autósport
Az Audinak sikerült, az Andretti-Cadillac páros egyelőre még küzd a bejutásért, ami azért nehéz, mert az amerikaiak új Forma 1-es istállót akarnak alapítani és nem egy meglévő felvásárolni. Ami biztos, hogy a tulajdonosváltások miatt még az aktív csapatok nevei is változnak.
A 2024-es nevezési lista még nem végleges, de az biztos, hogy az Alfa Romeo kiszállásával nevet vált az F1-es Sauber csapat, a főnök, Alessandro Alunni Bravi csak annyit árult el, hogy az Audi 2026-os érkezéséig biztosan nem kerül fel autójukra a négykarikás logó és az is biztos, hogy a következő két szezonban főszponzoruk egy streamingszolgáltató lesz. Az FIA nevezési listáján egyelőre Stake F1 Team Kick Sauber néven szerepelnek, ami még nem végleges, ahogy az AlphaTauri csapaté sem.
Nem csak a nevezési lista változik, az F1 bizottság záróülésén új szabályok is születtek: 2023. december 31-től 2025. január elsejéig tilos tesztelni a 2026-os szezon autóival. A jelzett időszakban csak olyan modellekkel lehet tesztelni, melyek megfelelnek az aktuális szezonok szabályainak.
A korlátozás érinti a szélcsatornás és a CFD teszteket is, de nem vonatkozik a fékpados fékvizsgálatokra.
A gumitesztekre használható napok számát 35-ről 40-re emelték, ebből négyet a FIA a vizes pályákon a kerékpermet csökkentésének módját vizsgálhatja, továbbra is mérlegelik a „sárhányók” felszerelését, mert az eddigi kísérletek nem voltak eredményesek.
Többen is jelentkeztek a Forma 1-es klubba, de már az első rostán kiesett a női csapatot is működtető Formula Equal és Calvin Lo Hongkong-i milliárdos alakulata, valamint a dél-koreai Panthera, így ők már be sem fizették a FIA pénztárába a további elbíráláshoz szükséges 280 ezer dollárt.
A következő válogatásra még bejutott az új-zélandi Rodin Carlin, a Hitech, az LKY Sunz és az Andretti, végül több jelentkező után csak az amerikai csapat nevezését fogadták el.
A FIA már engedné, a FIM viszont továbbra is gátolja a létszámbővítést, mert a csapatok szerint nem minden pályán férne el a General Motors Cadillac márkája által is támogatott amerikai team. A vétó egyébként legkevésbé a bokszok számáról, mint inkább a pénzről szól, bár az aggodalmakat többször is megpróbálta eloszlatni Michael Andretti, aki szerint belépésük több pénzt hozna a cirkusznak, vagyis nem jutna kisebb szelet az F1 tortából a hagyományos klubtagoknak.
Az Indy Car, IMSA, Formula-E és Extreme-E sorozatokban sikeres Andretti Global megjelenése egy másik klubot is erősítene, mert a General Motors márkája, a Cadillac 2028-tól motorszállítóként is regisztrált a Forma 1-be. Mark Reuss, az amerikai márka igazgatója állítja, hogy csak az Andretti csapatot szolgálnák ki erőforrásaikkal, már amennyiben befogadják azt az F1-be.
Eddigi felkészültésgük alapján az Andretti-Cadillac akár 2025-ben is beszállhatna, mert már beköltöztek a kölni szélcsatornába, melyet egykor a Toyota, majd a McLaren használt. Az Andretti-Cadillac F1-es programjának része még az észak-karolinai Charlotte-ban működő fejlesztési központ és az indianai 50 ezer négyzetéteres gyár, ahol az autó készül. Angliában lenne a logisztikai központ.
TCR World Tour
A WTCR megszűnése után 2023-ban a túraautózás nemzetközi csúcsszériáját az újonnan létrehozott világsorozat, 2024-ben már FIA TCR World Tour néven kerül megrendezésre.
Első szezonjában a futamokat regionális TCR-szériákkal rendezték meg. A széria 2023-as bajnoka Michelisz Norbert lett a BRC Hyundai színeiben. 2024-ben már az FIA által minősített versenysorozatkén rendezik meg FIA TCR World Tour néven, miközben továbbra is a Kumho a gumiszállító partner.
Az FIA és a TCR jogait birtokló WSC között három évre szól a megállapodás. Az első évadhoz hasonlóan a 2024-es szezon is kilenc fordulóból áll, viszont még a korábbinál is globálisabb lesz, hiszen a WTCC-s korszakból ismert marokkói Marrakesh révén Afrikába, Mid-Ohiónak köszönhetően pedig Észak-Amerikába is ellátogat a sorozat.
Ez viszont azzal jár, hogy a korábbi négy helyett Európában (Vallelunga, Olaszország) csak egyetlen fordulót rendeznek majd, így a felújítás alatt álló Hungaroring is kimaradt a naptárból. Vallelungán kívül egy afrikai, egy észak-amerikai, két dél-amerikai, két ausztrál és két ázsiai helyszín szerepel a naptárban, melyben még kérdőjeles a brazil helyszín, de már biztos Marrakesh (Marokkó), valamint az új helyszín Mid-Ohio (USA) és a szeptemberre kiírt kínai pálya.
WEC
A 2024-es WEC szezonra 14 gyártó 19 hypercar és 19 GT3-as autóval nevezett. A 19 hypercarból álló mezőnyben szerepel Alpine, BMW, Cadillac, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot, Porsche, Toyota. A GTE autókat váltó GT3-as osztályban 9 gyártó 18 autója indul, lesz a mezőnyben BMW, Corvette, Ferrari, Ford, Lamborghini, Lexus, McLaren és Porsche.
Peugeot 9X8 WEC Le Mans Hypercar (LMH)
Vázszerkezet zárt karbon monocoque
Karosszéria karbon kompozit panelek
Méretek, térfogatok, tömegek
Hosszúság: 4995 mm
Szélesség: 2000 mm
Magasság: 1145 mm
Üzemanyagtartály: 90 liter
Száraz tömeg: 1030 kg
Hajtáslánc, hátsó tengely
Motor: benzines turbófeltöltős
Lökettérfogat: 2,6 liter
Hengerek száma, elrendezése: V6, 90° hengerszög
Blokk mart alumínium:
Dugattyúk alumínium:
Csúcsteljesítmény: 520 kW
Erőátvitel: 7-fokozatú, szekvenciális, elektronikus sebességváltó
Tengelykapcsoló: többtárcsás, szénszálas tárcsák
Tengelykapcsoló. működtetés elektronikus
Differenciálmű: mechanikusan önzáró
Hajtáslánc: hátsó tengely
Erőforrás: 900 V villanymotor
Csúcsteljesítmény 200 kW
Akkumulátor: 900 V, lítium-ion (Peugeot / Saft)
Erőátvitel fordulatszám-csökkentő áttétel, egy fokozat
Differenciálmű mechanikusan önzáró
Futómű és fékek
Felfüggesztés: elöl és hátul kettős keresztlengőkaros, nyomó/vonórudas
Rugózás: elöl és hátul torziós rugók
Kanyarstabilizátorok: torziós, állítható
Kormánymű: hidraulikus rásegítés, elektromos szervószivattyú
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!