újkorinál szélesebb elterjedtségére lehet következtetni. Történeti források gyakran említik ajonca néven a nyugati országrészben is. A kutatók az ajoncaszekeret azonosítják azzal a könnyű, személyszállító lovas járművel, amiről korabeli utazók is megemlékeztek.
„Magyarországi utazásom alatt” - jegyezte fel Bertrandon de la Broquiere francia utazó 1433-ban a Szentföldról visszatértében „Utamon találkoztam szekerekkel, melyeken hat, hét vagy nyolc egyén ült és mindezt egyetlen ló húzta, ugyanis ha nagy útra indulnak egy lovat szoktak befogni. És a hátsó kerekek sokkal magasabban vannak, mint az elsők, és igen jó alvás és pihenés esik benne. Fedelök igen szép, az ilyen fedeles kocsik oly könnyűek, hogy kerekekkel együtt akárki egymaga vállára veheti és elviheti. Az ország róna lévén, a lovak mindenütt ügetve mehetnek”.